واکنش‌ها به سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین/ ادامه رایزنی‌های متحدان در حیاط خلوت واشنگتن

14:01 - 24 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۸۶۲
واکنش‌ها به سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین/ ادامه رایزنی‌های متحدان در حیاط خلوت واشنگتن
سفر آیت‎الله رئیسی به ۳ کشور آمریکای لاتین واکنش‌های رسانه‌ای را در پی داشته است.

خبرگزاری میزان - سفر آیت الله رئیسی و هیات همراه به ۳ کشور آمریکای لاتین واکنش‌های رسانه‌ای را در پی داشته است.

«ای‌بی‌سی نیوز» در گزارشی نوشت: رئیس‌جمهور ایران در اولین سفر خود به آمریکای لاتین، روز سه‌شنبه با همتای نیکاراگوئه‌ای خود دیدار کرد و موضوع مشترک بین هر ۲ کشور یعنی تحریم‎های آمریکا را ریل گذاری کرد.

این گزارش افزود که سفر رئیس جمهور ایران به کشور‌های متحد در آمریکای لاتین در بحبوحه تنش‌ها با دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا انجام می‌شود.

«آناتولی» هم در گزارشی از سفر آیت‎الله رئیسی به نیکاراگوئه، نوشت که این سفر در حالی انجام شده که روسای جمهور ایران و نیکاراگوئه هر ۲ تحت تحریم‌های آمریکا هستند.

نیکاراگوئه دومین کشوری است که آیت‎الله رئیسی در سفر آمریکای لاتین خود از آن دیدن کرده است.

 رئیس جمهور روز دوشنبه وارد کاراکاس شد و در آنجا ۱۹ قرارداد همکاری با «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا امضا کرد. وی قرار است به کوبا نیز سفر کند. 

«پیپل دیسپچ»، هم درباره این سفر نوشت: این سفر از آنجایی قابل توجه است که این کشور‌ها مانند ایران تحت تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار دارند. 

آیت‎الله رئیسی با هیات بزرگی که شامل وزرای امور خارجه، دفاع، نفت و بهداشت و سایر مقامات عالی کشور است، در سفر است.

انتظار می‌رود که رئیس جمهور ایران موافقت‌نامه‌های دوجانبه را در هر ۳ کشور امضا کند تا تجارت و همکاری‌ها را افزایش دهد. 

این پایگاه همچنین نوشت: انتظار می‌رود که سفر رئیس جمهور ایران به آمریکای لاتین روند اتحاد بین کشور‌های جنوبی را تقویت کند که از زمان نزدیک شدن عربستان و ایران با میانجیگری چین تقویت شده است.

«مادورو» اوایل ماه جاری به عربستان سفر کرده بود و بر اساس برخی گزارش‌ها، چین در حال برنامه‌ریزی برای میزبانی نشستی بی‌سابقه بین ایران و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس است. 

پایگاه «فورن دسک» هم در مقاله‌ای درباره سفر رئیس جمهور ایران به آمریکای لاتین، نوشت که از دهه ۱۹۸۰، ایران حضور خود را در آمریکای لاتین افزایش داد و از کشور‌های ونزوئلا، نیکاراگوئه، کوبا، کلمبیا و برزیل حمایت کرده است. 

در حالی که آمریکا و متحدانش به اعمال تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهند، اما تهران برای کمک به بی‌اثر کردن تحریم‌های غرب و استفاده از منطقه برای افزایش حضور خود در حیاط خلوت آمریکا با آمریکای لاتین روابطش را گسترش می‌دهد.

این پایگاه همچنین در مثالی از روابط نزدیک ایران و کشور‌های آمریکای جنوبی به پهلوگیری ۲ ناو ایرانی در برزیل اشاره کرد.

پایگاه مذکور نوشت: در اواخر ماه فوریه، ۲ ناو ایرانی در «ریودوژانیرو» پهلو گرفتند که دولت «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا»، رئیس‌جمهور برزیل، با وجود فشار دولت بایدن برای ممانعت از پهلوگیری آنها، مجوز این پهلوگیری را صادر کرد.

«آسوشیتد پرس» هم نوشت: نیکاراگوئه پس از ونزوئلا دومین مقصد سفر رئیس جمهور ایران به منطقه آمریکا جنوبی است.

رئیس جمهور ایران همچنین قرار است در ادامه از کوبا، متحد دیگر ایران در منطقه نیز دیدن کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *