اصل بدهی گازی به ترکمنستان تسویه شد

13:28 - 10 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۶۱۷
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
اصل بدهی گازی به ترکمنستان تسویه شد
وزیر نفت گفت: اصل بدهی ایران به ترکمنستان بابت واردات گاز در دوره‌های گذشته تسویه شد.

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، دهم خردادماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره همکاری ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی اظهار کرد: ترکمنستان چهارمین قطب گازی جهان است و دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود بحث تسویه بدهی مربوط به واردات گاز از ترکمنستان در دوره‌های گذشته را پیگیری کرده است.

وی افزود: خوشبختانه با تدابیر مطلوبی که اندیشیده شد، ظرف همین مدت ۲۰ ماه در سه قسط مطالبات طرف ترکمنستانی را به‌طور کامل پرداخت کردیم و اصل بدهی تسویه شده است.

وزیر نفت تصریح کرد: از ابتدای دولت سیزدهم ملاقات و مذاکراتی با طرف ترکمنستانی داشتیم و قرارداد مبادله (سوآپ) گاز را سال ۱۴۰۰ و در نخستین سفر خارجی‌ام به ترکمنستان پیگیری شد که در سال ۱۴۰۱ این مقدار از خاک جمهوری اسلامی ایران به سمت آذربایجان دو برابر شد.

اوجی با بیان اینکه مذاکراتی با طرف ترکمنستانی برای احیای قرارداد‌های گذشته در حوزه واردات و تجارت گاز انجام شده است، گفت: ایران با داشتن دومین ذخایر گازی جهان متأسفانه کمتر از ۲ درصد در تجارت گاز جهان نقش دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که با مذاکرات، تفاهم‌نامه‌ها و امضای قرارداد‌های تازه‌ای که با ترکمنستان و کشور‌های همسایه خواهیم داشت، موضوع تجارت گاز اعم از واردات، صادرات، سوآپ و ترانزیت افزایش یابد.

وزیر نفت درباره تفاهم‌های نفتی با عمان اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌های نفتی با عمان شاید بیش از ۲۰ سال محل بحث و مذاکره بود.

اوجی با یادآوری اینکه میدان نفتی هنگام با عمان مشترک است، افزود: توافق کردیم این میدان به‌صورت یکپارچه در یک کارگروه مشترک تخصصی در زمینه اکتشاف و توسعه پیگیری شود ابتدا مطالعات این میدان را آغاز می‌کنیم سپس به سمت توسعه آن می‌رویم.

وی با رد دوباره افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: شایعات در این باره زیاد است تا فکر و افکار مردم را به هم بریزند، بار‌ها اعلام شده که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، همچنین سهمیه‌ها تغییری نمی‌کند و مطابق گذشته خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *