سرگردانی پناهجویان در ایالت‌های آمریکا

9:41 - 17 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۴۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سرگردانی پناهجویان در ایالت‌های آمریکا
مقام‎های آمریکا پناهجویان را به ایالت‌های مختلف انتقال می‌دهند و آنها را بدون هیچ حمایتی ر‌ها می‌کنند.

خبرگزاری میزان – مقام‌های فلوریدا تایید می‌کنند که در پشت پرواز‌هایی بوده‌اند که پناهجویان را در کالیفرنیا رها کردند.

به گزارش «گاردین»، مقام‎های مذکور ادعا می‌کنند که پناهجویان، عمدتا از کلمبیا و ونزوئلا، با این سفر موافقت کرده‌اند.

ایالت فلوریدا به تازگی تأیید کرد که پشت ۲ پرواز که ده‌ها پناهجو را که به دنبال پناهندگی از مرز جنوبی آمریکا به کالیفرنیا می‌روند، بوده است.

این اقدام در میان اتهاماتی مبنی بر اینکه این افراد به بهانه‌های واهی مجبور به سفر شده‌اند، صورت می‌‎گیرد.

بخش مدیریت اضطراری این ایالت در بیانیه‌ای ادعا کرد که پناهجویان همه با کمال میل رفتند و اتهامات مقام‎های کالیفرنیا مانند «گاوین نیوسام»، فرماندار کالیفرنیا، که «ران دسانتیس»، فرماندار فلوریدا را به اتهام آدم ربایی تهدید کرده بود، رد کرد.

۲ هواپیما در روز‌های دوم و پنجم ژوئن وارد «ساکرامنتو» شدند که هر کدام حامل افرادی بودند که بیشتر از کلمبیا و ونزوئلا به دنبال پناهندگی بودند. 

اتهام آدم ربایی

«راب بونتا»، دادستان کل کالیفرنیا، می‎گوید که این افراد در «ال پاسو» تگزاس، به نیومکزیکو منتقل شده و سپس با پرواز‌هایی به ساکرامنتو، پایتخت کالیفرنیا، فرستاده شده بودند؛ «بونتا»، گفته است فلوریدا در صورتی که مشخص شود در پشت این پرواز‌ها قرار دارد، متهم به «ربودن افراد از سوی دولت» خواهد شد.

به گفته وی، دادستانی کالیفرنیا در حال بررسی این موضوع است که آیا نقض قوانین جزایی یا مدنی رخ داده است یا خیر.

«آلسیا کالینز»، سخنگوی بخش مدیریت اضطراری فلوریدا، در بیانیه‌ای، گفت که «از طریق رضایت شفاهی و کتبی، این پناهجویان نشان دادند که می‌خواهند به کالیفرنیا بروند».

وی همچنین یک مجموعه ویدیویی را به اشتراک گذاشت که ظاهرا نشان می‌دهد که پناهجویان فرم‌های رضایت را امضا می‌کنند و از مسئولان برای «رفتار خوبشان» تشکر می‌کنند.

این کلیپ‌ها هیچ نشان زمانی نداشتند و «کالینز» از ارائه جزئیات بیشتر درباره زمان و مکان ضبط آن‌ها خودداری کرد.

این نخستین بار است که فرماندار فلوریدا آشکارا اذعان می‌کند پناهجویان را به ایالت‌های دیگر منتقل می‌کند.

روند معمول

این نخستین باری نیست که دولت محلی «ران دسانتیس» مهاجران را از تگزاس به ایالت‌های دیگر منتقل می‌کند؛ پاییز گذشته، فلوریدا ۴۹ ونزوئلایی را به «مارتا وینارد»، جزیره‌ای در ماساچوست منتقل کرد.

اخیرا رئیس پلیس تگزاس یک پرونده جنایی در مورد پرواز‌ها به «مارتا وینارد» تشکیل داد؛ وی قبلا گفته بود که مهاجران «به بهانه‌های واهی» برای این سفر‌ها فریب داده شده‌اند.

تخصیص بودجه برای انتقال پناهجویان

ماه گذشته، «دسانتیس»، که اخیرا نامزدی خود را برای ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد، لایحه‌ای را که در آن ۱۲ میلیون دلار برای برنامه جابجایی پناهجویان، حتی اگر هرگز پا به فلوریدا نگذاشته باشند، تصویب کرد.

وعده‌های فریبنده

دادستان کالیفرنیا با برخی از مهاجرانی که اخیرا به کالیفرنیا وارد شده بودند ملاقات کرد؛ برخی از آن‌ها گفته‌اند که به آن‌ها وعده کار در ایالت‌های دیگر داده شده است.

به گفته وی، شواهدی مبنی بر این واقعیت داریم که این وعده‌ها دروغ، گمراه‌کننده و فریبنده بوده است.

«دارل استاینبرگ»، شهردار ساکرامنتو، می‎گوید که گروه‌های مختلف با یکدیگر همکاری می‌کنند تا به تازه واردانی که در ۲ مکان نامشخص در این شهر اقامت دارند و برای تماس با خانواده‌هایشان، غذا، لباس و تلفن همراه درخواست داده‌اند، کمک کنند.

«گابی ترجو»، مدیر اجرایی ساکرامنتو ACT، که با همکاری جماعات مختلف در منطقه ساکرامنتو همکاری می‌کند، می‎گوید: مقاما‎های اداره مهاجرت آمریکا قبل از اینکه در تگزاس با آن‌ها تماس گرفته شود، به همه افراد وعده‌هایی داده و آن‌ها «فریب خورده‌اند.»

تبلیغات استثمارگرایانه

«آنتونی یورک»، سخنگوی فرماندار کالیفرنیا، می‎گوید: این یک تبلیغات استثمارگرانه است که از سوی یک سیاستمدار انجام می‌شود که در تلاش ناامیدانه‌اش برای کسب امتیاز سیاسی، هیچ عمقی وجود ندارد.

«نیوسام» پیش از این در توییتی اشاره کرد که کالیفرنیا ممکن است اتهامات آدم ربایی را علیه «دسانتیس» در نظر بگیرد؛ اثبات چنین اتهاماتی احتمالا بسیار دشوار خواهد بود، به ویژه با توجه به اینکه مهاجران معافیت‌هایی را امضا کرده‌اند.

به نظر می‌رسد آخرین اقدام آشکار «ران دسانتیس» برای انتقال مهاجران به پایتخت کالیفرنیا، شلیک مستقیمی به فرماندار کالیفرنیا باشد.

به گفته مدافعان حقوق پناهجویان، هنوز مشخص نیست که تازه واردان به ساکرامنتو قصد دارند در کالیفرنیا بمانند یا در نهایت به دنبال رفتن به جای دیگری خواهند بود. 

بسیاری از افرادی که به ایالت‌های مختلف از جمله کالیفرنیا فرستاده می‌شوند بدون هیچ حمایتی در این ایالت‌ها رها می‌شوند و مقام‎های شهری برنامه‌ای برای محافظت از آن‌ها ندارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *