نظام سلامت دنیا ۶ میلیون پرستار کم دارد

16:45 - 23 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۴۴۱
نظام سلامت دنیا ۶ میلیون پرستار کم دارد
معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: امروز نظام سلامت در دنیا ۶ میلیون پرستار کمبود دارد لذا بهره گیری از روش‌هایی که بتواند نیاز به نیروی انسانی پرستاری را کاهش دهد، در تمام دنیا مورد تاکید قرار دارد.

خبرگزاری میزان - به گزارش وبدا، دکتر عباس عبادی در پنجمین پودمان آموزشی مدیران پرستاری منطقه ۴ آمایشی (خوزستان و لرستان) در اهواز با اشاره به اهداف برگزاری این پودمان گفت: ارتقای کیفیت مراقبت‌های پرستاری با هدف ارائه مراقبت ایمن به بیماران، دغدغه اصلی معاونت پرستاری است که ابزار اصلی تحقق این مهم، توانمندسازی مدیران پرستاری جهت پایش، نظارت و ارزشیابی خدمات می‌باشد تا قادر به ممیزی خدمات و ارائه بازخورد مناسب جهت اصلاح فرآیند‌های نیازمند ارتقا باشند.

وی با بیان این که یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت مراقبت‌های پرستاری، وجود نیروی انسانی توانمند، با کیفیت و کمیت مناسب می‌باشد، اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی چالشی جهانی بوده که در حال حاضر، نظام‌های سلامت دنیا را با کمبود حدود شش میلیون پرستار مواجه ساخته است؛ لذا بهره گیری از روش‌هایی که بتواند نیاز به نیروی انسانی پرستاری را کاهش دهد، در تمام دنیا مورد تاکید قرار دارد. بر این اساس ضروری است تا فرآیند‌های غیرضروری و غیر مرتبط در بیمارستان‌ها، حذف و فرآیند‌های نیازمند ارتقا، بهینه شود تا بخش اعظم وقت، صرف فرآیند‌های مبتنی بر شرح وظایف پرستاری و مراقبت‌های مستقیم، در بالین بیمار شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با پرداختن به این که هدف غایی ارائه مراقبت‌های پرستاری، رضایتمندی بیمار و خانواده می‌باشد، گفت: در بسیاری از موارد لبخند پرستار کافی است تا منجر به حصول این نتیجه شود لذا توجه ما هم زمان باید معطوف به راهبرد‌هایی شود که بدون نیاز به هیچ پیش زمینه‌ای، منجر به رضایتمندی بیمار شود.

دکتر عبادی افزود: این ویژگی‌ها در پرستارانی وجود دارد که «تقوا» دارند. به عبارت دیگر، پرستاری متقی محسوب می‌شود که علاوه بر سایر ویژگی‌ها، عملکرد مبتنی بر شواهد ارایه می‌دهد، زیرا می‌داند عملکرد روتین و غیر علمی سبب آسیب بیمار می‌گردد؛ لذا تقوا یکی از تعیین کننده‌های کیفیت مراقبت تلقی می‌شود.

این پودمان با حضور معاون پرستاری، مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری وزارت بهداشت، رئیس، معاون درمان و مدیر پرستاری دانشگاه دانشگاه علوم پزشکی اهواز با حضور ۱۵۰ نفر از مدیران پرستاری دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، مدیران خدمات پرستاری و سرپرستاران اورژانس بیمارستان‌های منطقه ۴ آمایشی (خوزستان و لرستان) و همچنین، همه سرپرستاران بیمارستان الگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار و اصول و مبانی پایش و ارزشیابی خدمات پرستاری در قالب یک دوره سه روزه در روز‌های چهارشنبه تا جمعه مورخ ۲۰ لغایت ۲۲ تدریس شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *