رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اتحاد راهبردی تهران و کاراکاس/عزم ۲ کشور برای توسعه مناسبات

9:29 - 23 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۵۱۱
اتحاد راهبردی تهران و کاراکاس/عزم ۲ کشور برای توسعه مناسبات
سفر آیت الله رئیسی به ونزوئلا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

خبرگزاری میزان - سفر آیت الله رئیسی به ونزوئلا، که اولین مقصد از برنامه سفر به سه کشور آمریکای لاتین است، با واکنش و بازتاب رسانه‌های بین‌المللی همراه بوده است.

به گزارش «پرنسا لاتینا»، اتحاد راهبردی کاراکاس و تهران به همکاری در همه زمینه‌ها مربوط است که به حمایت از فعال‌سازی مجدد اقتصادی این کشور آمریکای جنوبی منجر می‌شود؛ اقدامی که برای غلبه بر آثار تحریم‌های یکجانبه اعمال شده توسط دولت آمریکا ضروری تلقی می‌شود. 

«مادورو» در ژوئن ۲۰۲۲ به ایران سفر کرده بود و هر ۲ کشور توافقنامه‌هایی را در زمینه انرژی، علمی، نفت، دفاعی، فرهنگی، اقتصادی و غذایی و ... امضا کردند.

ایران پیش‌تر به ونزوئلا کمک کرد تا کمبود سوخت این کشور را که در نتیجه اقدامات محاصره‌ای ایجاد شده بود، با محموله در ماه می ۲۰۲۰ با ۵ تانکر بارگیری شده جبران کند. 

با وجود هشدار‌های آمریکا، ایران نیز در تعمیرات تأسیسات نفتی، ارسال مواد غذایی و تجهیزات پزشکی برای مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹، به ونزوئلا مشارکت کرد.

روابط هر ۲ کشور در آگوست ۱۹۵۰ آغاز شد، اما از آغاز انقلاب بولیواری در سال ۱۹۹۹، همکاری و یکپارچگی دوجانبه تقویت شده است.

«آناتولی» هم نوشت، ونزوئلا و ایران از زمان دولت «هوگو چاوز»، رئیس جمهور پیشین این کشور که هر ۲ کشور صد‌ها توافقنامه همکاری تجاری، صنعتی، مالی، نفتی و زیرساختی را امضا کردند، روابط نزدیک خود را حفظ کرده‌اند.

«الجزیره» نیز درباره این سفر نوشت که ۲ کشور در سفر سال گذشته «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا به تهران یک برنامه همکاری ۲۰ ساله را امضا کردند و گفتند که روابط دوجانبه را به سطح «استراتژیک» خواهد رساند. 

در سه سال گذشته، ایران به طور قابل توجهی همکاری‌های خود را در زمینه انرژی با کاراکاس تقویت کرده است.

ایران به تعمیر و تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های ونزوئلا و ارسال محموله‌های نفت خام سنگین برای کمک به ونزوئلا برای افزایش تولید نفت و گاز خود کمک کرده است. 

همچنین هدف ۲ کشور افزایش همکاری در بخش‌های کشاورزی، علم و فناوری، کشتیرانی، خودروسازی و گردشگری و افزایش پرواز‌ها و تقویت روابط فرهنگی است.

«میدل ایست مانیتور» نیز نوشت که ایران و ونزوئلا تولیدکنندگان عمده نفت هستند و هر ۲ توسط آمریکا تحریم شده‌اند. با این حال، ایران توانسته است با دور زدن تحریم‌ها، نفت خام را به کاراکاس صادر کند تا به این کشور آمریکای لاتین کمک کند تا زیرساخت‌های انرژی خود را بازسازی کند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران و ونزوئلا به توافقات جدیدی در حوزه‌های علم و فناوری، صنعت، انرژی، نفت، معادن، خودرو و ... چشم دوخته‌اند تا حجم تجارت دوجانبه خود را از ۳.۶ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار برسانند. 

«میدل ایست آی» هم در واکنش به این سفر نوشت، این سفر سیزدهمین سفر آیت‎الله رئیسی به خارج از کشور از زمان تصدی پست ریاست جمهوری است. 

ایران یکی از متحدان اصلی ونزوئلا در کنار روسیه، چین، کوبا و ترکیه است. تهران نیز مانند ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا هدف تحریم‌های گسترده آمریکا بوده است. 

نزدیک‌ترین روابط ایران در آمریکای جنوبی با ونزوئلا است. ۲ کشور با یکدیگر تبادلات نفتی دارند. در سال ۲۰۲۱، آن‌ها توافقی را برای مبادله میعانات گازی ایران با نفت خام سنگین ونزوئلا منعقد کردند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *