رئیس کل دادگستری استان کرمان: سال گذشته ۳۸ پرونده قصاص منتهی به سازش شد

10:16 - 31 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۶۷۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان کرمان: سال گذشته ۳۸ پرونده قصاص منتهی به سازش شد
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: طی سال گذشته در قالب فعالیت شورا‌های حل اختلاف و در جریان پویش‌های مختلف ۳۸ پرونده قصاص منتهی به سازش شده است.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی در همایش مردم، سازش پیشگیری با حضور اعضای شورا‌های حل اختلاف، علماء و سران طوایف، معتمدین، مصلحین و حکمین قرآنی، طلایه داران، سفیران صلح و صلح یاران؛ به اجرای پویش‌های مختلف از جمله به احترام امام حسین (ع) می‌بخشم، به احترام امام علی (ع) می‌بخشم و به احترام حاج قاسم می‌بخشم، اشاره کرد و افزود: در قالب پویش به عشق امام رضا (ع) می‌بخشم که اخیرا اجرایی شده است نیز تاکنون هشت مورد پرونده قصاص نفس منتهی به سازش شده است. 

وی با اشاره به این مطلب که درصد مصالحه‌ها در استان کرمان ۴۵ درصد است، بیان کرد: امید می‌رود که این میزان افزایش یابد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن اشاره به این مطلب که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، قدرت خود را از مردم گرفته و نظامی مردمسالار و دینی است، تاکید کرد: نقش مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانون اساسی به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است و بر این اساس، مردم بر سرنوشت خود حاکم هستند و بسیاری از امور و مسائل کشور توسط مردم سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان: طی سال گذشته ۳۸ پرونده قصاص منتهی به سازش شد/ ۸ پرونده قصاص در قالب پویش «به عشق امام رضا (ع) می‌بخشم» به سازش ختم شد

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی تاکید کرد: قوه قضاییه همراه با سایر سیاست‌های کلان نظام، ارزش ویژه‌ای را به نقش مردم در اجرای اهداف قوه قضاییه قائل شده است و بر همین مبنا در سند تحول قضایی، نقش مردم در پیشگیری از وقوع جرم، توسعه صلح و سازش و. مورد تاکید ویژه‌ای قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: شورا‌های حل اختلاف به عنوان یک یادگار بزرگ و گرانبها برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می‌روند که یک الگوی موفق را طراحی و اجرا کرده اند که قابل ارائه به نظام‌های حقوقی دنیاست.

رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: نقش سران طوایف، علماء و ریش سفیدان در رفع اختلافات و پیشگیری از جرایم احتمالی، بسیار برجسته است و در قالب همایش‌هایی از جمله همایش مردم، سازش پیشگیری، به دنبال فرهنگسازی این مساله و تشویق و ترغیب افراد هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی ضمن اشاره به این مطلب که هم اکنون در استان کرمان ۳۱۴ شعبه شورای حل اختلاف شهری، روستایی و شورا‌های حل اختلاف ویژه از جمله زندان‌ها در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: هم اکنون یک هزار و ۳۵۸ نفر به عنوان اعضا و دبیران شورا‌های حل اختلاف استان کرمان مشغول فعالیت هستند که منشا خدمات بزرگی به شمار می‌روند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان: سال گذشته ۳۸ پرونده قصاص منتهی به سازش شد


حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی در همایش مردم، سازش پیشگیری با حضور اعضای شورا‌های حل اختلاف، علماء و سران طوایف، معتمدین، مصلحین و حکمین قرآنی، طلایه داران، سفیران صلح و صلح یاران که در شهرستان بم برگزار شد، افزود: اولین پرونده هر فرد، موارد شخصی و فردی شامل عملکرد، رفتار و گفتار اوست.

وی ادامه داد: حرکت‌های اجتماعی و تاثیر فعالیت‌های هر یک از ما در عرصه اجتماعی نیز پرونده دیگری است که خداوند با عدالت و دقت آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و پرونده دیگر نیز پرونده‌های گروهی و طایفه‌ای است که هر یک از طوایف و قبائل چگونه فعالیت کرده اند.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان فعالیت در حوزه صلح و سازش را میدان بزرگ خیر و خدمت دانست و گفت: هر فرد در زندگی دنیایی خود سه پرونده رفتار فردی، رفتار اجتماعی و رفتار طایفه‌ای و قبیله‌ای دارد که عملکرد فرد در این حوزه‌ها مورد قضاوت عادلانه و دقیق پروردگار قرار می‌گیرد.

امام جمعه کرمان اظهارکرد: به یقین تلاش‌های سران طوایف، ریش سفیدان و علما در پیشگیری از وقوع جرم و توسعه صلح و سازش در پرونده اعمال آن‌ها ثبت خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی در ادامه از برگزار کنندگان همایش مردم، سازش پیشگیری، اعضای شورا‌های حل اختلاف، علماء و سران طوایف، معتمدین، مصلحین و حکمین قرآنی، طلایه داران، سفیران صلح و صلح یاران تقدیر کرد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان: سال گذشته ۳۸ پرونده قصاص منتهی به سازش شد


حجت الاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی در همایش "مردم، سازش، پیشگیری" با حضور اعضای شوراهای حل اختلاف، علماء و سران طوایف، معتمدین، مصلحین و حکمین قرآنی، طلایه داران، سفیران صلح و صلح یاران افزود: امروز هر چه اخلاقیات، ایمان، صداقت و برادری را تقویت کنیم با جرایم مبارزه کرده ایم و گامی در مسیر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی خواهد بود. 
وی ضمن بیان این مطلب که یکی از موضوعات مهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پیشگیری از وقوع جرم است که بر عهده قوه قضاییه قرار دارد، تصریح کرد: اگر در جامعه ای جرم رخ ندهد، آن جامعه با نشاط و دارای آرامش و نیک خواهد بود.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان گفت: هر فردی که در مسیر ایجاد صلح و سازش در جامعه و پیشگیری از وقوع جرم تلاش نماید، در مسیر انبیاء و پیامبران گام برداشته است.

نماینده مردم شرق استان کرمان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم برای اینکه جرمی در جامعه رخ ندهد، پیشگیری از وقوع جرم است که باید با برنامه ریزی در این زمینه حرکت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین غضنفرآبادی از نقش سران طوایف، ریش سفیدان و علماء در پیشگیری از وقوع جرم تقدیر کرد و گفت: وجه اصلی زندگی انبیاء و پیامبران (ع) نیز در جهت خدمت به مردم و نشان دادن راه سعادت به مردم بوده است و امام خمینی (ره) نیز برای خدمت به مردم و جهت رفاه مردم و در راه خداوند زندگی کردند که باید از سیره این بزرگان، بهره گیری کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز دولت مظلومانه مورد نقد قرار می گیرد، عنوان کرد: امروز دولت مظلوم واقع شده است و هر کس واقعیت های این دولت را نبیند، دچار خطا خواهد شد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: درست است که وضعیت اقتصادی کشور آنگونه که باید خوب باشد، نیست اما در بسیاری از حوزه ها بر اساس ریل گذاری صحیح در حتل حرکت هستیم و در توسعه اتحاد نیز به شکلی صمیمی در حال پیشرفت هستیم که باید به آنها توجه شود.

حجت الاسلام و المسلمین غضنفرآبادی ضمن اشاره به این مطلب که در پیچ تاریخی جدیدی هستیم و دولت باید تقویت و حمایت شود، تاکید کرد: مشکلات حوزه آب در استان های مختلف حل شده است که باید آنها را دید و امروز سایر مشکلات نیز در دست رفع است و باید این تلاش ها را دید.

وی ضمن تاکید بر اینکه  متاسفانه امروز برخی ها در زمین دشمن بازی می کنند و این خطا و ظلم به دولت است، گفت: دشمنان که می بینند مسیر ما مسیر درستی است، سنگ اندازی، توطئه و اغتشاش می کند و با دستگاه های دروغ پرداز خود درصدد رسیدن به اهداف شوم خود هستند.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان ضمن تاکید بر این مطلب که امروز باید شرایط خود و کشور را بدانیم، تصریح کرد: وضعیت کشور  رو به رشد است و روز به روز وضعیت ما بهتر از گذشته خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *