بهره‌برداری از یک‌هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در سال ۱۴۰۱

13:55 - 22 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۳۳۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بهره‌برداری از یک‌هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در سال ۱۴۰۱
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از بهره‌برداری هزار کیلومتر خط لوله انتقال گاز در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

خبرگزاری میزان _ رضا نوشادی با بیان اینکه امسال در گفتمان صنعت گاز به نام سیستان‌وبلوچستان مزین شده است، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون، پروژه‌های زاهدان - زابل، خطوط لوله زرند، لارستان، دیزباد - تربت حیدریه و خاش - میرجاوه به ثمر نشست و با  تزریق گاز قطعه دوم خط لوله قم - پارچین و پروژه  ۲۹۰ کیلومتری ایرانشهر - چابهار در روز‌های اخیر، رکوردی فراتر از  اجرای هزار کیلومتر خط لوله گاز عینیت بخشیده می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: اجرای خطوط لوله جدید به شرکت ابلاغ شده است که شامل پروژه‌های قطعه دوم میناب - سیریک - کوه مبارک و قطعه نخست و دوم دوراهی دشتک، نهبندان و سربیشه بوده که این پروژه‌ها با برگزاری مناقصه در مدت کمتر از سه ماه، رکوردی بی‌سابقه ثبت کردند.

وی یادآور شد: برکات و آثار موفقیت و تخصص این شرکت همواره در خدمت رفع نیاز صنعت نفت کشور بوده است، به‌طوری که امسال چند دستگاه توربین و core engine که مورد نیاز فوری پالایشگاه‌ها و ایستگاه تقویت فشار در دیگر بخش‌ها بوده است از پروژه‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز تأمین شد تا روند حیاتی پالایش و انتقال انرژی کشور حتی یک لحظه دچار توقف نشود.

نوشادی بیان کرد: افتتاح قریب‌الوقوع ایستگاه‌های تقویت فشار گاز پل‌کله و نورآباد، قطعه دوم خط لوله قم - پارچین و  پیشرفت ۵۰ درصدی در اجرای فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام با رکورد ماهانه ۵ و ۷ درصد پیشرفت اثبات می‌کند شرکت مهندسی و توسعه گاز باید به‌عنوان سرآمد اجرای مؤثر پروژه در صنعت نفت معرفی شود، به‌واسطه این موفقیت‌ها و تجربیات ارزشمند است که ابرپروژه هوشمندسازی که آوردگاه جدی در حوزه مدیریت چابک پروژه به شمار می‌آید، به شرکت ما واگذار شده است.  

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ادامه داد: چهار میدان ذخیره‌سازی گاز در سال ۱۴۰۱ تعیین‌تکلیف شده‌اند و خبر خوش اینکه با پیگیری‌ها و رایزنی‌های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، ذخیره‌سازی گاز در هفت میدان ازسوی شرکت ملی گاز مصوب و از جانب وزیر نفت ابلاغ شد.

فرصتی برای یکپارچگی زنجیره ارزش

نوشادی اظهار کرد: موضوع ذخیره‌سازی صرف‌نظر از آنکه یک گام بلند برای رفع ناپایداری‌های اوج مصرف است، هدفی بزرگ‌تر یعنی یکپارچگی زنجیره ارزش را محقق می‌کند و شرکت مهندسی و توسعه گاز  می‌تواند در این هفت پروژه اثبات کند توانایی لازم برای حضور مقتدرانه و مدبرانه در حوزه بالادست دارد.

به گفته وی، قرار است سه میدان مختار، بانکول و قزل‌تپه ابتدا توسعه یابند و پس از تخلیه، وارد مرحله ذخیره‌سازی شوند.

شکل‌گیری چهار طرح جدید

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، برای تحقق رؤیای صدور خدمات فنی - مهندسی توانستیم ساختار «مدیریت طرح‌های برون‌مرزی» را در شرکت ایجاد و طرح‌های جدید را با عناوین «بهینه‌سازی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز»، «ال‌ان‌جی» و «هوشمندسازی» تعریف کنیم، گفت: حرکت بزرگ دیگر در مدیریت پروژه بحث PMIS بود که یکی از ابزار‌های مهم حضور در خارج از کشور است و باید همه مبادلات پروژه‌ای را به این بستر منتقل کنیم.

به گزارش شانا، نوشادی در پایان یکی از اجحاف‌های ۱۵ ساله نسبت به شرکت مهندسی و توسعه گاز را نمودار سازمانی آن دانست که پس از انجام کار‌های کارشناسی در شرکت ملی گاز ایران، اینک در آستانه ارسال به وزارت نفت برای تصویب است.  

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *