صنعت پتروشیمی در ارزآوری خوش درخشیده است

12:00 - 11 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۲۰۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
صنعت پتروشیمی در ارزآوری خوش درخشیده است
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: امسال بنا داریم فاصله ظرفیت نصب‌شده و تولید واقعی صنعت پتروشیمی را کاهش دهیم.

خبرگزاری میزان - به گزارش شانا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران که با حضور روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون رئیس‌جمهوری، مجیدچگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیران ارشد صنعت پتروشیمی برگزار شد، از همه تلاشگران جهاد صنعتی و جهاد علمی که در این رویداد ارزشمند حاضر شدند، قدردانی کرد.

وی افزود: صنعت پتروشیمی در سال ۱۳۵۷ به‌طور ۱۰۰ درصدی به جز خوراک از دانش فنی و کاتالیست تا کالا و تجهیزات با تنوع محصول انگشت‌شمار وابسته بود و تنها سالانه ۱٫۵ میلیون تن محصول پتروشیمی در صنعت تولید می‌شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به دوران توسعه صنعت پتروشیمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی ادامه داد: امروز جایگاه صنعت پتروشیمی ایران با وجود همه تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی بر قله ۹۳ میلیون تنی ظرفیت تولید رسیده است و با بیش از ۱۰۸ طرح بزرگ و کوچک به‌زودی تا ۱۰، ۱۲ سال آینده به بیش از دو برابر ظرفیت تولید فعلی دست می‌یابیم.

شاهمیرزایی با تأکید بر ضرورت حرکت به سمت پرهیز از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر گفت: هم‌اکنون بیش از ۵۵۰ انواع محصولات شیمیایی و پلیمری در صنعت پتروشیمی ایران تولید می‌شود و تا پایان این دولت وابستگی به کاتالیست و مواد شیمیایی قطع می‌شود.

وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی هم‌اکنون در حوزه کالا و تجهیزات به بیش از ۸۰ درصد خودکفایی رسیده است و امروز در بسیاری از بخش‌ها پیشرو هستیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به امضای پیمان با کشور‌های خارجی برای صادرات کالا و تجهیزات و صادرات کاتالیست اظهار کرد: امروز نسبت به سال ۱۳۵۷ به استقلال در صنعت پتروشیمی دست یافته‌ایم و بنا داریم تا ۶ سال آینده به خودکفایی کامل دست یابیم.

شاهمیرزایی افزود: بیش از ۲۵۰ دانش فنی و لایسنس و ۹۹ کاتالیست و جاذب برای صنعت پتروشیمی لازم است و عمده کاتالیست و دانش فنی در این صنعت استفاده می‌شود.

وی ورود بخش خصوصی و فعالان خصوصی برای توسعه صنعت پتروشیمی را مزیت نسبی این صنعت عنوان کرد و گفت: پارسال در سالی که دانش‌بنیان نامیده می‌شد، قرارداد‌های بسیاری در این صنعت امضا و فرمان رهبری در این زمینه محقق شد، به‌طوری که صنعت پتروشیمی توانست مایه افتخار و عزت باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: امسال که سال مهار تورم و رشد تولید نام گرفته است، در روز‌های گذشته طرح زیست محیطی هویزه خلیج فارس با حضور رئیس جمهوری به‌منظور جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت به بهره‌برداری رسید تا این گاز‌ها در این صنعت به ثروت تبدیل شود و اشتغال و ارزآوری برای کشور ایجاد کند.

شاهمیرزایی گفت: از همه سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان می‌خواهم این صنعت را حمایت کنند و با تولید خوراک واحد‌های تکمیلی، این واحد‌ها با ظرفیت کامل تولید کنند و مازاد نیز صادر می‌شود.

وی با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی تصریح کرد: شرکت‌ها و هلدینگ‌ها با توجه به خوراک موجود و براساس برنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در طرح‌های تولید ۲۱ محصول که نیاز به ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد، سرمایه‌گذاری کنند.

معاون وزیر نفت، صنعت آینده را صنعت پتروشیمی عنوان کرد و گفت: پارسال افزون بر بومی‌سازی برخی فناوری‌ها، مجتمع‌های تولیدی عرضه‌کننده محصولات در بازار کالا به‌منظور حمایت از صنایع تکمیلی، بالغ بر ۳۰ درصد عرضه را به‌صورت اعتباری انجام دادند که کمک بسیاری به واحد‌های صنعتی تکمیلی بود و کمک شایانی به ایجاد اشتغال کرد.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی در ارزآوری در کشور خوش درخشیده است، تأکید کرد: امسال بنا داریم فاصله ظرفیت نصب‌شده و تولید صنعت پتروشیمی را کاهش دهیم تا راهبرد مقام معظم رهبری که به ما تکلیف شده تحقق یابد. با اقدام‌هایی که مدیریت صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دستور کار دارد، از افزایش قیمت‌ها و تورم و ممانعت و گام اول شعار سال که مهار تورم است محقق می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *