عدم مدیریت اسناد محرمانه؛ چالش چند دهه‌ای دولت آمریکا

7:30 - 16 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۷۹۶
عدم مدیریت اسناد محرمانه؛ چالش چند دهه‌ای دولت آمریکا
مقام‌های آرشیو ملی آمریکا می‌گویند که مشکل نگهداری اسناد محرمانه فراتر از روسای جمهور و معاونان رئیس جمهور این کشور است.

خبرگزاری میزان - بر اساس یک گزارش جدید، یک فایل صوتی ضبط شده از «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق آمریکا در جولای ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که وی به داشتن اسناد محرمانه در مورد ایران اعتراف کرده است. 

به گزارش «سی‌ان‌ان»، دادستان‌های فدرال در حال تحقیق هستند که آیا این مرد ۷۶ ساله به اشتباه اطلاعات محرمانه دولتی را در خانه و دفتر خود در اقامتگاهش در «مار-آلاگو» مخفی کرده است یا خیر.

آن‌ها به این فایل صوتی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد برخلاف ادعای ترامپ مبنی بر اینکه وی پس از ترک قدرت، هر گونه مطالبی را که در اختیار داشته از حالت محرمانه خارج شده است، این اسناد همچنان محرمانه هستند.

چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا در اوایل ماه گذشته ادعا کرد که «حق دارد» اسناد را به هرکسی که می‌خواهد نشان دهد، زیرا این اسناد پس از پایان دوره ریاست جمهوری او از حالت محرمانه خارج شدند.

این فایل ضبط شده می‌تواند شواهد مهمی در تحقیقات مستمر «جک اسمیت»، بازپرس ویژه در مورد مدیریت اسناد محرمانه شده از سوی ترامپ باشد.

«سی‌ان‌ان»، همچنین گزارش داد که دادستان‌های اسمیت از شاهدان این موضوع، از جمله «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بازجویی کرده‌اند.

آمار بالای عدم مدیریت اسناد محرمانه در دولت‌های آمریکا

به گفته مقامات اداره بایگانی و سوابق ملی آمریکا که در ماه مارس با کمیته کنگره پشت در‌های بسته صحبت کردند، از زمان ریاست جمهوری «رونالد ریگان»، هر دولتی در موضوع مدیریت اسناد محرمانه اشتباهاتی ضعف داشته و در این موضوع به درستی عمل نکرده است.

مقام‌های آرشیو ملی آمریکا، می‌گویند که مشکل نگهداری اسناد محرمانه فراتر از روسای جمهور و معاونان رئیس جمهور است. 

«مارک بردلی»، مدیر دفتر نظارت بر امنیت اطلاعات آژانس، گفت که از سال ۲۰۱۰، دفتر او بیش از ۸۰ تماس از کتابخانه‌هایی دریافت کرده است که اطلاعات محرمانه شده را در مقالات متعلق به اعضای کنگره پیدا کرده‌اند. 

هنگامی که اعضای کنگره مقالات خود را پس از بازنشستگی به کتابخانه‌ها می‌دهند، آن مقالات پردازش می‌شوند.

بردلی، گفت که مسئولان این مراکز با دفتر او تماس می‌گیرند تا اطلاع دهند که اطلاعات محرمانه پیدا کرده‌اند و در این مرحله مقامام‌های آژانس برای بازیابی اسناد اعزام می‌شوند. 

نمونه‌ای از عدم مدیریت اسناد محرمانه از سوی مقام‌های آمریکایی

به عنوان مثال، «سناتور ادموند ماسکی»، که در سال ۱۹۸۰ کنگره را ترک کرد و در آخرین سال دولت «جیمی کارتر»، وزیر خارجه آمریکا بود، ۹۸ سند محرمانه را در هنگام ارائه مقالات خود به کالج «بیتس» ارسال کرده بود.

به گزارش «فوربز»، این در حالی است که در ماه‌های گذشته اسنادی محرمانه‌ در اقامتگاه‌های «جو بایدن» و «دونالد ترامپ» یافت شده است.

پیش‌تر «مایک ترنر»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در این رابطه گفته بود که سوء استفاده از اسناد محرمانه شده مشکلی فراتر از دفتر ریاست جمهوری در کاخ سفید است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *