۲ قطبی شدن فضای سیاسی آمریکا/۱۲ میلیون نفر از اعمال خشونت برای بازگرداندن ترامپ به قدرت حمایت کردند

14:54 - 21 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۱۸۳
۲ قطبی شدن فضای سیاسی آمریکا/۱۲ میلیون نفر از اعمال خشونت برای بازگرداندن ترامپ به قدرت حمایت کردند
داده‌های یک نظرسنجی نشان می‎دهد سطوح هشداردهنده و خطرناکی از حمایت از خشونت سیاسی و تئوری‌های توطئه در سراسر آمریکا وجود دارد.

خبرگزاری میزان - ۲ سال و نیم پس از حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره آمریکا، حدود ۱۲ میلیون بزرگسال آمریکایی یا ۴.۴ درصد از جمعیت بزرگسال این کشور معتقدند خشونت برای بازگرداندن «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق این کشور، به کاخ سفید موجه است.

اگرچه تعداد بزرگسالانی که به این تفکر معتقدند پس از شورش کاهش یافته است اما داده‌های نظرسنجی اخیر از دانشگاه شیکاگو سطوح هشداردهنده و خطرناکی از حمایت از خشونت سیاسی و تئوری‌های توطئه را در سراسر آمریکا نشان می‌دهد. 

مرکز تحقیقاتی پروژه شیکاگو در مورد امنیت و تهدیدات (CPOST) از مدت کوتاهی پس از حملات ششم ژانویه، نظرسنجی‌هایی را درباره خشونت سیاسی و نگرش نسبت به دموکراسی انجام داده است. 

بی‌اعتمادی عمومی به دموکراسی در آمریکا

محققان در داده‌های جدید دریافتند که حمایت از خشونت برای دستیابی به اهداف سیاسی مختلف در هر دو طرف و همچنین یک بی‌اعتمادی عمومی به دموکراسی در این کشور وجود دارد.

نتایج به ویژه با نزدیک شدن به انتخابات ۲۰۲۴ بدون تدابیر اساسی که به گفته برخی قانونگذاران می‌تواند به جلوگیری از حمله خشونت‎آمیز دیگری به «دموکراسی آمریکا» کمک کند، نگران کننده است. 

برای یک سال و نیم آینده تا انتخابات ۲۰۲۴، CPOST هر ۳ ماه یکبار داده‌های نظرسنجی جدیدی را منتشر و خطرات مداوم برای دموکراسی را ردیابی می‌کند.

این داده‌ها در زمانی که تلاش‌ها برای از بین بردن دموکراسی به طور فزاینده‌ای در آمریکا رواج پیدا می‌کند، از نامزد‌هایی که نتایج انتخابات خود را انکار می‌کنند تا گروه‌های ویژه دولتی که تلاش می‌کنند افرادی که ناخواسته قوانین رای‌گیری را نقض می‌کنند، محاکمه کنند، بسیار حیاتی خواهد بود.

«رابرت پیپ»، استاد دانشگاه شیکاگو که مدیریت CPOST را بر عهده دارد، می‎گوید: ما در حال پیشروی به یک فصل انتخاباتی بسیار پرآشوب هستیم. آنچه در آمریکا اتفاق می‌افتد این است که خشونت سیاسی از حاشیه به جریان اصلی می‌رود.

جدیدترین نظرسنجی از آوریل ۲۰۲۳ نشان داد که حدود ۱۴۲ میلیون آمریکایی معتقدند که انتخابات اساسی‌ترین مشکلات آمریکا را حل نخواهد کرد؛ این رقم در سپتامبر گذشته ۱۱۱ میلیون نفر بود.

همچنین از هر پنج بزرگسال آمریکایی، یک نفر هنوز معتقد است که در انتخابات ۲۰۲۰ به ضرر ترامپ تقلب شده است که نشان دهنده تغییر بسیار کمی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ است. 

«پیپ»، معتقد است واقعاً سطوح نگران کننده‌ای از بی‌اعتمادی به دموکراسی آمریکایی، حمایت از تئوری‌های خطرناک توطئه و حمایت از خود خشونت سیاسی وجود دارد.

به گفته وی، مطالعه احساسات در مورد خشونت سیاسی مهم است و آن را با آتش سوزی در جنگل مقایسه می‌کند. اگرچه بسیاری از اینکه رویداد‌های ششم ژانویه به خشونت تبدیل می‌شود، بی‌اطلاع بودند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که حمایت عمومی از خشونت گسترده بود؛ بنابراین بروز خشونت‌ها در آن روز نباید غافلگیرکننده می‌شدند. 

این کارشناس سیاسی، همچنین می‎گوید: هنگامی که از خشونت در جریان اصلی حمایت می‌شود، این حمایت مواد اولیه یا مواد خام قابل احتراق هستند و سپس سخنرانی‌ها، معمولاً توسط سیاستمداران، می‌تواند آن‌ها را تحریک کند. 

اعتقاد ۱۴ درصد آمریکایی‌ها به نیاز به استفاده از خشونت برای اهداف سیاسی

به گزارش «گاردین»، نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‎دهد که تقریباً ۱۴ درصد از مردم آمریکا، اقلیتی از آمریکایی‌ها که هنوز هم تعداد قابل توجهی هستند، معتقدند که استفاده از زور برای دستیابی به اهداف سیاسی که از آن حمایت می‌کنند موجه است. 

علاوه بر حمایت گسترده از ادعای ترامپ در مورد انتخابات ۲۰۲۰، این نظرسنجی همچنین می‎گوید که تعداد قابل توجهی از بزرگسالان آمریکایی به تئوری‌های توطئه در مورد دولت آمریکا اعتقاد دارند و تعداد این افراد تقریباً طی ۲ سال ثابت مانده است.

حتی درصد بیشتری از بزرگسالان آمریکایی گفته‎اند که به نظریه «جایگزینی بزرگ» اعتقاد دارند؛ یک نظریه توطئه ناسیونالیستی سفیدپوستان که بر اساس آن تلاش‌های فعالی برای جایگزینی سفیدپوستان با جمعیت‌های غیرسفید پوست، از جمله مهاجران و سایر رنگین پوست‌ها وجود دارد. 

بسیاری از این نظرسنجی‌ها سطح هشدار دهنده‌ای از ۲ قطبی شدن سیاسی در آمریکا را نشان می‌دهند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *