گفت‌وگو|

افزایش ۱۰ درصدی صادرات گاز در سال گذشته با وجود مشکل ناترازی

11:17 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۷۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
افزایش ۱۰ درصدی صادرات گاز در سال گذشته با وجود مشکل ناترازی
سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه در سال گذشته این شرکت به دلیل سرمای بی‌سابقه با چالش‌های فراوانی همراه بوده است، گفت: با وجود ناترازی‌ها در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ توانسته‌ایم میزان صادرات را ۱۰ درصد افزایش دهیم.

خبرگزاری میزان _ تازه‌ترین آمار‌های رسمی نشان می‌دهد ایران با دارا بودن حدود ۳۲/۶ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی، حدود ۱۸ درصد از کل ذخایر اثبات‌شده گاز جهان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس آمار‌های منتشر شده ایران اکنون به‌ترتیب دارای رتبه دوم از نظر ذخایر گاز، رتبه سوم از نظر تولید و رتبه چهارم از نظر مقدار مصرف جهانی است. همچنین آمار‌ها نشان‌دهنده این است که در بخش داخلی، هم‌اکنون گاز طبیعی حدود ۷۴ درصد سبد سوخت‌های هیدروکربوری و ۷۰ درصد انرژی کشور را تامین می‌کند.

در همین رابطه عباس اعظمی، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی صادرات گاز در سال گذشته اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران در سال گذشته توانسته است سوخت نیروگاه‌ها را در تابستان به‌طور حداکثری تامین کند و هیچ‌گونه قطعی برق در این زمان نداشته باشد و همچنین با وجود فشاری که بخش خانگی در زمستان به میزان مصرف وارد کرد، اما این شرکت توانست صادرات خود را ۱۰ درصد افزایش دهد.

وی با تاکید بر اینکه عمده ناترازی‌های مصرف گاز در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد، گفت: عمدتا در نیمه اول سال تراز مصرف مثبت است و شرکت ملی گاز باید با تدابیر لازم و برنامه‌ریزی دقیق این ناترازی را در نیمه دوم سال برطرف کند.

اعظمی همچنین افزود: پروژ‌های استخراج گاز از میادین که به آن تولید گاز می‌گویند، توسط وزارت نفت انجام می‌شود و کار شرکت ملی گاز پس از انتقال گاز تولیدی به پالایشگاه و انجام فرآورش آغاز می‌شود.

به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز ایران پروژه‌های گازرسانی بسیار زمان‌بر هستند و تکمیل هر کدام از پروژه‌ها ۴ الی ۵ سال به طول می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه در طول چند سال گذشته سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای توسعه پروژه‌های گازی انجام نشده است، گفت: امیدواریم با تدابیر انجام‌شده حجم صادرات را افزایش دهیم و به درآمد بیشتر دست یابیم تا بتوانیم نیروگاه‌های گازی را تقویت کنیم.

برنامه‌ریزی برای رفع ناترازی احتمالی در سال‌جاری 

اعظمی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای رفع ناترازی احتمالی در سال‌جاری انجام شده است، اظهار کرد: شرکت ملی گاز ایران دارای ۲۰ پالایشگاه گاز و ۳۹ هزار خط لوله فشار قوی است که از ابتدای سال با پرسنل نیروی گاز در حال نشت‌یابی و عیب‌یابی آن هستیم.

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران در ادامه افزود: بهار و تابستان بهترین زمان برای اورهال دستگاه‌ها است و امیدواریم بهتر از سال گذشته به مردم خدمات ارائه دهیم.

ذخیره‌سازی گاز در ۲ میدان سراجه و سوریجه 

وی همچنین تاکید کرد: در ۲ میدان سراجه و سوریجه در حال ذخیره‌سازی گاز و در کنار آن‌ها در حال توسعه سایر پروژه‌های ذخیره‌سازی هستیم.

اعظمی همچنین به بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه قرارداد خرید انحصاری ۵۰۰ هزار تن ورق فولادی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از شرکت فولاد اکسین خوزستان با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت گاز امضا شد که می‌توان گفت این تفاهم‌نامه، یکی از بزرگترین تفاهم‌نامه‌های این دوره از نمایشگاه بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *