رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افشاگر اسناد محرمانه آمریکا اتهامات را پذیرفت؛ ۱۶ سال زندان در انتظار جک تشیرا

10:54 - 15 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۸۱۹
افشاگر اسناد محرمانه آمریکا اتهامات را پذیرفت؛ ۱۶ سال زندان در انتظار جک تشیرا
جک تشیرا، افشاگر اسناد محرمانه دفاع ملی آمریکا به اتهامات خود اعتراف کرد و با ۱۶ سال زندان مواجه می‌شود.

خبرگزاری میزان - جک تشیرا، عضو گارد ملی نیروی هوایی ماساچوست در یکی از جدی‌ترین پرونده‌های افشا‌های اطلاعات امنیت ملی که آمریکا در سال‌های اخیر تجربه کرده، به افشای اسناد نظامی بسیار محرمانه در فضای آنلاین اعتراف کرده است.

تشیرا ۲۲ ساله پس از انعقاد قراردادی با دادستانی که براساس آن از ۱۱ سال تا ۱۷ سال حبس برای وی در نظر گرفته شده بود، در دادگاه فدرال بوستون به افشای این اطلاعات اعتراف کرد.

براساس این توافق، دادستان‌ها قصد دارند به دنبال حداکثر این محدوده باشند که سقف آن ۱۶ سال و ۸ ماه است. 

تشیرا به ۶ فقره نگهداری و انتقال عمدی اطلاعات محرمانه مربوط به حوزه دفاع ملی آمریکا اعتراف کرده است. او اعتراف قبلی خود را درباره بی‌گناهی که در ژوئن ارائه کرده بود، پس گرفت.

این اتهامات ناشی از افشای اطلاعات مربوط به جنگ اوکراین و سایر اسرار امنیت ملی در سال گذشته میلادی است. اسناد محرمانه که در نرم‌افزار پیام‌رسان Discord به اشتراک گذاشته شد، در ماه آوریل (فروردین) توجه رسانه‌های جهانی را به خود جلب کرد.

این افشاگری باعث شد تا دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به سرعت به متحدانش اطمینان دهد که واشنگتن می‌تواند از اسرار امنیت ملی خود محافظت کند. 

تشیرا پیش از بازداشت در اواسط آوریل (اردیبهشت) یک خلبان درجه یک در پایگاه گارد ملی هوایی Otis در شهر کیپ کاد ایالت ماساچوست بود. او به‌عنوان کارشناس عملیات دفاع سایبری یا متخصص پشتیبانی فناوری اطلاعات خدمت می‌کرد.

درباره اسناد افشا شده چه می‌دانیم؟

اسنادی که برای نخستین بار در دیسکورد منتشر شد، دیدگاهی از درگیری در اوکراین ارائه می‌داد که برای کمک به سران نظامی در تصمیم‌گیری دقیق طراحی شده بود.

برخی از اطلاعات ارائه شده دیدگاهی بدبینانه از ضدحمله تابستانی اوکراین علیه روسیه ارائه می‌کرد، در حالی که اسناد دیگر به مشکلات در دفاع هوایی اوکراین اشاره داشتند.

ارزیابی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که در میان اسناد گنجانده شده بود، نشان می‌داد که واشنگتن انتظار ندارد جنگ به این زودی به پایان برسد.

در یکی از این اسناد میآمده بود: مذاکرات برای پایان دادن به درگیری در تمام سناریو‌های در نظر گرفته شده در طول سال ۲۰۲۳ بعید است.

یکی از جزئیات این پرونده اطلاعاتی بود که از طریق استراق سمع سرویس اطلاعات خارجی روسیه از سوی آمریکا به دست آمده بود و ادعا می‌کرد که چین ارائه کمک‌های تسلیحاتی به روسیه را در اوایل سال ۲۰۲۳ در جنگ اوکراین تایید کرده و قصد داشته تجهیزات نظامی را به‌عنوان اقلام غیرنظامی پنهان کند.

یک سند دیگر شامل جزئیات آزمایشی بود که پکن در مورد یکی از موشک‌های مافوق صوت آزمایشی پیشرفته خود موسوم به DF-۲۷ در ۲۵ فوریه (۶ اشفند ۱۴۰۱) انجام داد.

در این سند‎ آمده بود که این موشک به مدت ۱۲ دقیقه هزار و ۳۰۰ مایل پرواز کرد و احتمال زیادی برای نفوذ این نوع موشک به سامانه‌های دفاع موشکی بالستیک آمریکا وجود دارد.

در این اسناد همچنین به موضوع بالون‌های نظارتی چین هم اشاره شده است.

این اسناد گفته‌اند که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از ۴ بالون نظارتی چینی دیگر مطلع بودند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *