گفت‌وگو|

رسوب‌زدایی کالا‌ها از انبار‌های بنادر و گمرکات با ایجاد نظام سیاست‌گذاری واحد

8:00 - 23 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۴۷۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رسوب‌زدایی کالا‌ها از انبار‌های بنادر و گمرکات با ایجاد نظام سیاست‌گذاری واحد
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تعداد زیاد دستگاه‌ها برای صدور مجوز ترخیص کالا را یکی از دلایل رسوب کالا‌ها در انبار‌های گمرکات و بنادر دانست و گفت: برای حل این مشکل باید نظام سیاست‌گذاری واحدی ایجاد شود.

غلام‌رضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اینکه گمرک مهم‌ترین بخش اقتصادی کشور است، اظهار کرد: تمام ورودی‌ها و خروجی‌های کالا‌ها در این سازمان انجام می‌شود و کوچکترین اختلال در فرایند عملیات گمرکی بر تراز تجاری، معیشت مردم و سطح اقتصاد کشور اثرگذار است و باید به‌این مساله با حساسیت توجه شود.

مرحبا با اشاره به اینکه ناهماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط یکی از عوامل ایجاد رسوب کالا‌ها در انبار گمرکات است، گفت: برای ترخیص یک محموله، دستگاه‌های بسیاری مانند برخی از اداره‌های وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید مجوز مورد نیاز را صادر کنند، که به‌دلیل تعدد این دستگاه‌ها این کار زمان‌بر می‌شود و واردات را با اخلال مواجه می‌کند. 

وی همچنین به محدودیت‌های ارزی کشور اشاره و اظهار کرد: بانک مرکزی برای تسهیل امور واردات باید سازوکار مناسبی برای تخصیص به‌موقع ارز طراحی کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایجاد نظام سیاست‌گذاری واحد را یکی از راه‌حل‌های تسهیل ترخیص و عدم رسوب کالا در انبار‌ها دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی برای سرعت‌بخشیدن به امور واردات اعلام آمادگی می‌کند.

قوه قضاییه زمینه جبران کاستی‌ها را فراهم کرده است 

مرحبا همچنین در ادامه به بازدید رئیس دستگاه قضا از انبار‌های بنادر، گمرکات و سازمان اموال تملیکی اشاره و تصریح کرد: بازدید رئیس دستگاه قوه قضاییه از این انبار‌ها نشان از عملکرد خوب آقای اژه‌ای در این قوه است. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی حضور رئیس دستگاه عدلیه در گمرکات را قابل تقدیر دانست و گفت: قوه قضاییه همواره برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مسائل ورود و زمینه جبران کاستی‌ها را فراهم کرده است. 

وی با تاکید بر اینکه ورود قوه قضاییه به حل مشکلات موجود در گمرکات بسیار اثرگذار است، گفت: دستگاه قضا در بسیاری از امور به‌کمک سایر دستگاه‌ها آمده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *