پرونده نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی/ بازداشت خودسرانه، شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها

14:00 - 20 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۷۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پرونده نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی/ بازداشت خودسرانه، شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها
نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی توسط رژیم صهیونیستی علیه ساکنان این اراضی و فلسطینیان صورت می‌گیرد.

خبرگزاری میزان – بررسی دقیق پرونده نقض حقوق بشر در رژیمی که براساس نقض چنین حقوقی جعل شده و ادامه حیات داده، زمان زیادی می‌برد.

نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی موضوع پوشیده‌ای نیست، اما همواره مورد چشمپوشی قرار گرفته است؛ دلیل این امر نیز گره خوردن منافع کشور‌های غربی به عنوان مدعیان حقوق بشری با رژیم مذکور در خاورمیانه است.

سیاست‌ها و اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی در جهت تثبیت اشغال غیرقانونی فلسطین ادامه دارد و نوار غزه نیز تحت یک محاصره ۱۶ ساله به شدت منزوی شده است.

از آغاز سال ۲۰۲۳، رژیم صهیونیستی عملیات نظامی خود را در داخل اراضی اشغالی فلسطین افزایش داده که منجر به شهادت دستکم ۹۵ فلسطینی از جمله ۱۷ کودک شده است.

محکوم شدن رژیم صهیونیستی به نقض حقوق بشر توسط سازمان‌ها و نهاد‌های بین المللی نیز با وجود این که بخشی از جنایت‌های این رژیم را آشکار می‌کند، اما بازدارنده روند رو به رشد جنایت توسط رژیم صهیونیستی نیست.

کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل در اواخر مارس ۲۰۲۳ دومین سری از جلسات عمومی خود به عنوان بخشی از وظایف خود جهت بررسی موارد نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی را برگزار کرد؛ جلسات پنج روزه مذکور بر کاهش فضای جامعه مدنی و حملات علیه مدافعان حقوق بشر، فعالان، وکلا و روزنامه نگاران متمرکز بود.

در سال ۲۰۲۲؛ آزادی نهاد‌های فلسطینی  سرکوب شد، محدودیت خودسرانه بر تردد فلسطینیان اعمال شد، شمار فلسطینی‌های شهید و مجروح افزایش یافت؛ بازداشت اداری فلسطینیان به بالاترین حد خود در ۱۴ سال گذشته رسید، روستای العراقیب در نقب برای دویست و یکمین بار تخریب شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ماه مارس اعلام کرد که نظام سیاسی حاکمیت مستقر در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه استاندارد‌های شواهد رایج برای وجود آپارتاید را برآورده می‌کند.

در ماه نوامبر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق مسکن مناسب در رابطه با سیاست‌های رژیم صهیونیستی در تخریب خانه‌های فلسطینیان به همین نتیجه رسید.

در ماه اکتبر، کمیسیون مستقل تحقیقات بین المللی سازمان ملل در مورد اراضی اشغالی فلسطین، به این نتیجه رسید که اشغال دائمی این اراضی و اقدام‌های رژیم صهیونیستی برای الحاق آن‌ها عملا غیرقانونی است.

در ماه فوریه، سازمان عفو بین الملل در گزارشی ۲۸۰ صفحه‌ای چگونگی تحمیل یک رژیم سلطه ستمگر بر مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی را تشریح کرد.

در گزارش سالانه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در اراضی اشغالی به موارد متعددی از نقض حقوق بشر اشاره کرده است که فهرست کوتاهی از آن در زیر می‌آید:

-توسعه شهرک سازی‌ها در کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی و انتقال جمعیت غیرنظامی آن به اراضی اشغالی توسط رژیم صهیونیستی برخلاف قوانین بین المللی
-وجود الگو‌های تبعیض سیستماتیک علیه فلسطینیان در قانون، سیاست و اقدام‌های اجرایی
-انتقال اجباری فلسطینی‌ها از خانه‌ها و اراضیشان به عنوان نقض فاحش کنوانسیون چهارم ژنو
-تجاوز خشونت آمیز نظامیان صهیونیست علیه نمازگزاران فلسطینی در اماکن مقدس مانند مسجدالاقصی

نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی در دو قالب علیه ساکنان اراضی شاغابی و فلسطینیان صورت می‌گیرد؛ مهم‌ترین موارد نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی توسط رژیم صهیونیستی عبارتند از:

تداوم آپارتاید

سیستم ظالمانه و تبعیض آمیز رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در سال ۲۰۲۲ نیز با تمام قوا کار کرد و براساس قوانین بین المللی، مقام‌های صهیونیست مرتکب جنایت آپارتاید شدند.

از جمله جنایت‌های مذکور می‌توان به حمله سه روزه ماه آگوست رژیم صهیونیستی به غزه اشاره کرد؛ این حمله تاثیر محاصره مداوم ۱۶ ساله غزه توسط رژیم صهیونیستی به منزله مجازات دسته جمعی غیرقانونی را تشدید کرد.

سوءرفتار با روزنامه نگاران

ارتش رژیم صهیونیستی در ماه مه ۲۰۲۲ شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی الجزیره را هنگام پوشش خبری حمله این رژیم به اردوگاه جنین به شهادت رساند.

همکار ابوعاقله نیز در این جریان مجروح شد.

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در گزارشی اعلام کرد که نظامیان صهیونیست در سال گذشته میلادی، ۲۱۵ روزنامه نگار فلسطینی را در کرانه باختری و قدس اشغالی هدف قرار دادند.

این کمیته همچنین با اعلام زخمی شدن ۵۴ نفر از سوی نیرو‌های اشغالگر در کرانه باختری و قدس اشغالی، گفت که ماه می‌بیشترین تعداد زخمی‌ها را در میان خبرنگاران داشت و آن‌ها هدف قرار می‌گیرند تا از مستندسازی جنایات رژیم صهیونیستی جلوگیری شود.

۴۰ روزنامه نگار فلسطینی در سال گذشته میلادی از سوی نیرو‌های صهیونیست بازداشت شدند که ۲۰ نفر از آن‌ها هنوز در زندان هستند.

با این وجود رژیم صهیونیستی همواره علیه روزنامه‌نگاران در اراضی اشغالی با خشونت رفتار کرده و از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۵۵ روزنامه نگار فلسطینی را از سوی این رژیم به شهادت رسیده اند.

اخراج اجباری

ده‌ها هزار فلسطینی در اراضی اشغالی در معرض خطر اخراج اجباری قرار دارند، زیرا رژیم صهیونیستی هزاران خانه متعلق به فلسطینیان را تخریب کرده است.

نقض حق آزادی بیان و تشکل

در آگوست ۲۰۲۲ سربازان صهیونیست به دفاتر هفت سازمان حقوق بشری و مدنی فلسطینی در رام الله یورش برده، تجهیزات آنان را تخریب و پونده‌های آنان را ضبط کردند؛ این دفاتر در نهایت توسط رژیم صهیونیستی تعطیل شدند.

نقض حقوق زنان

صلاحیت انحصاری برخی دادگاه‌ها در اراضی اشغالی، تبعیض سیستماتیک علیه زنان در مسائل مربوط به احوال شخصی را سبب می‌شود.

در عین حال، براساس اعلام پلیس رژیم صهیونیستی، ۲۴ زن در سال ۲۰۲۲ قربانی خشونت خانگی شده و جان خود را از دست دادند؛ حدود ۶۹ زن بین ژانویه ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۲ کشته شدند.

نقض حقوق پناهجویان و مهاجران

رژیم صهیونیستی در حالی از ده‌ها هزار پناهجوی اوکراینی استقبال کرد و به هزاران اوکراینی اجازه داد که بر اساس قانون بازگشت سال ۱۹۵۰ مستقر شوند، که همچنان حق بازگشت آوارگان فلسطینی را رد می‌کند.

رژیم صهیونیستی همچنین به رد درخواست پناهجویی نزدیک به ۳۰ هزار پناهجوی آفریقایی ادامه داد.

در عین حال، وزارت داخلی رژیم صهیونیستی خواهان بازگشت شماری از پناهجویان به کشور‌های مبدا شد.

حدود ۲۰ هزار پناهجوی حاضر در اراضی اشغالی از کار منع شده اند.

بازداشت خودسرانه، شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها

فلسطینیان در سال ۲۰۲۲ نیز با نرخ قابل توجهی قربانی نقض حقوق بشر‌هایی مانند بازداشت خودسرانه و شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها شدند.

دو سازمان حقوق بشری آدامیر و الحق در پنجاه و دومین جلسه شورای حقوق بشر، به طور مشترک تحت گفت‌وگوی تعاملی با گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه و دیگر رفتار‌ها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز صحبت کردند.

آن‌ها بر استفاده رژیم صهیونیستی از شکنجه و رفتار ظالمانه علیه اسرا و بازداشت شدگان فلسطینی به عنوان بخشی از رژیم استعماری و آپارتاید این رژیم علیه مردم فلسطین تاکید کرد.

براساس گزارش مذکور، نهاد‌های صهیونیستی تلاش می‌کنند تا جنایات شکنجه این رژیم را از طریق تمدید بازداشت به بهانه بازجویی بیشتر توسط دادگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی پنهان کنند.

این گزارش آورده است: ۹۶۷ زندانی اداری، از جمله پنج کودک، در حال حاضر بدون محاکمه به طور نامحدود در شرایطی نامناسب در بازداشت هستند.

نقض حق حیات و تمامیت بدنی

رژیم صهیونیستی حق حیات و تمامیت بدنی فلسطینیان را از طریق تیراندازی به آن‌ها نقض می‌کند؛ این تیراندازی‌ها شهادت یا جراحت فلسطینیان را در پی دارند.

حملات شهرک نشینان و اقدام‌های تلافی جویانه

شهرک نشینان صهیونیست تحت حمایت ارتش رژیم صهیونیستی حملات خود به مناطق فلسطینی نشین را تشدید کردند.

در سال ۲۰۲۲ حدود ۶ حمله گسترده توسط شهرک نشینان علیه فلسطینیان و اموال آن‌ها در کرانه باختری انجام شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *