دور دوم انتخابات ترکیه/ راهبرد قلیچدار اوغلو و اردوغان چیست؟

13:49 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۹۵۴
دور دوم انتخابات ترکیه/ راهبرد قلیچدار اوغلو و اردوغان چیست؟
کمال قیلیچدار اوغلو کمپین سخت‌تری را برای شکست رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات این کشور در ۲۸ می‌ هدایت می‌کند با این وجود امیدهای رئیس جمهور ترکیه برای انتخاب مجدد افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان - «کمال قیلیچداراوغلو»، نامزد مخالفان ترکیه، پس از رای ناامیدکننده در دور اول برای بسیاری از حامیانش، کمپینی را برای شکست رقیب خود «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در دور دوم انتخابات این کشور در ۲۸ می‌ هدایت می‌کند.

به گزارش الجزیره، در اینجا ۵ استراتژی وجود دارد که «قیلیچدار اوغلو» برای برکناری رقیب خود از آن استفاده می‌کند:

تشدید موضع ضد پناهجویان

به گفته تحلیلگران، وعده انتخاباتی «قیلیچدار اوغلو» همیشه شامل بازگشت پناهجویان سوری بود، اما موضع او پس از رای گیری در دور اول در ۱۵ ماه می‌، سخت‌تر شده است.

قبل از رای گیری، «قلیچدار اوغلو»، گفت که سوری‎ها را به صورت داوطلبانه ظرف ۲ سال به کشورشان بازمی‌گرداند.

در جریان مبارزات انتخاباتی، «قلیچدار اوغلو» همچنین گفته بود که به دنبال بودجه اتحادیه اروپا برای ساخت خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و سایر امکانات رفاهی در سوریه خواهد بود و کارآفرینان ترکیه‌ای را تشویق می‌کند تا کارخانه‌ها و مشاغلی را برای ایجاد اشتغال باز کنند. 

اما پس از رای گیری ۱۵ می، «قیلیچدار اوغلو» در سخنرانی ۱۷ ماه می، دولت اردوغان را متهم کرد که به ۱۰ میلیون مهاجر غیرقانونی اجازه ورود به این کشور را داده است.

«قیلیچدار اوغلو» هشدار داد که تعداد مهاجران ممکن است به ۳۰ میلیون نفر برسد و هیچ مدرکی برای ارقام ذکر شده ارائه نکرد. 

یک روز بعد، این نامزد انتخابات ترکیه پا را فراتر گذاشت و گفت که اردوغان از مرزهای ترکیه محافظت نکرد و او همه پناهجویان را به خانه‌هایشان خواهد فرستاد.

در طول مبارزات انتخاباتی، «قیلیچدار اوغلو» با تصویر خانگی‌تر خود ظاهر می‌شد و از آشپزخانه یا محل تحصیلش در آنکارا ویدیو‌های تبلیغاتی تهیه می‌کرد و آستین‌های پیراهنش را بالا می‌زد.

نماد مبارزات انتخاباتی او یک علامت قلبی بود که با دست‌ها شکل گرفته بود؛ حرکتی که حامیانش در راهپیمایی‌های حمایتی از او انجام می‌دادند. 

با این حال، از زمانی که «قلیچدار اوغلو» در دور اول از اردوغان عقب افتاد، او تصویر ساخته شده از خود را به تصویری تغییر داد که به عنوان یک فرد سرسخت به ویژه با موضع پناهندگان سوریه‌ای تداعی می‌شود.

«قیلیچدار اوغلو» در سخنرانی خود همچنین اردوغان را به تبانی با «تروریست‌ها» متهم کرد و گفت که من هرگز با سازمان‌های تروریستی مذاکره نکرده‌ام و نخواهم کرد.

جذب یک رقیب برجسته اردوغان برای هدایت مبارزات انتخاباتی

رسانه‌های محلی گزارش دادند که «اکرم امام اوغلو»، شهردار با نفوذ استانبول مدیریت کمپین انتخاباتی پیش از دور دوم «قیلیچدار اوغلو» را بر عهده دارد. 

این سیاستمدار به عنوان رقیب احتمالی اردوغان در انتخابات می ۲۰۲۳ دیده می‌شد. بسیاری می‌خواستند که او به جای «قیلیچدار اوغلو» نامزد ریاست جمهوری حزب CHP باشد.

«امام اوغلو» در مارس ۲۰۱۹ به عنوان شهردار انتخاب شد که این موضوع ضربه‌ای به اردوغان و حزب عدالت و توسعه او (AK Party) که برای ربع قرن کنترل استانبول را در دست داشت، به حساب می‌آمد.

رقابت در آرای انتخاباتی

پس از رای گیری در دور اول، احزاب مخالف در ترکیه هزاران تناقض و بی‌نظمی در شمارش آرا را گزارش کردند. 

آن‌ها گفتند که این اختلافات بین آرای ثبت شده در شعب اخذ رای و آرای وارد شده به سیستم شورای عالی انتخابات (YSK) بوده است. 

«محرم ارکک»، معاون حزب CHP، مدعی شد که آرای «قیلیچدار اوغلو» به اشتباه به «محرم اینجه» اختصاص داده شده است که سه روز قبل از انتخابات از رقابت‌های ریاست جمهوری کناره گیری کرد.

به گفته وی، آرای اضافی نیز به اردوغان داده شد، اما مدرکی ارائه نکرد.

مدت کوتاهی پس از آشکار شدن نتیجه رای گیری ۱۵ می، «قیلیچدار اوغلو» به هوادارانش گفت: ناامید نباشید. ما با هم خواهیم ایستاد و این انتخابات را برگزار خواهیم کرد. ما قطعاً در دور دوم در این انتخابات پیروز خواهیم شد. همه خواهند دید.

نگاهی به وضعیت اردوغان

در همین حال، اردوغان وعده داده است که در صورت انتخاب مجدد در ۲۸ می‌ به سیاست خود در کاهش نرخ بهره برای کاهش تورم بالا ادامه دهد. 

وی اظهار کرد: اکنون زمان آن است که موفقیتی را که در ۱۴ می‌ به دست آوردیم با یک پیروزی بزرگتر جشن بگیریم.

اردوغان همچنین بر پیشرفت‌های در دوران ریاستش از جمله پروژه‌های زیربنایی، پیشرفت‌ها در صنعت دفاعی و طرح‌های انرژی حیاتی تاکید کرده است. 

همچنین طی هفته‌های اخیر اردوغان تحویل گاز طبیعی از دریای سیاه را آغاز کرد و او را قادر ساخت تا در ماه می‌ به خانوار‌ها گاز رایگان بدهد و اولین نیروگاه هسته‌ای ترکیه را که توسط شرکت «روس اتم» روسیه ساخته شده بود، افتتاح کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *