گفت‌وگو|

تعلل سودجویان در ترخیص به‌موقع کالا‌های وارداتی برای کاهش هزینه‌ها

8:00 - 27 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۱۷۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تعلل سودجویان در ترخیص به‌موقع کالا‌های وارداتی برای کاهش هزینه‌ها
سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: برخی از سودجویان به‌علت پایین‌بودن هزینه‌های انبارداری انبار‌های ورودی و بنادر نسبت به هزینه سایر انبار‌ها، کالای خود را با تاخیر ترخیص می‌کنند.

روح‌اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، در گفت‌وگو با میزان با تاکید بر اینکه واردات و ترخیص کالا دارای مراحل مختلفی است، اظهار کرد: وجود بیش از ۲۶ دستگاه برای ارائه و صدور مجوز ترخیص کالا موجب کندشدن ترخیص کالا در برخی موارد خواهد شد.  

وی اعلام کرد: مراحل واردات کالا شامل ثبت سفارش، ورود کالا به بنادر کشور، تخلیه، نگهداری در انبارها، تائید منشا ارز، صدور شناسه یکتا انبار، اظهار به گمرک، صدور اعلامیه تامین ارز، اخذ مجوز و گواهی‌های سلامت، انجام پرداخت‌ها و در انتها ترخیص و پته حمل و انتقال به انبار‌ها می‌شود.  

لطیفی با تاکید بر اینکه مدت زمان ترخیص کالا تا ۳ ماه امکان‌پذیر است، گفت: اگر صاحب کالا تا مدت تعیین‌شده قادر به ترخیص کالا نباشد، در صورت تائید دستگاه‌های مربوطه، ترخیص کالا تا ۲ ماه دیگر تمدید خواهد شد.  

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران در ادامه به دلایل تاخیر در ترخیص کالا پرداخت و تاکید کرد: یکی از عوامل تاخیر در ترخیص کالا عدم به‌موقع پرداخت هزینه کالا توسط صاحب آن به فروشنده اصلی و خارجی است.  

وی همچنین در ادامه یکی دیگر از عوامل کندشدن ترخیص کالا را عدم صدور مجوز ثبت سفارش دانست و اظهار کرد: کالا‌هایی می‌توانند تحویل انبار‌های مراجع تحویل‌گیرنده داده شوند که دارای مجوز ثبت سفارش باشند، در صورتی که کالایی مجوز ثبت سفارش نداشته باشد امکان تخلیه آن وجود ندارد.  

به گفته لطیفی در برخی از موارد در سال‌های گذشته صاحب کالا، کالا را به کشور وارد و سپس برای اخذ مجوز ثبت سفارش اقدام می‌کرده که این امر موجب عدم ترخیص کالا تا بیش از یک‌سال می‌شده است.  

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران در ادامه عدم به‌موقع تامین ارز را یکی دیگر از دلایل عدم به‌موقع ترخیص کالا‌ها دانست و گفت: اگر کالایی جزء کالا‌های اساسی محسوب شود صاحب کالا می‌تواند کالای خود را از گمرک به‌روش درصدی ترخیص کند. در این روش تا ۹۰ درصد محموله ترخیص و ۱۰ درصد آن به‌عنوان ضمانت در گمرک باقی خواهد ماند.  

وی در ادامه تاکید کرد: اگر صاحب کالا محموله بعدی خود را وارد کند و ارز محموله قبلی خود را نتوانسته باشد تامین کند، ۱۰ درصد محموله جدید به‌عنوان ضمانت در گمرک باقی خواهد ماند و باقی‌مانده پرونده قبل نیز ترخیص خواهد شد.  

لطیفی همچنین تاخیر در صدور گواهی‌های سلامت یا مجوزهای سایر دستگاه‌های همجوار را از دیگر عوامل کندی در ترخیص کالا دانست.  

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران همچنین گفت: براساس دستور وزارت اقتصاد ترخیص و صدور مجوز‌ها توسط گمرک باید در ۷ روز انجام شود، اما برخی از دستگاه‌ها به‌علت تعدد و تضاد قوانین ممکن است این امر را تا یک ماه به‌تاخیر بیاندازند و ماده ۱۲ قانون امور گمرکی که صراحتا همه دستگاه‌های مرتبط با تجارت خارجی را ملزم به پذیرش دستورات گمرک کرده را رعایت نکنند.

وی‌ همچنین گفت: برخی از شرکت‌ها و صاحبان کالا به‌علت پایین‌بودن هزینه‌های انبارداری انبار‌های ورودی و بنادر نسبت به‌سایر انبار‌ها برای کاهش هزینه‌های خود، امور ترخیص کالا را با وقفه انجام می‌دهند.

سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران همچنین افزود: برخی از واردکنندگان به‌دلایل مباحث ارزی ممکن است ترخیص کالای خود را به‌موقع انجام ندهند. این شرکت‌ها در برخی موارد تا زمان صدور بخشنامه مشخص‌شدن حقوق ورودی در ابتدای سال برای اعلام تعرفه‌های جدید، اقدام به‌ترخیص کالا نمی‌کنند.  

لطیفی همچنین تاکید کرد: تقویت سامانه جامع فرامرزی، توجه به ماده ۱۲ قانون گمرکی و استقرار سامانه‌ها یا دستگاه‌های غیرانسانی مانند ایکس‌ری می‌تواند در حل مشکلات ترخیص و رسوب کالا‌ها اثرگذار باشد.  

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *