گفت‎وگو|

فشار غرب به نیازهای حقوق بشری کشورهای هدف با ابزار تحریم/استانداردهای دوگانه نهادهای غربی در شهادت مرزبانان ایرانی/آلمان از سیاست آمریکا تبعیت می‎کند

7:00 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۳۲۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فشار غرب به نیازهای حقوق بشری کشورهای هدف با ابزار تحریم/استانداردهای دوگانه نهادهای غربی در شهادت مرزبانان ایرانی/آلمان از سیاست آمریکا تبعیت می‎کند
یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است عملکرد غرب در قبال حقوق بشر کاملا ریاکارانه و همراه با استاندارد‌های دوگانه است و غربی‌ها تنها با توجیه از کنار این تضاد‌ها عبور می‌کنند.

خبرگزاری میزان – شورای اروپا در نشست اخیر خود بسته تحریمی  را درباره ایران با مطرح کردن ادعا‌های حقوق بشری تصویب کرد.

در این بین کشور‌هایی مانند آلمان بدون در نظر گرفتن پیشینه نقض حقوق بشری خود که مستندات بسیاری برای آن وجود دارد، به بیان برخی ادعا‌ها درباره ایران پرداختند.

محمدعلی بصیری، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، در گفت‎وگو با خبرگزاری میزان به بررسی این رویکرد دوگانه کشور‌های غربی پرداخت.

بصیری در ابتدا ضمن اشاره به ابعاد تحریم‌های غرب علیه ایران، گفت: غربی‎ها در بیش از ۴ دهه اخیر چند زمینه اختلافی با ما دارند که یکی از آن‌ها موضوع حقوق بشر است؛ غرب درصدد است در این زمینه اعمال فشار کند و برای برخورد با این مسائل ابزار‌های مختلف دیپلماسی، فرهنگی، اقتصادی و ... را بار‌ها به کار برده است. 

حقوق بشر و ابزار تحریم

این کارشناس مسائل بین‌الملل، اظهار کرد: یکی از ابزار‌های اقتصادی، بحث تحریم است و مسلما ابزار تحریم به هر عنوانی به کار گرفته شود، عمدتا خروجی آن لطمه به نیاز‌های حقوق بشری کشور مورد هدف خواهد بود؛ این ابزار به اسم دفاع از حقوق بشر استفاده می‌شود، اما در اصل آسیب اصلی آن به بخش حقوق بشری است؛ تحریم‌هایی که دولت آمریکا پس از خروج از برجام اعمال کرده است، آسیب آن عمدتا مردم را هدف قرار داده و کمبود‌های ناشی از کمبود دارو و تجهیزات پزشکی خروجی این تحریم‌ها بوده است.

بصیری، تاکید کرد: ظاهر مسئله در این ابزار تحریم دفاع از حقوق بشر است، اما باطن آن آسیب به نیاز‌های حقوق بشری یک کشور است و این همان استاندارد‌های دوگانه‌ای است که نخبگان در حوزه حقوق و روابط بین‌الملل سعی در مقابله با آن دارند؛ این یک استاندارد دوگانه است و نتیجه‌ای که آن‌ها ادعا می‌کنند کاملا معکوس با آن چیزی است که روی می‌دهد.

«تروریسم خوب و تروریسم بد»

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به شهادت اخیر مرزبانان ایرانی و سکوت نهاد‌های غربی در برابر آن، گفت: این هم یک واقعیت غیر قابل حل برای غرب است که این استاندارد‌های دوگانه نه تنها در بحث حقوق بشر بلکه در زمینه مبارزه با تروریسم و موضوعاتی مانند سلاح‌های کشتار جمعی نیز بار‌ها خود را نشان داده است؛ البته این کشور‌ها ابایی ندارند که به صورت توجیهی از کنار این مسائل عبور کنند.

بصیری، بیان کرد: در بحث مبارزه با تروریسم که مقام‎های آمریکا مطرح کرده‌اند، زمانی که از باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین این کشور سوال شد که «شما هم با برخی از تروریست‌ها مبارزه می‌کنید و به برخی دیگر سلاح و مهمات ارسال می‌کنید»، این موضوع را مطرح کرد که «ما تروریسم خوب و تروریسم بد داریم؛ تروریسم خوب تروریسمی است که در راستای امنیت و منافع ما حرکت کند و تروریسم بد تروریسمی است که بخواهد به امنیت و منافع ما لطمه بزند.»

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل، بحث سلاح‌های کشتار جمعی و حقوق بشر از دیدگاه غربی‌ها نیز دقیقا به همین شکل است؛ از دیدگاه آن‌ها سلاح‌های کشتار جمعی زمانی بد است که علیه منافع آن‌ها باشد، اما زمانی که در راستای منافعشان باشد و یا هدف ضربه زدن به منافع رقبا و دشمنانشان باشد مشکلی وجود نخواهد داشت و از آن دفاع کاملی خواهند کرد.

تضاد غیر قابل حل در عملکرد غرب

بصیر در بخشی دیگر گفت: مصادیق نقض حقوق بشر نیز دقیقا به همین گونه است؛ این استاندارد دوگانه عملکردی است که غرب به طور کلی و کشور‌هایی مانند آلمان، آمریکا و انگلیس به طور خاص دارند و این تضادی است که غربی‎ها نتوانسته‌اند آن را حل کنند، حتی در افکار عمومی کشور‌های خودشان نیز موضوع وجود دارد و حل نشده است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی، معتقد است که حل این تضاد و دوگانگی برای آن‌ها از نظر عملی و نظری وجود ندارد و تنها این موضوع را توجیه و با توجیه از کنار این مسائل عبور می‌کنند.

ژست‌های توخالی آلمان

بصیری همچنین به مواضع آلمان در زمینه حقوق بشر پرداخت و گفت: آلمان با وجود ژست‌هایی که در سیاست خارجی و بین الملل خود به عنوان یک «بازیگر مستقل» اتخاذ می‌کند، بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل اشغال این کشور از سوی دو قطب و حتی بعد از آن به دلیل سلطه‌ای که آمریکا در مراکز و نهاد‌های تصمیم گیری این کشور از لحاظ سیاسی، امنیتی و نظامی دارد یک سیاست خارجی تبعی دارد و مستقل نیست، این کشور تابع آمریکاست؛ بدین معنا که زمانی که آمریکا با کشوری روابط دوستانه داشته باشد آلمان هم همین سیاست را تبعیت می‌کند و زمانی که آمریکا سیاست خصمانه اتخاذ کند آلمان هم از همین سیاست تبعیت می‌کند و امروز هم با توجه به تنش میان آمریکا و ایران، طبیعتا آلمان به عنوان یک دولت تابع و دارای سیاست خارجی وابسته همان سیاست را دنبال می‌کند و حتی بعضا برای خوش خدمتی مواضعی تندتر هم اتخاذ می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل، در پایان گفت: سیاست مذکور خاص یک دولت و کشور وابسته است و چیزی جز این هم از آلمان انتظار نمی‌رود.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *