رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

دلایل عدم ترخیص به‌موقع کالا‌ها از گمرکات؛ از ناهماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط تا متغیربودن قوانین

11:22 - 21 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۱۲۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
دلایل عدم ترخیص به‌موقع کالا‌ها از گمرکات؛ از ناهماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط تا متغیربودن قوانین
یک نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ترخیص به‌موقع کالا‌ها از گمرکات نیازمند همراهی و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط است، گفت: مساله تخصیص به‌موقع ارز و متغیربودن قوانین نیز از دیگر مشکلات ترخیص کالا برای واردکنندگان است.

جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان در رابطه با رسوب کالا‌ها در انبار‌های بنادر و گمرکات اظهار کرد: ترخیص کالا از گمرکات نیازمند کار جمعی دستگاه‌های ذی‌ربط است، اما ما متاسفانه نتوانسته‌ایم در موضوعاتی که نیازمند همکاری و همراهی مجموع دستگاه‌ها هستیم، هماهنگی لازم را به‌وجود آوریم. 

وی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که بر سر راه ترخیص کالا وجود دارد ایجاد هماهنگی میان سازمان‌های صادرکننده مجوز ترخیص کالا است، برای حل این مساله باید یک مدیریت واحد انجام پذیرد تا این مشکل رفع شد. 

قادری در ادامه یکی دیگر از مشکلات ترخیص کالا را متغیر بودن قوانین دانست و افزود: در برخی از موارد ممکن است کالایی جزء کالا‌های ممنوع برای واردات نبوده باشد، اما به مرور با تغییر قوانین این کالا جزء کالا‌های محدود و ممنوع برای واردات شود و این موضوع زمینه عدم ترخیص کالا از گمرکات و رسوب کالا‌ها را فراهم کند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: مساله تخصیص ارز نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که واردکنندگان با آن روبه‌رو هستند. در برخی از موارد واردکننده برای سرعت‌بخشیدن به امر واردات، کالا را وارد کشور می‌کند و در مرحله بعدی به سراغ تخصیص ارز خواهد رفت که در این موارد ممکن است برای تخصیص به‌موقع ارز با مانع مواجه شود و این موضوع زمینه ایجاد مشکل در گمرکات را به وجود خواهد آورد. 

رئیس دستگاه قضا مدیری میدانی است

وی در ادامه با اشاره به بازدید رئیس دستگاه قضا از انبار‌های بنادر، گمرکات و سازمان اموال تملیکی، اظهار کرد: آقای اژه‌ای یک مدیر میدانی است. وی به گزارش‌ها بسنده نمی‌کند و سعی می‌کند با حضور میدانی به‌بررسی مشکلات بپردازد.

قادری همچنین گفت: نظرات رئیس دستگاه عدلیه در رابطه با مسائل پخته و سنجیده است و این نشان‌دهنده اشراف وی بر مسائل است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: مسئولان در بازدید‌های حضوری و میدانی می‌توانند از نزدیک مشکلات را بررسی و بهترین تصمیم را برای حل آن مساله اتخاذ کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تمام مدیران و مسئولان باید بخشی از فعالیت‌های خود را به بازدید‌های میدانی بپردازند، تصریح کرد: این بازدید‌های میدانی تنها برای قوه قضاییه و قوه مجریه نیست؛ بلکه قوه مقننه نیز باید به این امر ورود کند و بر مصوبات خود در بخش‌های مختلف نظارت داشته باشد. 

به گفته قادری مدیران اگر تنها به آمار و گزارش‌ها بسنده کنند ممکن است نتوانند تصمیمی به‌موقع، جامع و کامل اتخاذ کنند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *