رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روند رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در جریان بازدید رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی از حوزه قضایی اسفراین بررسی شد

10:47 - 27 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۱۹۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
روند رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی در جریان بازدید رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی از حوزه قضایی اسفراین بررسی شد
روند رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی با موضوع کلاهبرداری و دعاوی حقوقی ناشی از آن در جریان بازدید رئیس کل دادگستری استان خراسان شمالی از حوزه قضایی اسفراین بررسی شد.

خبرگزاری میزان-در امتداد دور اول سفر به حوزه‌های قضایی استان طی سال جاری، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی وارد حوزه قضایی اسفراین شد و مورد استقبال رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان قرار گرفت.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده، دیدار با مدیران قضایی، کارکنان و مراجعین و پیگیری مسائل و مشکلات مبتلابه و درخواست‌های طرح شده، بررسی آخرین وضعیت پرونده‌های مسن، زندانی دار و کثیرالشاکی از جمله یک فقره پرونده با موضوع کلاهبرداری با بیش از ۲۰۰ شاکی و بطور کلی ارزیابی کمی و کیفی عملکرد حوزه قضایی اسفراین را از جمله اهداف این سفر اعلام کرد.

وی  پس از دیدار با باباخانی، رئیس دادگستری و حسین زاده، دادستان عمومی و انقلاب اسفراین و گفتگو با قضات و کارکنان و تنی چند از مراجعین، عملکرد این حوزه قضایی را در مجموع مثبت و قابل قبول ارزیابی و اظهار کرد:قطعاً با وجود مجاهدت‌های همکاران، نقایص و کاستی‌هایی هم وجود دارد از جمله اینکه به نظر می‌رسد روند رسیدگی به برخی پرونده‌ها بیش از حد متعارف و مورد انتظار طیِ روال دادرسی‌های معمول، طولانی است که با پیگیری این موضوع، تذاکرات لازم ارائه شد تا در بررسی‌های آتی شاهد ساماندهی این وضعیت و رفع مشکلات ناشی از آن باشیم.

رئیس کل دادگستری استان در بازدید ازمجتمع شورای حل اختلاف شهرستان اسفراین، ضمن قدردانی از تلاش‌های اعضاء و کارکنان این مجموعه، در جریان رسیدگی به یک فقره اختلاف مالی بین طرفین قرار گرفت.

مذاکره تفصیلی با دو طرف اختلاف و متعاقباً اصلاح ذات البین و حصول سازش از جمله مهمترین آثار و برکات ارزنده این گفتگو‌ها بود.

وی با بیان اینکه روند صلح و سازش در استان در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ مطابق با انتظارات نیست؛ خاطرنشان کرد:شایسته است مدیران قضایی در راستای بهبود بیشتر شاخص‌های عملکردی در حوزه صلح و سازش و کاهش موجودی پرونده‌ها اهتمام جدی تری داشته باشند.

رئیس کل دادگستری استان، آخرین وضعیت جمعیت کیفری زندان‌ها در حوزه قضایی اسفراین را نیز بررسی و پس از ملاحظه تعدادی از پرونده‌های زندانی دار، در راستای تداوم روند پیگیری‌های لازم، دستور‌های ویژه‌ای صادر کرد.

دیدار با مراجعین و استماع خواسته‌ها و پیگیری مطالبات آنان از دیگر محور‌های سفر رئیس کل دادگستری استان به اسفراین بود که طبق بررسی‌های بعمل آمده هر چند بیشتر مراجعین از کیفیت رسیدگی‌ها و تکریم ارباب رجوع رضایت نسبی داشتند، ولی بعضا و در مواردی هم مشکلاتی را که عمدتاً راجع به روند رسیدگی‌های و صدور و اجرای احکام قضایی، اطاله دادرسی و... بود- مطرح کردند که حسب مورد دستور‌های مقتضی صادر شد.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به برخی انتقادات و نارضایتی‌ها در خصوص نحوه رسیدگی‌های قضایی گفت:طبعا از هر چند نفری که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند ممکن است عده‌ای باشند که از نحوه رسیدگی‌های قضایی و احکامی که در مورد آنان صادر شده اظهار نارضایتی کنند که البته در این خصوص مقنن مسیر‌های قانونی لازم را جهت پیگیری این موارد پیش بینی کرده است.

وی به برنامه ملاقات روز‌های دوشنبه هر هفته مسؤلین قضایی استان نیز اشاره و بیان کرد:متقاضیان می‌توانند از طریق این دیدار عمومی روز‌های دوشنبه مطالب، درخواست‌های خود را در این خصوص مطرح کنند.

حجت الإسلام والمسلمین براتی زاده، در ادامه به پرونده کثیرالشاکی که با موضوع کلاهبرداری و دعاوی حقوقی ناشی از آن اخیراً در حوزه قضایی اسفراین تشکیل و در جریان رسیدگی است؛ اشاره کرد و گفت:این پرونده ابتدا در دادسرای عمومی و انقلاب اسفراین با موضوع کلاهبرداری مطرح شد و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ شاکی دارد که با احتساب پرونده‌های حقوقی تشکیل شده در محاکم دادگستری، بیش از ۴۰۰ نفر حسب مورد از متهمه شکایت یا طرح دعوی کرده اند.

وی افزود:متعاقبِ بررسی محتویات این پرونده و بحث، تبادل نظر و گفتگو با مدیران قضایی و مقامات قضایی رسیدگی کننده به پرونده، مشخص گردید متهمه با انجام معاملاتی در حوزه خرید و فروش خودرو مبادرت به کلاهبرداری از افراد مختلف کرده و در حال حاضر با صدور قرار قانونی در بازداشت به سر می‌برد که با توجه به توصیه‌های انجام شده مقرر شد روند رسیدگی تسریع شود. این در حالی است که در بحبوحه روند رسیدگی‌های قضایی، خوشبختانه مقداری اموال منقول و غیرمنقول از وی شناسایی شده و امیدواریم با تسریع در روند رسیدگی، مطالبات مالباختگان استیفاء و به بهترین وجه از شکات احقاق حق شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *