گفت‌وگو|

واردات گاز از ترکمنستان به تبدیل‌شدن ایران به هاب انرژی منطقه کمک می‌کند

10:01 - 14 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۱۲۹
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
واردات گاز از ترکمنستان به تبدیل‌شدن ایران به هاب انرژی منطقه کمک می‌کند
دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امضای قرارداد واردات گاز از ترکمنستان به ایران موجب تبدیل کشور به هاب انرژی در منطقه خواهد شد، گفت: ما باید با تجارت انرژی بتوانیم مسیر‌های اصلی کریدوری انرژی مثل مسیر‌های هند، پاکستان، ترکیه و اروپا را در حوزه گاز و برق فعال کنیم.

خبرگزاری میزان _ براساس اعلام وزارت نفت، قرارداد واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان به ایران به‌زودی امضا خواهد شد. 
 
در همین خصوص عبدالعلی رحیمی‌مظفری، دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: امضای قرارداد از این جهت برای ایران دارای اهمیت است که واردات گاز از ترکمنستان و صادرات آن به کشور‌های همسایه، ما را در مسیر ترانزیت قرار می‌دهد و موجب تبدیل‌شدن ایران به هاب انرژی در منطقه خواهد شد.

به گفته وی، امضای قرارداد واردات گاز از ترکمنستان، بین ۲ کشور روابطی در زمینه اقتصاد انرژی نیز به وجود خواهد آورد و همچنین ایران و ترکمنستان را در زمینه‌های سیاسی و دیپلماسی در کنار هم قرار می‌دهد.

دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: بسیاری از کشور‌هایی که ذخیره‌سازی گاز را در دستور کار خود قرار داده‌اند صرفا هدفشان ذخیره‌سازی گاز نیست؛ بلکه می‌خواهند با ذخیره‌سازی گاز ارزش افزوده بیشتری ایجاد کنند و در فصول سرد سال با قیمت بیشتری آن را به‌فروش برسانند و میزان صادرات خود را افزایش دهند. 

رحیمی‌مظفری در ادامه گفت: همچنین در صورتی که ایران، گاز وارداتی از ترکمنستان را صادر نکند می‌تواند با ذخیره‌سازی در کشور و استفاده در فصول سرد سال به رفع ناترازی گاز با قیمت مناسب کمک کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر قراداد واردات گاز از ترکمنستان به ایران به‌خوبی انجام شود، می‌توانیم در متنوع کردن سبد انرژی کشور و حوزه تجارت انرژی موفق باشیم. 

رحیمی‌مظفری با تاکید بر اینکه تجارت انرژی کشور باید افزایش یابد، گفت: تجارت انرژی تنها تولید نفت و گاز نیست بلکه ما باید بتوانیم مسیر‌های اصلی کریدوری انرژی مثل مسیر‌های هند، پاکستان، ترکیه و اروپا را در حوزه گاز و برق فعال کنیم.

دبیر دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: همانطور که گفته شد واردات گاز در ارتقای جایگاه کشور در حوزه انرژی موثر است، اما باید به این نکته توجه داشت که نباید در این مسیر امنیت حوزه انرژی خود را به واردات از کشوری دیگر گره زد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *