تاکید معاون اول رییس جمهور بر بکارگیری تمام ظرفیت‌ها برای اجرای قانون جوانی جمعیت و فرزند آوری در کشور

16:36 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۶۱۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تاکید معاون اول رییس جمهور بر بکارگیری تمام ظرفیت‌ها برای اجرای قانون جوانی جمعیت و فرزند آوری در کشور
مخبر با تاکید بر بکارگیری تمام ظرفیت‌های فرهنگی، سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرایی در خصوص اجرای قانون جوانی جمعیت و افزایش فرزندآوری در کشور تصریح کرد: باید تمام ارکان کشور پای کار بیایند تا در سال‌های آینده بتوانیم همانند گذشته به جوانان و نسل جوان در راه توسعه و پیشرفت کشور افتخار کنیم.

خبرگزاری میزان- به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد مخبر ظهر امروز (شنبه) در نخستین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت که در تالار وحدت و با حضور وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به سخنان آسیب شناسانه یکی از اعضای حاضر در این مراسم افزود: باید ضمن بررسی و تجزیه و تحلیل دقیق علمی و با برنامه ریزی، همکاری و همفکری دولت و مجلس گام بلندی در راستای رفع مشکلات خانواده‌های دارای چند فرزند برداشته شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نسل جوان در همه عرصه‌ها حضور داشته، گفت: نهضت اسلامی با حضور جوانان شکوفا و انقلاب اسلامی با نسل جوان پیروز شد و در تمام فتنه‌ها و حوادث پس از پیروزی انقلاب نیز این جوانان بودند که سینه سپر کردند و فرمانبردار آگاه و بصیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی شدند.

وی افزود: در دوران دفاع مقدس نیز از سرباز پیاده تا فرماندهان جنگ بیشتر از نسل جوان بودند که پیروزی در جنگ علیه دشمن بعثی نه با سلاح‌های جنگی بلکه با حضور رزمندگان و جوانان خالص و مومن محقق شد.

مخبر تصریح کرد: در طول ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جوانان لشکر حزب الله امام و رهبری بودند.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته بدلیل اتخاذ برخی سیاست‌های نادرست با خطر از دست دادن نسل جوان روبرو هستیم، گفت: کشور‌های پیشرفته از موضوع جوانی جمعیت غافل شدند و دچار گرفتاری‌های اساسی شده اند و اگر در برهه کنونی توجه اساسی به جوانی جمعیت نکنیم، ما نیز در سال‌های آینده دچار مشکلات اساسی خواهیم شد؛ بنابراین باید با تمام امکانات نرم افزاری و سخت افزاری بحث جوانی جمعیت را دنبال کرد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت توجه به ابعاد اقتصادی تشکیل خانواده، فرزندآوری و جوانی جمعیت خاطر نشان کرد: نباید از مسکن، معیشت و مسائل رفاهی در امر فرزندآوری غافل شد و این توقع که خانواده‌های ایرانی بدون توجه به این مسائل به فرزند آوری ترغیب شوند نادرست است که در این زمینه امکانات و ظرفیت‌های قانونی لازم وجود دارد و باید قانون جوانی جمعیت و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری که بعضا بر زمین مانده است هر چه سریعتر اجرایی شود.

اقدامات وزارت بهداشت در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت

در این مراسم همچنین عین اللهی وزیر بهداشت با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در راستای اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: در ساختار وزارت بهداشت قرارگاه جوانی جمعیت راه اندازی شد و توانستیم ۶۰ درصد از تکالیف قانونی این وزارتخانه در حوزه‌های تمرکز بر حسن اجرای قانون، برنامه ریزی برای فرهنگ بهداشت و سلامت خانواده و نظارت و پایش مستمر انجام دهیم. وی ساخت خوابگاه متاهلین، پرداخت حقوق ایام مرخصی زایمان برای کارمندان، کاهش ساعات کار برای مادران دارای چند فرزند، تشویق کارکنان برای ازدواج، تحت پوشش قرار دادن بیمه ناباروری، تهیه محتوای سبد غذایی مادران شیرده، اقدامات فرهنگی برای جلوگیری از سقط جنین و انجام رایگان زایمان طبیعی را از دیگر اقدامات این وزارتخانه در راستای فرزند آوری برشمرد.

حوزه فرهنگ گره‌گشای اصلی موضوع ازدواج و فرزند‌آوری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به روند فعلی و نگران کننده جوانی جمعیت در کشور گفت: گره گشای اصلی موضوع ازدواج و فرزند آوری حوزه فرهنگ است و وزارت فرهنگ وظیفه دارد تا این موضوع در کشور بخوبی تبیین شود.

فروتن رییس ستاد ملی جوانی جمعیت هم با اشاره به عزم جدی دولت سیزدهم برای اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: در دولت مردمی بیش از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان وام فرزندآوری و ودیعه مسکن پرداخت شده است.

در ادامه این مراسم با حضور مخبر معاون اول رئیس جمهور، با اهدای لوح تقدیر و تندیس از ۹ دستگاه اجرایی، رسانه، نخبگان برتر، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های دولتی و اجرایی و خانواده‌های برگزیده و فعال در امر جوانی جمعیت و تشویق فرزندآوری تقدیر شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *