گفت‌وگو|

افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گاز با گسترش روابط با همسایگان

12:02 - 16 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۳۳۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گاز با گسترش روابط با همسایگان
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه امضای قرارداد واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان در حال انجام است، گفت: جلوگیری از حذف ایران از تعاملات انرژی و افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گاز طبیعی از جمله مزایای این قرارداد است.

خبرگزاری میزان _ براساس اعلام وزارت نفت به‌زودی قرارداد واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان امضا می‌شود.

براساس آمار‌ها ترکمنستان چهارمین کشور دارنده منابع گازی جهان است و ایران هم ظرفیت دریافت روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را به‌منظور واردات و انتقال در مرز‌های خود دارد.

در همین خصوص عباس اعظمی، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در سال ۱۹۹۵ قراردادی بین ترکمنستان و شرکت ملی گاز ایران مبنی بر تحویل سالانه ۱۴ میلیارد مترمکعب گاز امضا شد، اما این قرارداد به دلیل مشکلات مربوط به تسویه حساب در سال ۲۰۱۷ فسخ شد. 

وی گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزیر نفت برای حل مشکلات و بهبود روابط با ترکمنستان چندین مرحله به این کشور سفر کرد و در جریان این سفرها، توافق شد که این بدهی‌ها در ۲ مرحله پرداخت شود. 

به گفته اعظمی در سال ۱۴۰۰ قرارداد سوآپ سه‌جانبه میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان پس از حسن نیت ایران و ایجاد اعتمادسازی امضا شده است.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران همچنین گفت: در سفر اخیر رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، تفاهم‌نامه انعقاد قرارداد واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان به ایران به امضا رسید.

به گفته وی بهبود و توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری بین ۲ کشور، جلوگیری از حذف ایران از تعاملات و مبادلات انرژی منطقه، کمک به کشور برای تبدیل‌شدن به هاب انرژی، بهبود سهم ایران برای تجارت جهانی گاز طبیعی، افزایش پایداری شبکه گاز در نواحی شمال و شمال شرقی کشور، تامین پایداری سوخت نیروگاه‌ها و صنایع در استان‌های شمالی و شمال شرقی و کاهش هزینه‌های انتقال گاز از جنوب به شمال کشور از جمله مزایای این قرارداد است. 

اعظمی با تاکید بر اینکه باید ناترازی در مصرف گاز را با مصرف منطقی، بهینه و عقلانی رفع کرد، گفت: اگر زمینه‌های ناترازی برطرف شود امکان صادرات بیشتر برای کشور فراهم خواهد شد و ایران را به تبدیل‌شدن به هاب انرژی نزدیک‌تر می‌کند. 

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران همچنین تصریح کرد: در حال حاضر ایران به کشور‌هایی مانند ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان گاز صادر می‌کند و در صورت واردات این حجم از گاز، ایران با کمترین سرمایه‌گذاری می‌تواند بازار‌های خود را گسترش دهد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *