گفت‌وگو|

افزایش چشمگیر سهم دانشگاه‌های ایران در بین هزار دانشگاه برتر دنیا؛ ۲ جایگاه ۱۵ سال قبل به ۲۹ جایگاه رسیده است

7:45 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۴۴۵
افزایش چشمگیر سهم دانشگاه‌های ایران در بین هزار دانشگاه برتر دنیا؛ ۲ جایگاه ۱۵ سال قبل به ۲۹ جایگاه رسیده است
یک نماینده مجلس گفت: در گذشته سطح علمی دانشگاه‌های کشور با بسیاری از دانشگاه‌های دنیا برابری نمی‌کرد و حدود ۱۵ سال قبل تنها ۲ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر جهان قرار داشتند و امروزه این رقم به ۲۹ دانشگاه رسیده است.

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با میزان در رابطه با اهمیت حضور دانشگاه‌های ایران در جمع دانشگاه‌های برتر جهان و اینکه بعد از انقلاب در حوزه آموزش عالی چه تلاش‌هایی برای این موفقیت صورت گرفته است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی جهش فوق‌العاده‌ای از نظر علمی داشتیم در گذشته تعداد اندکی از مراکز استان‌ها دانشگاه داشتند و همه مراکز استان دارای دانشگاه نبودند و این در حالی است که امروز علاوه بر اینکه همه مراکز استان دانشگاه دارند، بسیاری از شهر‌های کوچک هم دارای دانشگاه هستند و این امر نشان‌دهنده افزایش تعداد دانشگاه‌ها در کشور است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه افزایش تعداد دانشگاه در کشور موجب شده تا در تولید علم در دنیا موفق به کسب رتبه‌های بسیار خوبی شویم، ادامه داد: در حال حاضر در غرب آسیا در رابطه با تولید علم رتبه اول را با فاصله معناداری نسبت به سایر کشور‌ها به دست آورده‌ایم.

این مدرس حوزه علمیه و دانشگاه با بیان اینکه در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی بانوان سهم اندکی از صندلی‌های دانشگاه را به خود اختصاص داده بودند، اظهار کرد: این در حالی است که امروز بانوان در بیش از ۵۰ درصد از صندلی‌های دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل هستند که این امر علامت روشنی از رویکرد نظام جمهوری اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته سطح علمی دانشگاه‌های کشور با بسیاری از دانشگاه‌های دنیا برابری نمی‌کرد و حدود ۱۵ سال قبل تنها ۲ دانشگاه در جمع هزار دانشگاه برتر جهان قرار داشتند، توضیح داد: امروز این رقم به ۲۹ دانشگاه رسیده است که این امر نشان می‌دهد دانشگاه‌های کشور در یک رقابت سالم به سمت تعمیق دانش خود پیش می‌روند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه ما در برخی رشته‌ها در سطح دنیا جز اولین‌ها هستیم و توانسته‌ایم متخصصانی تربیت کنیم که در دنیا می‌درخشند، عنوان کرد: در حوزه‌های فنی و پزشکی دانشگاه‌های کشور ما حتی از برخی دانشگاه‌های اروپایی سرآمد هستند و این امر نشان دهنده رویکرد صحیح ما بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *