رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ترافیک کامیون‌های مرگ در مرز‌های آمریکا

9:39 - 28 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۳۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ترافیک کامیون‌های مرگ در مرز‌های آمریکا
سختگیرانه‌تر شدن سیاست‌های مهاجرتی آمریکا، سبب می‌شود مهاجران پا در مسیر‌های مخاطره آمیز مهاجرت بگذارند.

خبرگزاری میزان – فرا رسیدن فصل گرما مخاطرات جدی، اما تکراری را متوجه مهاجرانی می‌کند که در مسیر مرز‌های آمریکا حرکت می‌کنند؛ یکی از این مخاطرات، گرفتار شدن در گرمای شدید در کامیون‌های فاقد امکانات تهویه است که قاچاقچیان انسان از آن‌ها برای جابجایی مهاجران استفاده می‌کنند.

کشف یک کامیون حامل ۱۲۹ مهاجر در مکزیک

به گزارش «رویترز»، مقام‌های مکزیک اعلام کردند که یک کامیون حامل ۱۲۹ مهاجر را در میانه موج گرما کشف کردند.

موسسه ملی مهاجرت مکزیک (INM) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های مکزیکی ۱۲۹ مهاجر را در یک کامیون پیدا کردند؛ مهاجران اتباع کشور‌های گواتمالا، هندوراس و السالوادور بودند.

۱۹ خردسال نیز در میان مهاجران قرار داشتند.

در جریان کشف این کامیون چهار نفر دستگیر شدند و کودکان مهاجر تحت سرپرستی دولت قرار گرفتند.

دمای هوا در منطقه‌ای که کامیون حامل مهاجران در آن پیدا شد، بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد اعلام شد.

 

ترافیک کامیون‌های مرگ در مرز‌های آمریکا؛ کشف کامیونی حامل ۱۲۹ مهاجر

 

ترافیک کامیون‌های مرگ در مرز‌های آمریکا

موسسه ملی مهاجرت مکزیک در اوایل ماه مه سال جاری نیز یک کامیون حامل ۱۷۵ مهاجر عمدتا اهل آمریکای مرکزی را کشف کرده بودند؛ ۲۸ نفر از مهاجران کودکان بدون همراه بودند.

کشف این کامیون در پی آن رخ داد که مهاجران در ایست بازرسی اقدام به فریاد زدن و کوبیدن به دیوار‌های کانتینر کردند.

در ماه مارس نیز یک کامیون حامل ۳۴۳ مهاجر اهل گواتمالا، هندوراس، السالوادور و اکوادور در یک ایست بازرسی در مکزیک کشف شد؛ ۱۰۳ نفر از این مهاجران، کودکان بدون همراه بودند.

مرگ خاموش مهاجران در کامیون‌ها

قاچاقچیان انسان در سال‌های اخیر به دنبال سخت تر شدن سیاست‌های مهاجرتی آمریکا، فعالیت خود را گسترش داده و اقدام به رد کردن مهاجران از مرز‌های آمریکا از طریق کامیون می‌کنند.

انتقال مهاجران با کامیون یکی از خطرناک‌ترین روش‌هایی است که قاچاقچیان انسان برای انتقال مهاجران از آن استفاده می‌کنند و عمدتا به رقم خوردن تراژدی‌های وحشتناک انسانی می‌انجامد.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ استفاده از «Big Rigs» (کامیون بزرگ با یک تریلر متصل که برای حمل بار استفاده می‌شود) به عنوان روش رایج قاچاق در «تگزاس» به عنوان شلوغ‌ترین کریدور‌های مهاجرتی آمریکا، ظهور کرد.

دشوار شدن تردد‌های مرزی در آمریکا پس از سال ۲۰۰۱، شیوه‌های مهاجرت به این کشور را مخاطره آمیزتر و گران‌تر کرد.

 

ترافیک کامیون‌های مرگ در مرز‌های آمریکا؛ کشف کامیونی حامل ۱۲۹ مهاجر

 

گرما یک خطر جدی برای انتقال مهاجران با کامیون‌ها ایجاد می‌کند، به ویژه زمانی که دما در داخل وسایل نقلیه به شدت افزایش می‌یابد.

کامیون‌های مذکور که فاقد امکانات اولیه مانند دریچه‌های تهویه هوا هستند، عمدتا مرگبار می‌شوند؛ در ژوئن سال گذشته جسد ۵۳ مهاجر در یک کامیون رها شده در ایالت تگزاس آمریکا پیدا شد.

باید توجه داشت که کامیون‌های حامل مهاجران که امسال کشف شدند، دارای دریچه‌های تهویه هوا بودند؛ به نظر می‌رسد قاچاقچیان انسان جهت از دست ندادن فرصت به وجود آمده، خود را برای مواجهه با سناریو‌های مختلف آماده کرده اند.

مخاطرات دیگری نیز متوجه این کامیون‌ها است؛ در دسامبر ۲۰۲۱ نیز واژگون شدن یک کامیون حامل مهاجران در جنوب مکزیک به مرگ ۵۶ مهاجر و زخمی شدن ده‌ها مهاجر دیگر منجر شد.

۱۰ مهاجر در سال ۲۰۱۷ پس از گیر افتادن در یک کامیون پارک شده در ایالت تگزاس جان خود را از دست دادند.

در سال ۲۰۰۳ نیز جسد ۱۹ مهاجر در یک کامیون پارک شده در ایالت تگزاس پیدا شد.

افزایش مخاطرات در مسیر مهاجرت به آمریکا

تلاش مهاجران برای رسیدن به مرز‌های آمریکا به ویژه در پی سخت‎تر و غیر انسانی‎تر شدن سیاست‌های مرز مهاجرتی این کشور سبب شده تا بازار قاچاق انسان در مناطق مذکور داغ باشد.

داده‌های گشت مرزی آمریکا در اکتبر ۲۰۲۲ نشان می‌داد که دستکم ۸۵۳ مهاجر در تلاش برای عبور غیرقانونی از مرز آمریکا و مکزیک طی ۱۲ ماه گذشته جان خود را از دست دادند.

آمار مذکور سبب شد تا سال مالی ۲۰۲۲ یکی از مرگبارترین سال‌های ثبت شده برای مهاجران در آمریکا باشد؛ در سال ۲۰۲۱ نیز ۵۵۷ مهاجر جان خود را در مرز‌های آمریکا از دست دادند و مرگ ۲۴۷ مهاجر در سال ۲۰۲۰ ثبت شده است.

 

ترافیک کامیون‌های مرگ در مرز‌های آمریکا؛ کشف کامیونی حامل ۱۲۹ مهاجر

 

در حالی که مقام‌های آمریکایی مدعی هستند که انقضای «قانون ۴۲» سبب کاهش برخورد با مهاجران در مرز‌های این کشور شد، بررسی‌ها نشان می‌دهند که شمار مهاجرانی که مسیر‌ها و گذرگاه‌های مخاطره آمیز میان پاناما و کلمبیا را برای رسیدن به مرز‌های آمریکا انتخاب می‌کنند، در سال جاری افزایش یافته است.

این امر نشان دهنده چالش جدی است که آمریکا در تلاش برای مدیریت مهاجرت فزاینده با آن مواجه است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *