اهمیت انتخابات ترکیه برای غرب و ناتو

13:02 - 27 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۰۹۲
اهمیت انتخابات ترکیه برای غرب و ناتو
ترکیه روابط خود را با روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین حفظ کرده و نقش مهمی در فشار برای مذاکرات صلح و میانجی‌گری در توافق صادرات غلات اوکراین با هدف کاهش کمبود غذا در جهان ایفا کرده است.

خبرگزاری میزان - پس از آنکه «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور فعلی ترکیه و «کمال قیلیچداراوغلو»، رقیب اصلی وی، روز یکشنبه موفق به کسب بیش از ۵۰ درصد آرا نشدند، رأی دهندگان ترکیه در ۲۸ ماه می (هفتم خرداد) برای دور دوم انتخابات به پای صندوق‌های رای بازخواهند گشت.

رقابت‌های ریاست جمهوری در مقطعی حساس برای این کشور برگزار می‌شود، کشوری که با مسائلی از تورم بالا گرفته تا عواقب زمین لرزه‌های مرگبار فوریه که بیش از ۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها بی‌خانمان برجای گذاشت، دست و پنجه نرم می‌کند.

انتخابات ترکیه همچنین پیامد‌هایی در صحنه جهانی دارد؛ ترکیه، که در اروپا و خاورمیانه قرار دارد، یکی از اعضای کلیدی ناتو است. 

این کشور روابط خود را با روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین حفظ کرده و نقش مهمی در فشار برای مذاکرات صلح و میانجی‌گری در توافق صادرات غلات اوکراین با هدف کاهش کمبود غذا در جهان ایفا کرده است. 

ترکیه اخیراً راه را برای پیوستن فنلاند به ناتو باز کرده است، اما راه سوئد را برای پیوستن به این ائتلاف مسدود کرده است (به دلیل نگرانی از اینکه استکهلم به گروه‌هایی که ترکیه آن‌ها را «سازمان‌های تروریستی» می‌خواند، پناه داده است). 

«قیلیچداراوغلو» که ریاست حزب اصلی مخالفان ترکیه را برعهده دارد در مورد احیای روابط ترکیه با آمریکا و اروپا (در حالی که روابط خود را با مسکو حفظ می‌کند) صحبت کرده است.

«آلپر کوشکان»، دیپلمات بازنشسته ترکیه که اکنون یکی از اعضای ارشد برنامه اروپا در بنیاد «کارنگی برای صلح بین‌المللی» است، می‌گوید: نتیجه انتخابات ترکیه به طور بالقوه می‌تواند به معنای تغییرات بزرگ برای ناتو و کل منطقه باشد.

پیروزی اردوغان به چه معناست؟
او همچنان با پایگاه محافظه کار خود محبوبیت دارد و با کسب ۴۹.۴ درصد آرا در روز یکشنبه، پیش‌بینی‌های قبل از انتخابات را به چالش کشید. 

به گفته کوشکان به نظر می‌رسد اردوغان بهتر از رقیب خود توانسته است از احساسات عمومی استفاده کند. 

وی گفت که رئیس جمهوری که زمانی از الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا حمایت می‌کرد «دیگر به عنوان یک همفکر در میان متحدان غربی ترکیه دیده نمی‌شود.»

 کوشکان گفت: او در ابتدا روابط خوب و موقعیت خوبی با غرب داشت، از جمله با آمریکا، اما با تغییر مسیر و اقداماتی از سوی او، فکر می‌کنم کشور‌های غربی از تغییر دولت ترکیه استقبال کنند.

پیروزی قیلیچداراوغلو چه معنایی دارد؟
اردوغان با قوی‌ترین چالش خود تاکنون، از سوی قیلیچداراوغلو، یک حسابدار سابق و یک سیاستمدار مدافع ارزش‌های سکولار مواجه است.

قیلیچداراوغلو مورد حمایت شش حزب مخالف است و در دور اول نزدیک به ۴۵ درصد آرا را به دست آورد. 

قیلیچداراوغلو در شعار‌های انتخاباتی‌اش برای بازگرداندن ترکیه به شکل پارلمانی حکومت و همچنین بازگرداندن اعتماد آمریکا و اروپا به ترکیه تلاش خواهد کرد. 

کارشناسان می‌گویند مخالفان یک برنامه سیاست خارجی را مطرح کرده‌اند که به نظر می‌رسد به این معنی است که ترکیه را تغییر خواهند داد؛ نه اینکه روابط و اهمیت تعاملش با کشور‌هایی مانند روسیه یا حتی با چین را از دست بدهند، اما موقعیت ترکیه را در ساختار امنیتی غرب مرکزی‌تر می‌کند. 

تحلیلگران معتقدند پیروزی قیلیچداراوغلو به معنای بازگشت به سیاست خارجی طرفدار ناتو (حداقل در برخی موارد) و همکاری بیشتر با آمریکاست.

انتظار می‌رود که اردوغان و قیلیچداراوغلو هر دو با «سینان اوغان»، نامزد حزب ثالث ملی‌گرا، دیدار کنند که گفته است حمایت او می‌تواند پیروزی یی از دو نامزد را در ریاست جمهوری تضمین کند. 

تحلیلگران می‌گویند توافق بین اردوغان و اوغان می‌تواند یک دوره دیگر برای رئیس جمهور فعلی ترکیه به ارمغان بیاورد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *