رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سناریو‌های مختلف درباره افشای اسناد محرمانه آمریکا

12:09 - 12 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۴۲۱
سناریو‌های مختلف درباره افشای اسناد محرمانه آمریکا
به گفته برخی تحلیلگران، پذیرفتن این موضوع چالش برانگیز است که یک فرد جوان عامل افشای اسناد مخاطره‌آمیز و محرمانه‌ای باشد که روابط آمریکا با کشور‌های مختلف در سراسر جهان را به خطر می‌اندازد.

خبرگزاری میزان - افشای اسناد آمریکایی، اخیرا در رادار محافل سیاسی جهانی قرار گرفته است.

این موضوع به عملکرد درونی سیاست‎گذاری و تصمیم گیری در بزرگترین نیروگاه استراتژیک جهان مربوط می‌شود. 

این موضوع چندین سوال را مطرح می‌کند، مانند این سوال: منشاء مطالب محرمانه افشا شده از وزارت دفاع آمریکا چیست و اینکه آیا این موضوع از سوی مردی جوان سازماندهی شده است یا نتیجه یک کارزار جنگ سایبری است که نهاد‌های آمریکایی در اعتراف آن مردد هستند.

از نظر کارشناسان، این موضوع جنبه‌های نامعلومی دارد و بخش قابل توجهی از آن در بایگانی‎های محرمانه آمریکا محبوس خواهد ماند. 

به گزارش «جروزالم پست»، پذیرفتن این موضوع چالش برانگیز است که یک فرد جوان که بازداشتش از سوی دوربین‌ها ثبت شد، عامل افشای اسناد مخاطره‌آمیز و محرمانه‌ای باشد که روابط آمریکا با کشور‌های مختلف در سراسر جهان را به خطر می‌اندازد، و به خصوص این اطلاعات را در پیام‎رسان علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای منتشر کرده باشد.

سناریو‌های محتمل درباره افشای اسناد

سناریو‌های مختلفی برای توضیح این رویداد (افشای اسناد) وجود دارد.

برخی بر معقول بودن یک عملیات اطلاعاتی دقیق تمرکز می‌کنند که با جعل اسناد به دنبال دستیابی به اهداف خاص، از جمله فریب دادن سایر بازیگران مانند روسیه و چین است.

فرضیه دیگر حاکی از آن است که در این افشا، اسناد به طور عمدی و دقیق انتخاب شده بودند.

این سناریو صرف نظر از برخی اثرات نامطلوب بر منافع استراتژیک آمریکا، اهداف خاصی مانند فشار بر کشور‌ها برای تبعیت از منافع آمریکا، ایجاد اختلاف بین برخی بازیگران بین‌المللی، یا ممانعت از انجام اقدامات خاص کشور‌ها برای جلوگیری از تحریک بیشتر آمریکا را محقق می‌کند.

این امر نقش این کشور‌ها را در رقابت راهبردی علیه روسیه و چین خنثی می‌کند و نقش و نفوذ کاهش یافته آمریکا را در سطح جهانی باز می‌گرداند. 

افشای فاجعه بار اطلاعات آمریکا

سناریوی سوم مربوط به یک افشای اطلاعات واقعی است که در یک تأسیسات نظامی استراتژیک عظیم به بزرگی پنتاگون رخ داده است.

این یک فاجعه امنیتی-اطلاعاتی مهم برای کشوری است که خود را «ابرقدرت جهانی» می‌نامد. 

موضوع این است که اگر این سناریو واقعی باشد، ممکن است پذیرفته نشود یا حداقل میزان واقعی بودن آن و طرف‌های داخلی و خارجی درگیر آشکار نمی‌شود. 

مشخص است که بیشتر تحلیل‌ها به دلیل رواج «تئوری توطئه» در بین بسیاری، یا به دلیل سابقه‌های متعدد در این زمینه و دشواری نفوذ در قوی‌ترین نهاد نظامی جهان، به سناریوی فریب اطلاعاتی گرایش دارند.

اما آنچه بسیار قابل توجه است، این است که بیشتر اسناد فاش شده به سطح بالایی از حساسیت نمی‌رسند، در غیر این صورت به روابط آمریکا با کشور‌های مهم آسیب می‌رساند یا سیاست خارجی آمریکا را در یک دوراهی واقعی قرار می‌دهد. 

این امر به ویژه با توجه به اظهارات مرد جوانی که این اسناد را فاش کرده و آن‌ها را در یک گروه خصوصی از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده است، که فایده‌ای برای انتشار برخی از این اسناد ندارد، بسیار مهم است.

سخنگوی پنتاگون از تایید صحت اسناد خودداری کرد و اظهار کرد که برخی از آن‌ها دستکاری شده‌اند، در حالی که اشاره کرد که فرمت اسناد مشابه مواردی است که برای به روز رسانی فعالیت‌های نظامی روسیه و اوکراین استفاده می‌شود. 

تلاش‌های واقعی آمریکا برای تحریف اطلاعات

با این وجود، تلاش آشکاری برای دستکاری یا تحریف برخی از اطلاعات وجود دارد که هدف آن ایجاد سردرگمی بین آنچه واقعی و آنچه تغییر یافته، است.

هدف از این کار تعمیق سردرگمی کسانی است که به دنبال استفاده از محتوای اسناد هستند و همچنین ممکن است برای فریب دادن یا کاهش اعتبار اسناد و تشویق دیگران به نادیده گرفتن کامل آن‌ها طراحی شود. 

اسناد فاش شده وقایع در حال وقوع در اوکراین را با تمرکز ویژه بر مشارکت سایر کشور‌ها در آموزش ارتش اوکراین و تلفات وارد شده به هر دو طرف روشن می‌کند. 

این اسناد ضعف در دفاع اوکراین را نشان می‌دهد و برخی از قانونگذاران آمریکایی را بر آن داشته تا نسبت به بهره برداری روسیه از این اطلاعات هشدار دهند.

البته افشای اسناد محرمانه از یک نهاد آمریکایی در تاریخ آمریکا بی‌سابقه نیست.

موارد متعددی از این نوع افشا‌ها در تاریخ وجود داشته است که «واترگیت» شناخته شده‌ترین آنهاست که به استعفای «ریچارد نیکسون» منجر شد.

«سیمور هرش»، یک روزنامه نگار کهنه کار نیز در سال ۲۰۰۴ اسناد زندان ابوغریب عراق را فاش کرد که رسوایی بزرگی به بار آورد. 

افشای اطلاعات «ویکی لیکس» نیز نمونه دیگری است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *