تحولات اوکراین|

انفجار سد کاخوفکا/ واکنش‎ها و تبادل اتهامات میان اوکراین و روسیه

11:07 - 17 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۵۰۶
انفجار سد کاخوفکا/ واکنش‎ها و تبادل اتهامات میان اوکراین و روسیه
شهردار نوایا کاخوفکا از مفقود شدن ۷ نفر در پی تخریب بخشی از سد کاخوفکا خبر داد.

خبرگزاری میزان - گزارش‎ها می‎گویند که قسمت بالایی نیروگاه برق آبی «کاخوفکا» در منطقه خرسون بر اثر خمپاره باران تخریب شد، اما خود سد مخزن ویران نشد. 

تعدادی از رسانه‌ها اوایل روز سه‌شنبه گزارش دادند که این نیروگاه به طور کامل تخریب شده است. برخی نیز تصاویری از ریزش سد منتشر کردند.

«ولادیمیر لئونتیف»، شهردار شهر «نوایا کاخوفکا»، گفت: ساعت ۰۲:۰۰ بامداد به قسمت بالای نیروگاه برق آبی که فلش‎برد‌ها و محل شیرآلات قرار دارد چندین خمپاره اصابت کرده و تخریب شد.

به گفته وی، سد تخریب نشده است.

 

 

این مقام محلی گفته است سطح آب پس از تخریب ۲.۵ متر در پایین دست افزایش یافت؛ نیرو‌های اورژانس در محل حادثه حضور دارند. 

«لئونتیف»، گفت که هنوز نیازی به تخلیه منطقه نیست، اما مقام‎های محلی اتوبوس‌هایی را برای نجات مردم از سیل احتمالی آماده کرده‌اند.

به گفته شهردار «نوایا کاخوفکا»، دست‌کم ۳۰۰ خانه ممکن است تحت تأثیر تخریب جزیی نیروگاه برق قرار بگیرند.

 

 

نظامیان کی‌یف در سال گذشته سد «نوایا کاخوفکا» را به عنوان بخشی از حملات اوکراین علیه زیرساخت‌های غیرنظامی هدف قرار داده‌اند.

۷ نفر در منطقه خرسون پس از تخریب سد کاخوفکا مفقود شدند

شهردار «نوایا کاخوفکا» از مفقود شدن ۷ نفر در پی تخریب بخشی از سد «کاخوفکا» خبر داد.

وی می‏‎گوید که ما اکنون در حال یافتن اطلاعاتی در مورد افراد مفقود هستیم؛ امدادگران اورژانس همچنان با استفاده از قایق در جست‎وجوی افراد مفقود هستند.

مجری سابق فاکس نیوز: به نظر می‌رسد اوکراین مسئول آسیب به نیروگاه برق آبی کاخوفکا است 

«تاکر کارلسون»، مجری سابق شبکه «فاکس نیوز» درباره تخریب سد «کاخوفکا»، گفت هر فرد منصفی پس از بررسی شواهد در مورد این موضوع به این نتیجه می‌رسد که اوکراین مسئول آسیب به نیروگاه برق آبی کاخوفکا است.

سوناک: زود است که هر طرفی را به خاطر دخالت در شکستن سد کاخوفکا مقصر بدانیم

«ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس، گفت که سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی انگلیس در حال بررسی تخریب جزیی نیروگاه برق آبی کاخوفکا هستند و خیلی زود است که هر طرفی را برای دست داشتن در این حادثه مقصر دانست.

بایدن از وضعیت نیروگاه کاخوفکا مطلع شد

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گفت که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا صبح روز سه‌شنبه در جریان وضعیت پیرامون نیروگاه برق آبی کاخوفکا قرار گرفت.

وی گفت: آمریکا هنوز در حال جمع آوری اطلاعات در مورد اینکه چه کسی پشت حمله به نیروگاه برق آبی کاخوفکا است که باعث سیل عظیم در منطقه خرسون شد، است.

ادعای آمریکا درباره تصادفی بودن حادثه سد کاخوفکا

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد که آسیب به نیروگاه برق آبی «کاخوفکا» می‌تواند نتیجه یک حادثه باشد نه یک حمله عمدی. 

مسکو: تخریب نیروگاه برق آبی کاخوفکا را محکوم می‌کنیم

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو تخریب نیروگاه برق آبی «کاخوفکا» توسط نظامیان اوکراینی را به شدت محکوم می‌کند و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که این اقدام تروریستی را نیز محکوم کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *