جنگ اوکراین؛ واکنش‌ها به حادثه تخریب سد کاخوفکا

16:34 - 16 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۴۱۴
جنگ اوکراین؛ واکنش‌ها به حادثه تخریب سد کاخوفکا
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‎گوید انفجار سد نواکاخوفکا باعث کاهش آب خنک کننده در مخزن نیروگاه زاپروژیا شده است.

خبرگزاری میزان - تخریب بخشی از سد «کاخوفکا» در منطقه kخرسونl بر اثر حملات خمپاره‌ای، واکنش‎های جهانی را در پی داشته است.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین درباره این حادثه، گفت: کی‌یف سد «کاخوفکا» را تخریب کرد تا شبه‌جزیره کریمه را از آب محروم کند.

به گفته وی، این امر با عدم موفقیت ضد حملات نیرو‌های اوکراینی مرتبط است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در پیامی درباره تخریب این سد، نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از گزارش‌های مربوط به خسارت در سد «کاخوفکا» آگاه است. 

کارشناسان آژانس می‎گویند که در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا از نزدیک وضعیت را زیر نظر دارند؛ هیچ خطر فوری ایمنی هسته‌ای در نیروگاه زاپروژیا وجود ندارد.

«رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در واکنش به این حادثه، گفت: تعدادی از منابع جایگزین آب وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین آن‌ها حوض خنک کننده بزرگ در کنار سایت است که بر اساس طراحی بالاتر از ارتفاع مخزن نگهداری می‌شود.

مدیرکل آژانس، می‎گوید که انفجار سد «نوا کاخوفکا» باعث کاهش ۵ سانتی متری آب خنک کننده در مخزن نیروگاه زاپروژیا شده است.

به گفته وی، من از همه طرف‌ها می‌خواهم مطمئن شوند که هیچ کاری برای تضعیف این صد انجام نمی‌شود؛ سفر من به زاپروژیا در هفته آینده برنامه ریزی شده بود و اکنون ضروری است در آنجا حضور داشته باشم.

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو هم درباره این حادثه، گفت: تخریب سد «کاخوفکا» امروز هزاران غیرنظامی را در معرض خطر قرار داده و خسارات شدید زیست محیطی را به دنبال دارد. 

«چارلز میشل»، رئیس شورای اروپا نیز در واکنش به حادثه سد «کاخوفکا»، می‎گوید: از حمله بی‌سابقه به سد «نوا کاخوفکا» شوکه شده‌ام. 

وی ادعا کرد: تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی به وضوح به عنوان یک جنایت جنگی قابل توصیف است و ما روسیه و نیرو‌های نیابتی آن را مسئول خواهیم دانست.

«جیمز کلورلی»، وزیر خارجه انگلیس نیز گفت که هنوز خیلی زود است که بتوانیم ارزیابی معناداری از جزئیات تخریب سدی در جنوب اوکراین ارائه دهیم.

به ادعای وی، این (تخریب سد) به دلیل تهاجم روسیه رخ داده است.

وزیر دفاع روسیه: کی یف با انفجار نیروگاه برق آبی کاخوفسکایا مرتکب جنایت تروریستی شد 

در همین حال سرگیئ شیگو، وزیر دفاع روسیه، گفت: رژیم کی‎یف با انفجار نیروگاه برق آبی «کاخوفکا» مرتکب جنایت تروریستی دیگری شده است.

شویگو در مورد فاجعه رخ داده امروز در نیروگاه آبی «کاخوفکا» در منطقه خرسون، اظهار کرد: هدف از این خرابکاری تضعیف انتقال واحدها و تجهیزات نیروهای مسلح روسیه در منطقه خرسون است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *