رشد مشکلات روانی در میان ساکنان اراضی اشغالی

13:17 - 21 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۱۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد مشکلات روانی در میان ساکنان اراضی اشغالی
بررسی‌ها نشان می‌دهند که ساکنان اراضی اشغالی به شکلی گسترده از دارو‌های ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده می‌کنند.

خبرگزاری میزان – از شیوع کرونا گرفته تا تنش‌های امنیتی و مسائل اقتصادی – سیاسی سبب شده تا صهیونیست‌های ساکن اراضی اشغالی سطح بالایی از اضطراب و افسردگی را تجربه کنند.

ساکنان اراضی اشغالی در چنبره مشکلات روانی

نگرانی از وضعیت پر تنش ژئوپلتیک، آینده نامشخص سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی و استرس پس از دوران شیوع کرونا به نگرانی‌های روزمره ساکنان اراضی اشغالی افزوده است.

شیوع کرونا پیامد‌های چشمگیری بر سلامت روان ساکنان اراضی اشغالی داشته است و برخی بر این باورند که پیامد‌های آن دوره هنوز دست کم گرفته می‌شود.

همین امر سبب شده تا مصرف دارو‌های ضد افسردگی و ضد اضطراب در بین ساکنان اراضی اشغالی در سال‌های اخیر به نسخه‌ای معمول تبدیل شود.

از هر ۳ ساکن اراضی اشغالی یک نفر اکثرا زن گزارش داده‎اند که به طور مرتب دچار حمله «پانیک» می‌شوند که به گفته برخی از متخصصان بهداشت رقم واقعی احتمالا بسیار بالاتر است.

در سال ۲۰۲۲، حدود ۷.۵ درصد از ساکنان اراضی اشغالی (نزدیک به ۶۴ هزار نفر) دارو‌های ضدافسردگی و ضد اضطراب تجویز شده را مصرف می‌کردند، دارویی که برای درمان علائم اضطراب استفاده می‌شود؛ این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، تنها ۵ درصد از این دارو‌ها استفاده کردند که ۵۰ درصد افزایش در طول ۶ سال را نشان می‌دهد.

یک پزشک می‎گوید: این نشان‌دهنده مشکلات شخصی است که قطعا به عوامل متعددی مرتبط است، از جمله سوال‌هایی که درباره زندگی در اسرائیل برای مهاجران جدید، حتی کسانی که برای مدت طولانی در اینجا زندگی کرده‌اند؛ در عین حال، مشکلات اقتصادی و بی ثباتی سیاسی که برای همه وجود دارد.

به گفته او، در واقع افراد در اسرائیل از مشکلی مانند سندروم اندام خیالی رنج می‌برند؛ قرنطینه و بسته شدن فرودگاه‌ها در ایام شیوع کرونا، اسرائیل را عملا به یک زندان تبدیل کرد.

این پزشک، افزود که افراد ۲۵ تا ۴۵ ساله بیشترین میزان مصرف دارو‌های ضد افسردگی و ضد اضطراب را دارند؛ در عین حال مصرف دارو‌های ضد افسردگی در میان افراد ۱۵ تا ۲۵ سال حدود ۴۳ درصد و در میان ۵۳ درصد میان افراد ۴ تا ۱۵ ساله افزایش یافته است.

یکی از ساکنان فرانسوی اراضی اشغالی، می‎گوید: چالش‌های زندگی در اسرائیل که بر مشکلات خانوادگی دیرینه‎ام بار شد، سبب شد دارو‌های ضد افسردگی مصرف کنم.

بر اساس گزارش‌ها، ۵۰ درصد از افرادی که در اراضی اشغالی به اورژانس مراجعه می‌کردند و فکر می‌کردند دچار حمله قلبی شده‌اند، در واقع از یک حمله اضطرابی رنج می‌برند.

شمار صهیونیست‌هایی که دارو‌های ضدافسردگی و اضطراب مصرف می‌کردند از سال ۲۰۱۹ - قبل از شیوع کرونا تا سال ۲۰۲۲ بیش از ۲۳ درصد افزایش یافت؛ داده‌ها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۱۹، حدود ۲۸۰ هزار نفر از دارو‌های ضد افسردگی و ضد اضطراب استفاده می‌کردند، در حالی که در سال ۲۰۲۲، حدود ۶۲ درصد از آن‌ها معادل بیش از ۳۲۲ هزار نفر زن بودند.

روند رو به رشد

به گزارش «آی ۲۴ نیوز»، تاکنون راه حل معجزه‎آسایی برای ایجاد مانع در مسیر فزاینده مصرف کنندگان دارو‌های ضدافسردگی و ضداضطراب برای ساکنان اراضی اشغالی وجود نداشته است؛ برعکس، فقدان روانشناس و هزینه بالای زندگی در اراضی اشغالی مصرف دارو‌های مذکور را به راه حلی مقرون به صرفه تبدیل کرده است.

یک روانپزشک در اراضی اشغالی می‌گوید که افراد مبتلا به استرس در اراضی اشغالی نسبت به کشور‌های غربی بیشتر هستند؛ آن‌ها با هشدار آژیرهای خطری مواجهند که مشکلات را برایشان تشدید می‌کند.

او همچنین با اشاره به گران بودن هزینه درمان در اراضی اشغالی، گفت: فقیر شدن جمعیت در اسرائیل به معنی دشوار شدن دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی است.

بر اساس داده‌های مقامات بهداشتی رژیم صهیونیستی، بیش از یک میلیون صهیونیست معادل یک هشتم جمعیت اراضی اشغالی نیاز به پیگیری روانی منظم پس از دوران شیوع کرونا دارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *