رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: تسریع فرآیند‌های قضایی با استفاده از ابزار گفتار به متن/بهره گیری از فناوری نوین ارائه خدمات قضایی را آسان کرده است

9:51 - 08 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۰۹۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه: تسریع فرآیند‌های قضایی با استفاده از ابزار گفتار به متن/بهره گیری از فناوری نوین ارائه خدمات قضایی را آسان کرده است
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه یکی از تاکیدات سند تحول قضایی بهره گیری از فناوری‌های نوین با هدف از بین بردن مشکلات و چالش‌های قدیمی است، گفت: ابزار گفتار به متن سرعت دهی به امور، تسریع فرآیندها، دسترسی ساده و راحت، در دسترس بودن از هر زمان از شبانه روز در پی دارد.

خبرگزاری میزان-در سند تحول قضایی که پایه فناورانه دارد بهره گیری از فناوری‌های نوین و هر آنچه مرتبط با تکنولوژی‌های روز دنیا است مورد تاکید قرار گرفته است. ابزار‌هایی که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ایجاد می‌شود به شکل عجیبی باعث راحتی و سهولت افراد استفاده کننده از آن را دارد. این تنها ویژگی ابزار‌هایی که با بهره گیری از فناوری‌های نوین تولید می‌شود نیست. برخی دیگر از این ویژگی‌ها از بین بردن محدودیت‌های جغرافیایی، از بین بردن محدودیت‌های مکانی، یا ازبین بردن چالش‌های قدیمی و تبدیل تبدیل آن به یک فرآیند نو و کاملاً هوشمند است که توانسته مشکلات و چالش‌های گذشته را مرتفع کند.

اقدامات متفاوتی در زمینه استفاده از فناوری‌های نوین در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه صورت گرفته است یکی از این موارد که با بهره گیری از هوش مصنوعی صورت گرفته است ابزار گفتار به متن است. تبدیل صوت به متن یکی از تکنولوژی‌هایی است که تسریع و تسهیل در کار‌ها را به دنبال دارد. ابزاری که باعث شده است روند وقت گیر گذشته به یک فرآیند هوشمند و با سرعت و مبتنی بر هوش مصنوعی با ویژگی‌های حساسیت به متون حقوقی تهیه شود و تسریع فرایند‌های قضایی را به همراه داشته باشد. ابزار گفتار به متن مدتی است در اختیار قضات و دفاتر شعب در مجتمع‌های قضایی قرار گرفته است.

ابزار گفتار به متن کاربرد‌های گوناگونی دارد. تایپ دادنامه و صورت مجلس، اظهارات طرفین پرونده، گزارش‌ها، روند تحقیق و هر آنچه در گذشته به صورت دستی و کتبی نوشته می‌شد و بسیار وقت گیر و زمان‌بر بود در این ابزار قابل استفاده است و با سرعت بالایی صوت را به متن تبدیل می‌کند. استفاده از این ابزار باعث می‌شود مواردی که در گذشته به صورت دستی انجام می‌شد یا به صورت تایپ انجام می‌گرفت از بین برود و جای آن تکنولوژی روز جایگزین شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه در راستای عمل به سند تحول قضایی ابزار گفتار به متن با بهره گیری از هوش مصنوعی ایجاد شده است، گفت: یکی از تاکیدات سند تحول قضایی بهره گیری از فناوری‌های نوین با هدف از بین بردن مشکلات و چالش‌های قدیمی است. با همین هدف تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم تا مجموعه‌ای از ابزار‌هایی ایجاد کنیم که ضمن سادگی و سهولت بتواند آن طیف از مشکلات گذشته را از بین ببرد و جای خود را به روش‌های هوشمند و نو باکارکرد‌های متفاوت دهد.

محمد کاظمی فرد در ادامه با بیان اینکه یکی از ابزار‌هایی که با بهره گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی ایجاد شده است ابزار گفتار به متن است گفت: این ابزار یک ابزار کاملا بومی است و متخصصان داخلی با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی آن را ساخته اند. این ابزار به علت اینکه در اختیار قضات و کارکنان و شعب قرار داده شده است به شکلی طراحی شده است که صوت واژگان حقوقی را به سادگی به شکل متن در می‌آورد. زمانی که شما یک واژه حقوقی را می‌خوانید این نرم افزار با الگوریتم‌هایی که در آن وجود دارد به سادگی و در عین حال با سرعت آن را تبدیل به متن می‌کند. تلفظ واژگان حقوقی با حساسیت و توجه بیش از ۹۵ درصدی در حال اجرا است و این باعث شده است که تلفظ کلمات حتی تلفظ سخت کلمات حقوقی به متن تبدیل شود.


رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با بیان این که این نرم افزار قابلیت تبدیل صوت به متن را در دو حالت آنلاین و برخط و فایل‌های ذخیره شده دارد گفت: سرعت دهی به امور، تسریع فرآیندها، دسترسی ساده و راحت، در دسترس بودن از هر زمان از شبانه روز، پیگیری اقدامات گذشته برخی از ویژگی‌های ابزار گفتار به متن است. این ابزار علاوه بر قضات در اختیار کارکنان شعب نیز قرار داده شده است تا آنان نیز از آن استفاده کنند.

کاظمی فرد با بیان اینکه قضاتی که از این ابزار استفاده کرده اند با اعلام رضایت از آن، این ابزار را جهت سرعت دهی به امور بسیار مفید عنوان کردند، گفت: سرعت بالای تبدیل صوت به متن دراین ابزار باعث شده است که شاهد استقبال خوبی در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *