نابرابری بهداشتی و افزایش نرخ مرگ و میر در میان سیاه‌پوستان در آمریکا

11:31 - 18 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۶۷۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نابرابری بهداشتی و افزایش نرخ مرگ و میر در میان سیاه‌پوستان در آمریکا
۱.۶۳ میلیون سیاه‌پوست بیشتر در مقایسه با جمعیت سفیدپوست آمریکا در طول ۲۲ سال مطالعه جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری میزان - یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ۸۲ میلیون سال این میزان عمری است که جمعیت سیاه‌پوست آمریکا به دلیل مرگ‌های زودرس بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ از دست داده است.

به گفته کارشناسان، به دلیل نابرابری‌های بهداشتی ناشی از نژاد، این اعداد یادآور شکاف‌های نگران کننده در مراقبت‌های بهداشتی هستند و اصلاً تعجب آور نیستند.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند که یافته‌های آن‌ها باید «فراخوانی برای اقدام» برای سیاست‌گذاران باشد. 

«هارلان کرومهولز»، یکی از نویسندگان این مطالعه و متخصص قلب و عروق در دانشگاه «ییل» می‌گوید: هیچ دلیل بیولوژیکی و ذاتی وجود ندارد که چرا افرادی با پوست تیره‌تر باید طول عمر کوتاه‌تری داشته باشند. اما به دلیل نژادپرستی سیستماتیکی که جامعه آمریکا را آزار می‌دهد، تولد در این کشور می‌تواند عواقب ویرانگری داشته باشد.

داده‌های مورد استفاده در این پژوهش شامل افراد طبقه‌بندی شده به عنوان مرد و زن و شامل کودکان و بزرگسالان بود. 

کرومهولز می‌گوید، محققان اغلب در مورد تفاوت‌های سلامتی بین نژاد‌ها به عنوان تفاوت‌ها صحبت می‌کنند؛ عبارت‌های مبهم که نمی‌تواند بیان کند که چنین تفاوت‌هایی نباید وجود داشته باشد.

در عوض، او و همکارانش درباره مرگ‌های بیش از حد بحث می‌کنند؛ تعداد مرگ و میر در میان سیاه‌پوستان که پس از محاسبه تفاوت‌ها در توزیع سنی و اندازه هر جامعه، از مرگ و میر در میان سفیدپوستان بیشتر است. 

داده‌های گواهی‌های مرگ نشان می‌دهد که ۱.۶۳ میلیون سیاه‌پوست بیشتر در مقایسه با جمعیت سفیدپوست در طول ۲۲ سال مطالعه که ماه گذشته در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، جان خود را از دست دادند. 

تعداد انگشت شماری از شرایط، که در میان آن‌ها بیماری قلبی مهم است، باعث بسیاری از این مرگ‌ها شده است. 

«لیزا کوپر»، اپیدمیولوژیست و پزشک داخلی از مرکز عدالت سلامت «جانز هاپکینز» می‌گوید دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد. برای مثال، موانع اقتصادی اغلب منجر به این می‌شود که سیاه‌پوستان در مکان‌هایی زندگی کنند که دسترسی به غذای سالم، فضا برای ورزش یا مراقبت‌های بهداشتی کافی دشوار است. همچنین زندگی در یک جامعه نژادپرستانه آسیب بیشتری به سلامت روان وارد می‌کند. 

در سال ۲۰۲۰، کووید به آمریکا رسید و هر گونه پیشرفت در کاهش نابرابری‌های بهداشتی در ۲ دهه گذشته را از بین برد. این بیماری یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان سیاه‌پوستان بود. اثرات غیرمستقیم این بیماری همه گیر باعث تشدید سایر شرایط سلامتی نیز شد؛ برای مثال، بیماری قلبی دوباره افزایش یافت. 

برای جمعیت مردان سیاه پوست، مرگ و میر ناشی از حمله قلبی نیز افزایش یافت. مطالعه اخیر به این موضوع نمی‌پردازد که چرا نرخ حمله قلبی در این جمعیت افزایش یافته است، اما کوپر حدس می‌زند که استرس ناشی از همه گیری، خشونت بین فردی را افزایش می‌دهد، که با خشونت ماشی از اجرای قانون به طور سیستماتیک مردان سیاه‌پوست را هدف قرار داد.

کرومهولز و همکارانش دریافتند که خطرات سلامت نسبتاً بالاتر در میان سیاه‌پوستان از سنین پایین شروع می‌شود. به ازای هر ۱۰۰ هزار کودک متولد شده، حدود ۷۰۰ کودک سیاه‌پوست بیشتر از کودکان سفید پوست در سال اول زندگی خود جان خود را از دست می‌دهند.

محققان می‌گویند: یافته‌های جدید مطابق با تحقیقات قبلی است که نشان می‌دهد نوزادان سیاه‌پوست به دلایلی که محققان هنوز متوجه نشده‌اند، وزن کمتری در مقایسه با نوزادان سفیدپوست دارند. 

از سن یک تا ۱۴ سالگی، کودکان سیاه‌پوست بیشتر از کودکان سفیدپوست شانس مرگ دارند. اما مرگ و میر‌های بیش از حد زمانی که افراد سیاه‌پوست در سنین میانسالی خود هستند شروع به افزایش می‌کند و این تعداد تا بزرگسالی همچنان افزایش می‌یابد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *