افشاگر اسناد پنتاگون تا زمان محاکمه در زندان می‌ماند

16:24 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۶۰۰
افشاگر اسناد پنتاگون تا زمان محاکمه در زندان می‌ماند
جک تشیرا، نظامی آمریکایی متهم به انتشار صد‌ها هزار سند محرمانه پنتاگون در یک سرور چت بازی‌های رایانه‌ای، تا زمان محاکمه در زندان خواهد ماند.

خبرگزاری میزان - وزارت دفاع آمریکا در رابطه با افشاگر اسناد پنتاگون دستور داده شده تا زمانی که در انتظار محاکمه به اتهام نقض قانون جاسوسی است، در زندان بماند.

به گزارش «دیلی میل»، «جک تشیرا» ۲۱ ساله، متهم است که صد‌ها هزار سند محرمانه در مورد جنگ اوکراین را در یک سرور چت بازی‌های رایانه‌ای منتشر کرده است؛ این اتفاق، یکی از بزرگ‌ترین افشا‌های اطلاعاتی در تاریخ آمریکا است.

این عضو گارد ملی هوایی آمریکا به تازگی در دادگاه فدرال شهر «ووستر» در ماساچوست حضور یافت، جایی که قاضی با درخواست دادستان برای بازداشت او موافقت کرد.

وکلای «تشیرا» خواستار آزادی او و جایگزین شدن حبس خانگی تا زمان محاکمه شدند، اما قاضی گفت که این خطر وجود دارد که تشیرا فرار کند.

قاضی، می‎گوید که تعداد آمریکایی‌هایی که او در معرض خطر قرار داده است، زیاد است.

ماجرای اسناد محرمانه فاش شده آمریکا

«تشیرا» که در ۱۳ آوریل بازداشت شد، مظنون اصلی افشای اسناد آمریکا مربوط به جنگ اوکراین و موضوعات متعدد دیگر است. 

گفته می‌شود که او یادداشت‌های محرمانه‌ای را در یک اتاق گفت‌وگوی اینترنتی منتشر کرده است که در آن به جنگ در اوکراین و همچنین روابط آمریکا با متحدان کلیدی مانند رژیم صهیونیستی می‌پرداخت.

این حادثه برای مقام‌های آمریکایی یک افشای شرم آور است که سبب شد دولت آمریکا در مورد شکست خود در حفاظت از اسرار حیاتی امنیت ملی به جست‌وجو بپردازد. 

بنا به گفته دادستان، «تشیرا» اسناد محرمانه را به گروهی از علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای در برنامه پیام رسانی «دیسکورد» افشا کرده است. 

دادستان‌ها ادعا کردند که «جک تشیرا» یادداشت‌هایی در مورد جزئیات فوق محرمانه‌ای که در طول جلسات به اشتراک گذاشته شده بود، نگهداری کرده و بعدا آن‌ها را به اشتراک گذاشت. 

اسناد محرمانه ظاهرا در اختیار یک گروه ۱۵۰ عضوی دیسکورد قرار گرفت، گروهی که اعضای آن درباره اسلحه و بازی‌های رایانه‌ای بحث می‌کردند.

گفته می‌شود که «تشیرا» درباره سطح دسترسی‌اش به این نوع اطلاعات به خود می‌بالید و به دوستانش گفته بود که اسناد زیادی درباره اطلاعات آمریکا از کشور‌هایی مانند سوریه، چین، ایران، فلسطین و دیگر کشورها به اشتراک خواهد گذاشت. 

ابعاد این افشای اسناد محرمانه در چه حد بود؟

فاش شدن این موضوع از زمان انتشار بیش از ۷۰۰ هزار سند، ویدئو و تلگراف دیپلماتیک در وب‌سایت ویکی‎لیکس در سال ۲۰۱۰، جدی‌ترین نقض امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود.

«تشیرا» به یک فقره نقض قانون جاسوسی مربوط به کپی و انتقال غیرقانونی اسناد دفاعی حساس و اتهام دوم مربوط به انتقال غیرقانونی اسناد دفاعی به مکان غیرمجاز متهم است. 

اسناد محرمانه فاش شده حاوی اطلاعات بسیار محرمانه در مورد متحدان و دشمنان آمریکا، با جزییاتی از دفاع هوایی اوکراین گرفته تا آژانس جاسوسی موساد رژیم صهیونیستی بود.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا دستور داده است که تحقیقاتی در مورد اینکه چرا افشاکننده ادعا شده به اطلاعات حساس دسترسی داشته است، انجام شود. 

تشیرا در حال حاضر در زندان Plymouth County در جنوب بوستون نگهداری می‌شود؛ طبق برگه اتهام، او در سال ۲۰۲۱ به عنوان عضوی از گارد ملی گواهینامه امنیتی عالی دریافت کرده بود.

بازرسان اف‌بی‌آی اوایل ماه جاری در یورش به خانه مادرش او را بدون هیچ حادثه‌ای در منطقه «دایتون» در ماساچوست بازداشت کردند. 

افسران در بازرسی خانه او تعدادی سلاح یافتند که «تشیرا» در محلی نزدیک به تخت خواب خود قرار داده بود.

«جک تشیرا» به عنوان یک متخصص امنیت سایبری جوان در واحد اطلاعات مستقر در پایگاه گارد ملی هوایی Otis در کیپ کد غربی کار می‌کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *