افزایش بیش از چهار هزار نفری متخصصان بیهوشی در مقایسه با قبل از انقلاب

11:46 - 03 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۳۱۰
افزایش بیش از چهار هزار نفری متخصصان بیهوشی در مقایسه با قبل از انقلاب
رئیس سازمان نظام پزشکی ایران گفت: از ۴۰۰ متخصص بیهوشی به ۴۵۰۰ متخصص در کشور رسیده‌ایم و در مقایسه با سال ۵۶ به ازای هر یک میلیون جمعیت، ۴۵ نفر به متخصصان بیهوشی کشور اضافه شده است.

خبرگزاری میزان- پانزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد ایران آغاز به کار کرد.  

علیرضا سلیمی رئیس پانزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد ایران صبح امروز سوم خرداد در حاشیه مراسم افتتاحیه این کنگره پیرامون جزئیات برگزاری کنگره پیش رو گفت: این کنگره از سوم تا پنجم خردادماه در سالن همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود، چندسالی بود که به دلیل کرونا این کنگره برگزار نمی‌شد و اکنون برگزاری این کنگره با استقبال بسیاری روبه رو شده ایم.  

وی ضمن اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ سخنران در کنگره امسال شرکت می‌کنند و همچنین کارگاه‌های متنوعی با موضوعات جدید مانند هوش مصنوعی در این کنگره برگزار می‌شود، ادامه داد: تلاش کردیم مقالات جدید در این کنگره داشته باشیم همچنین برای همکاران پیراپزشک، سالن مجزا درنظر گرفته‌ایم.  

وی با بیان اینکه در کنگره امسال، پنل‌های مختلفی را ارائه می‌دهیم در رابطه با اهداف برگزاری کنگره گفت: افزایش کیفیت کار و بالا بردن امنیت از جمله اهداف مهم برگزاری این کنگره به شمار می‌آید.  

وی اظهار کرد: این انجمن یک انجمن مادر و قدیمی در کشور است که رسالت برگزاری این گونه برنامه‌ها، و دریافت نظرات افراد مختلف را نیز برعهده دارد.
 
رضا امین نژاد، دبیر علمی پانزدهمین کنگره بین المللی آنستزیولوژی، مراقبت‌های ویژه و درد ایران نیز در حاشیه مراسم افتتاحیه این کنگره درباره درصد خطا‌های بیهوشی در ایران نسبت به جهان اظهار کرد: آمار جهانی هم در این باره دقیق نیست، چون علم بیهوشی مرتبط با تجهیزات و دارو‌ها است و در این باره به فراخور از کشور‌های پیشرو دور نیستیم.  

وی افزود: خوشبختانه آمار مرگ و بیمار مرتبط با بیهوشی بسیار پایین است به گونه‌ای که اکنون در این باره نگرانی وجود ندارد.  

امین نژاد گفت: امیدوار هستیم با تامین تجهیزات و توجه مسئولان این پرچم داری حفظ شود.  

وی درباره آمار مرگ و میر در بخش مراقبت‌های ویژه نیز بیان کرد: در این باره هم آمار دقیقی نداریم در بسیاری از عرصه‌های پزشکی آمار شانه به شانه آمار جهانی پیش می‌رود.  

وی همچنین درباره وضعیت دارو‌های پزشکی در ایران اضافه کرد: در بحث داروی بیهوشی نیز در کشور در وضعیت بدی نیستیم، گذرا با کمبود دارو مواجه هستیم که ناشی از تحریم و فشار جهانی است که در عمده موارد دانش متخصصان بیهوشی، مسئولیت پذیری و حضورشان جای این کمبود را پر کرده است.

خالی ماندن نیمی از ظرفیت دانشگاهی رشته بیهوشی

محمد رئیس زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی ایران نیز در  این مراسم  ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: متخصصان بیهوشی افراد گمنامی در کشور هستند و زحمات بسیار زیاد و مهمی را برای بیمار می‌کشند که باید از تلاش‌ها و مجاهدت‌های این افراد تشکر شود.  

وی با بیان اینکه رشد رشته بیهوشی در کشور قابل توجه است، افزود: از عدد ۱۱ متخصص بیهوشی در یک میلیون نفر جمعیت در سال ۵۶ به عدد ۵۶ در میلیون نفر جمعیت رسیدیم که رشد قابل توجهی است.  

رئیس زاده ضمن اشاره به اینکه همچنین از تعداد ۴۰۰ متخصص بیهوشی به ۴۵۰۰ متخصص بیهوشی در کشور رسیدیم که با چندین رشته فوق تخصصی، خدمات مختلفی را ارایه می‌دهند، ادامه داد: ۳۰ مرکز دوره آموزشی در بخش فلوشیپ در کشور داریم که اهمیت بالای این رشته را نشان می‌دهد.  

وی اظهار کرد: اکنون کاهش ظرفیت در رشته بیهوشی را شاهد هستیم که تا ۵۰ درصد ظرفیت رشته بیهوشی خالی مانده و این خود زنگ خطری است و نشان از عدم رغبت دانشجویان به این رشته دارد که باید برطرف شود.

شعار مشترک هلال‌احمر و پزشکان بیهوشی 

پیر حسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر نیز در حاشیه برگزاری این کنگره ضمن گرامی داشت سالروز آزاد سازی خرمشهر و شهدای آزاد سازی خرمشهر و شهدای مدافع سلامت به ویژه شهدای متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری ما خرمشهر‌ها در پیش داریم که کرونا یکی از آن‌ها بود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به خدمات ارزشمند متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه که فقط خدا متعال قدر آن را می‌داند، ادامه داد: خدمات پزشکی قیمت ندارد و من هم از بیماران کرونا بودم که با زحمات این پزشکان بهبود یافتم و جان خود را مدیون این پزشکان هستم.

کولیوند به شباهت خدمات هلال‌احمر و خدمات متخصصان بیهوشی اشاره کرد و گفت: نجات جان افراد در هلال احمر و نزد پزشکان هیچ مرزی ندارد و هم ما و هم شما برای نجات افراد شغل و مذهبشان را نمی‌پرسیم.

وی ادامه داد: ما شعار یک قرن خدمت بی منت داریم که با جامعه پزشکان بیهوشی مشترک است و جامعه بیهوشی واقعا خدمت به منت دارند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خدمات ارزشمندی در دوران کرونا توسط شما بی هیچ منتی انجام شد و بسیاری از پزشکان مبتلا شدند و عده‌ای هم به شهادت رسیدند، عنوان کرد: اگر چه این قشر از نظر ریالی مورد بی مهری  قرار گرفتند اما سرمایه اجتماعی بی نظیر هستند و هلال احمر افتخار فعالیت‌های مشترک عزیزان را داد و من درخواست می‌کنم در آموزش امدادگران به ما کمک کنید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *