رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سامانه سجل محکومیت‌های مالی زمینه یک معامله امن اقتصادی را فراهم می‌سازد/ سامانه در دسترس عموم مردم و بانک مرکزی قرار دارد/ بیش از یک میلیون استعلام در سال گذشته

7:36 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۸۶۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
سامانه سجل محکومیت‌های مالی زمینه یک معامله امن اقتصادی را فراهم می‌سازد/ سامانه در دسترس عموم مردم و بانک مرکزی قرار دارد/ بیش از یک میلیون استعلام در سال گذشته
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر از طریق خودکاربری سامانه محکومیت‌های مالی توانسته اند شرایط یک معامله امن را فراهم کنند.

خبرگزاری میزان _ هوشمندسازی فرایند‌ها در قوه قضاییه باعث تحولات گوناگونی در عرصه خدمت رسانی شده است. این هوشمند سازی، رویکرد‌های قدیمی را به روش‌های نو با مولفه‌ها و کارکرد‌های جدید تغییر داده است. روش‌های جدید خدمات متفاوتی را ایجاد کرده است. این خدمات با کمک فناوری ایجاد شده است و شکل نوینی از خدمات رسانی برای مردم ودیگر کاربران با ویژگی‌های خلاقانه فراهم کرده است.

سامانه سجل محکومیت‌های مالی مبتنی بر هوشمند سازی فرایندهاست و با بهره‌گیری از فناوری‌های نو خدمتی جدید به مردم و دستگاه‌ها فراهم کرده است. سامانه سجل محکومیت‌های مالی باعث کاهش ریسک معاملات می‌شود و شرایط یک معامله امن را فراهم می‌سازد و با کلاهبرداری مقابله می‌کند. دو طرف معامله می‌توانند در یک فرآیند قانونی و شفاف از سوابق محکومیت‌های مالی همدیگر آگاه شوند. کل این فرایند کمتر از ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، اما نتیجه‌ای که حاصل می‌شود از بسیاری از مشکلات جلوگیری به عمل می‌آورد.

این سامانه یک آگاهی کامل از شرایط مالی و محکومیت‌های مالی یا عدم محکومیت‌های فرد مقابل فراهم می‌سازد و افراد با آگاهی کامل از این شرایط اقدام به معامله با یکدیگر می‌کنند. کاهش اختلافات مالی، دسترسی برای همه افراد، دسترسی آسان و کم هزینه، از بین رفتن محدودیت‌های جغرافیایی و مکانی، از بین رفتن محدودیت‌های زمانی برخی از ویژگی‌های این سامانه است.

در واقع هوشمندسازی فرایند‌ها در قوه قضاییه و بهره‌گیری از فناوری‌های نو باعث شده است دسترسی مردم به خدمات آسان‌تر شود و یک فرایندی شکل بگیرد تا در سایه آن فرایند، خدمتی جدید با ویژگی‌های نو شکل بگیرد و مشکلات گذشته را حل کند و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند.

محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان با بیان اینکه سامانه سجل محکومیت‌های مالی شرایط یک معامله امن را فراهم می‌سازد تا فرد پس از در اختیار داشتن اطلاعات محکومیت‌های مالی فرد مقابل اقدام به یک معامله کند گفت: دسترسی این سامانه برای عموم مردم است و در پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی قرار داده شده است و طرفین یک معامله قبل از انجام آن می‌توانند از این سامانه استفاده کنند. در سامانه سجل محکومیت‌های مالی، محکومیت‌های مالی و عدم محکومیت‌های مالی با اجازه طرف معامله قابل مشاهده است. روش استفاده از این سامانه به این صورت است که زمانی که وارد این سامانه می‌شوید از شما کد ملی و شماره تلفن همراه طرف معامله را می‌خواهد سپس یک پیامک به آن فرد ارسال می‌شود؛ کد آن پیامک باید در اختیار شما قرار داده شود.

وی افزود: بعد از وارد کردن آن و مراحل بعدی مشخص می‌شود که فرد دارای محکومیت‌های مالی است یا خیر. مطمئناً فردی که محکومیت مالی نداشته باشد آن را به سادگی در اختیار شما قرار خواهد داد. ضمن اینکه در این استعلام فقط مشخص می‌شود که فرد محکومیت دارد یا خیر و دسترسی به اطلاعات مالی فرد مقابل امکان پذیر نیست و این کار با رعایت حریم خصوصی افراد و در فضایی امن انجام می‌گیرد.

 کاظمی‌فرد با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۲۰ هزار نفر از طریق خودکاربری سامانه محکومیت‌های مالی توانسته اند شرایط یک معامله امن را فراهم کنند، گفت: این امکان علاوه بر مردم که به صورت خود کاربری در اختیار آن‌ها قرار گرفته است در اختیار بانک مرکزی نیز قرار داده شده است. این اقدام در راستای قانون بند پ ماده ۱۱۶ قانون برنامه ششم توسعه ایجاد شده است تا در راستای شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد زمینه اعتبار سنجی، امکان استعلام برخط از محکومیت‌های مالی اشخاص از این سامانه فراهم شود. استفاده از این سامانه برای بانک ها، موسسات مالی و اعتباری دستگاه‌های اجرایی و دفاتر اسناد رسمی در یک فضای امن با حفظ محرمانگی و با رعایت حریم خصوصی افراد صورت می‌گیرد و در اختیار مراجع استعلام گیرنده قرار داده می‌شود. در سال گذشته بیش از یک میلیون استعلام توسط بانک مرکزی در راستای قانون با هدف شفاف‌سازی سازی و اعتبار سنجی صورت گرفته است که این موضوع نقش مهمی در جلوگیری از مشکلات بعدی دارد.

انتهای پیام/ 


ایرج کمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
0
0
خیلی عالی هست
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *