اسرار آمریکا در اقامتگاه ترامپ انبار شده است؟

10:21 - 21 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۰۸۸
اسرار آمریکا در اقامتگاه ترامپ انبار شده است؟
پیدا شدن جعبه‌های حاوی اسناد محرمانه آمریکا در اقامتگاه ترامپ همچنان با واکنش‎هایی همراه است.

خبرگزاری میزان - کیفرخواست صادر شده علیه «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا تصویری حیرت انگیز را ترسیم می‌کند؛ اسرار دولت آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای، برنامه‌های نظامی، جلسات اطلاعاتی و موارد دیگر، در جعبه‌های مقوایی در «مار-آ-لاگو» قرار داده شده بود به طوریکه ممکن است در معرض ده‌ها هزار نفر قرار بگیرد.

کیفرخواست ۴۹ صفحه‌ای به جزئیات نحوه نگهداری جعبه‌ها در یک سالن جشن، در دفتر، اتاق خواب، حمام و حتی حمام در باشگاه ترامپ اشاره می‌کند. 

این کیفرخواست همچنین می‎گوید که ترامپ سعی کرده است اسناد را مخفی کند و بازرسان فدرال را که به دنبال بازیابی این اسناد بودند، گمراه کند.

بر اساس گزارش‌ها، ترامپ از یکی از وکلایش در این رابطه پرسیده بود: آیا بهتر نیست که بگوییم در اینجا (مار-آ-لاگو) چیزی نداریم؟

کیفرخواست ۳۷ موردی، که از سوی تحلیلگران حقوقی و دادستان‌های سابق به دلیل جزئیات آن مورد توجه قرار گرفت، از عکس‌ها، متن مصاحبه و جدول زمانی دقیق برای توصیف روش‌های تصادفی انتقال اسناد از اتاقی به اتاق دیگر استفاده می‌کند.

اسناد محرمانه در کنار سایر اوراق و کاغذ‌های کوچک خبری در کف یک انباری زیرزمین، عکس‌برداری شد؛ اسنادی با علامت "FVEY" که علامتی اختصاری برای اشاره به کشورهای موسوم به «پنج چشم» یا Five Eyes است.

این بدان معناست که آن‌ها شامل اطلاعاتی می‌شوند که قرار است فقط بین مقام‎های آمریکا و مقام‎های ۴ متحد نزدیک این کشور، یعنی استرالیا، کانادا، نیوزیلند و انگلیس به اشتراک گذاشته شود. 

محل نگهداری اسناد محرمانه آمریکا

به گزارش «نیویورک تایمز»، ده‌ها جعبه در یک نقطه روی یک صحنه در سالن جشن سفید و طلایی «مار-آ-لاگو» روی هم چیده شده بودند.

در کیفرخواست آمده است که برخی از اسناد بعداً به یک مرکز تجاری و سپس به یک حمام منتقل و در آنجا انبار شدند.

با کمک «والت ناوتا»، که او نیز در این پرونده متهم شده، اسنادی که ادعا می‌شود حاوی اطلاعات محرمانه بودند بین یک انباری در «مار-آ-لاگو»، اقامتگاه ترامپ و حتی خانه تابستانی او در «بدمینستر» در ایالت نیوجرسی، منتقل می‌شدند. 

در کیفرخواست گفته شده است که در «بدمینستر»، ترامپ به نویسنده‌ای یک طرح حمله نظامی محرمانه را نشان داده بود.

ترامپ همچنین به یک نفر دیگر نقشه محرمانه‌ای را نشان داده که شامل کشوری است که آمریکا در حال انجام عملیات نظامی در آن بوده است. 

اسرار آمریکا در همه جای اقامتگاه ترامپ انبار شده بود

 

در جریان آن دیدار، که ضبط شده است، ترامپ گفته که می‌توانست در زمانی که رئیس‌جمهور بود، این سند را از حالت طبقه‌بندی خارج کند، اما اکنون، نمی‌تواند.

اسنادی که ترامپ نگهداری می‌کرد 

در کیفرخواست آمده است که ترامپ پس از خروج از کاخ سفید به اسناد محرمانه‌ای که از سوی وزارتخانه‌های خارجه و دفاع، سیا، آژانس امنیت ملی، اداره ملی شناسایی، آژانس اطلاعات ملی زمین فضایی و دیگران ایجاد شده است، پایبند بوده است. 

ترامپ در ابتدا ۱۵ جعبه شامل ۱۹۷ سند محرمانه را به آرشیو ملی تحویل داد. 

۳۰ مورد از این اسناد دارای علامت «فوق سری» بودند؛ ۹۸ مورد علامت «سری» داشتند؛ و بقیه موارد «محرمانه» بودند، به جز برخی که حتی سطوح بالاتری از طبقه بندی نسبت به «فوق سری» داشتند.

پس از احضار ترامپ به دادگاه هم ۳۸ سند دیگر تحویل داده شد. 

هنگامی که اف‌بی‌آی در آگوست گذشته «مار-آ لاگو» را بازرسی کرد، ۱۰۲ سند محرمانه اضافی در یک انبار و دفتر ترامپ پیدا شد. 

این اسناد شامل ۱۷ سند «فوق سری»، ۵۴ سند «سری» و ۳۱ سند «محرمانه» بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *