روند افزایشی مرگ کودکان و نوجوانان در آمریکا/جان‎هایی که خشونت تسلیحاتی، مواد مخدر و کرونا گرفت

9:00 - 05 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۱۸۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روند افزایشی مرگ کودکان و نوجوانان در آمریکا/جان‎هایی که خشونت تسلیحاتی، مواد مخدر و کرونا گرفت
هیچ موضوعی به اندازه مرگ و میر فزاینده کودکان در آمریکا یک بحران گسترده اجتماعی را در این کشور بیان نمی‌کند.

خبرگزاری میزان - یک گزارش نشان می‎دهد بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، میزان مرگ و میر ناشی از همه علل در سنین یک تا ۱۹ سال در آمریکا نزدیک به ۲۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش «wsws»، این مرگ و میر‌ها عمدتا ناشی از صدمات قابل پیشگیری است که دلایل اجتماعی از جمله قتل، مصرف بیش از حد مواد مخدر، تصادف و کرونا را دارند.

«استیون وولف» از دانشگاه ویرجینیا، نویسنده مقاله نظری اخیر در مجله انجمن پزشکی آمریکا که این روند را مستند می‌کند، گفت که افزایشی تا این حد گسترده در نیم قرن گذشته و شاید از زمان همه‌گیری آنفولانزا در سال ۱۹۱۹ رخ نداده است.

رکورد بی‌سابقه قتل و خودکشی

«وولف» و همکارانش داده‌های مرگ‌ومیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) را بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۱ بررسی کرده و دریافتند که مرگ و میر ناشی از جراحات و آسیب کودکان از یک دهه قبل شروع به افزایش کرده است.

خودکشی در سنین ۱۰ تا ۱۹ سال در سال ۲۰۰۷ شروع به افزایش کرده و تا سال ۲۰۱۹ حدود ۷۰ درصد افزایش یافت. 

علاوه بر این، قتل در این گروه سنی بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹ حدود ۳۳ درصد افزایش یافت.

از آن زمان، طی ۲ سال نخست همه‌گیری کرونا، مرگ و میر ناشی از جراحات و آسیب‌ها همچنان افزایش یافت؛ بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰، قتل در سنین ۱۰ تا ۱۹ سال ۳۹.۱ درصد افزایش یافته است، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر ۱۱۳.۵ درصد افزایش یافته و مرگ‌های ناشی از حمل و نقل پس از چندین دهه کاهش، ۱۵.۶ درصد افزایش یافت.

حتی در کودکان یک تا ۹ ساله، صدمات و آسیب‌ها دو سوم افزایش مرگ و میر ناشی از همه علل را به خود اختصاص داده است.

مرگ ناشی از خشونت تسلیحاتی

بیشترین سهم در افزایش نرخ مرگ و میر مربوط به مرگ ناشی از سلاح بوده که ۴۷.۸ درصد از افزایش در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده است.

برای نخستین بار در تاریخ آمریکا، صدمات ناشی از سلاح گرم در سال ۲۰۲۰ با پیشی گرفتن از تصادفات، به علت اصلی مرگ در بین کودکان و نوجوانان آمریکایی تبدیل شد؛ مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در کودکان از سال ۲۰۱۳ در حال افزایش بوده، اما پس از سال ۲۰۱۹ افزایش آن قابل توجه است.

بر اساس نظرسنجی موسسه «پیو»، مرگ‌های مربوط به سلاح در کودکان زیر ۱۸ سال بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته و بخش عمده آن (۶۰ درصد) قتل بوده و ۳۲ درصد آن خودکشی و ۵ درصد آن مربوط به تیراندازی‌های تصادفی بوده است.

از سوی دیگر در بین قربانیان بزرگسال خشونت تسلیحاتی، ۵۵ درصد موارد خودکشی بوده است.

اختلاف گسترده آماری با دیگر کشور‌ها

آمریکا با کشور‌های دیگر در زمینه آمار مربوط به مرگ با سلاح گرم در میان کودکان فاصله زیادی دارد؛ تجزیه و تحلیل «بنیاد خانواده کایزر»، یک موسسه غیردولتی که میزان مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در کودکان آمریکایی را با کشور‌های دیگر مقایسه می‌کند، نشان می‎دهد که میزان مرگ کودکان بر اثر خشونت تسلیحاتی در آمریکا ۷ برابر کاناداست که دومین کشور در این زمینه به شمار می‌رود.

علاوه بر این، آمریکا تنها کشور در بین کشور‌های مشابه است که در آن مرگ و میر نوجوانان با سلاح گرم از سال ۲۰۰۰ افزایش یافته است.

ویروس کرونا 

بر اساس تحقیقات «وولف» و همکارانش، ویروس کرونا ۲۰ درصد از افزایش نرخ مرگ و میر کودکان را در سال ۲۰۲۱ در آمریکا به خود اختصاص داده است؛ تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که این بیماری هشتمین علت مرگ و میر در کودکان آمریکا بوده است.

تأثیرات مستقیم همه‌گیری کرونا بر کودکان خیره‌کننده است؛ داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا نشان می‌دهد که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ کودک بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند، بیش از ۱۹۰ هزار کودک در بیمارستان بستری شده‌اند و تقریبا هر کودک (۹۶.۳ درصد تا دسامبر گذشته) دستکم یک بار به این بیماری مبتلا شده است.

کوتاهی مقام‎های آمریکایی در زمینه ارائه خدمات لازم

جای تعجب نیست که بحران سلامت روان نوجوانان، که در طول بیش از یک دهه اخیر مستند شده است، با این تجربیات تشدید شود.

درست همانطور که سیاستمداران هر ۲ حزب آمریکا عمدا تصمیم گرفتند که اجازه دهند همه‌گیری کرونا جمعیت را درگیر کند و جان هزاران کودک را در این فرآیند قربانی کنند، آن‌ها هیچ اقدامی برای تامین منابع لازم برای رسیدگی به مرگ و میر کودکان یا بحران‌های بهداشت روانی کودکان انجام نخواهند داد.

متخصصان بهداشت هشدار داده‌اند که در بسیاری از موارد هیچ کمکی برای نوجوانان آمریکایی در این زمینه وجود ندارد؛ یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که حدود نیمی (۴۹.۴ درصد) از کودکانی که نیاز به درمان سلامت روان داشتند، آن را دریافت نکردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *