گفت‌و‌گو|

۷ توصیه طب ایرانی همزمان با آغاز فصل گرما

9:50 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۴۸۰
۷ توصیه طب ایرانی همزمان با آغاز فصل گرما
یک متخصص طب ایرانی گفت: افراددر فصل گرما سال از خشم، غضب، استرس و فشار روحی تا حد امکان اجتناب کنند چرا که این موارد در این فصل بیشتر به سلامت جسم و روان آسیب می‌رساند.

خبرگزاری میزان - مرتضی مجاهدی در گفت‌و‌ گو با میزان به بیان توصیه‌هایی همزمان با آغاز فصل گرما پرداخت و گفت: در فصل گرما افرادی که مزاج گرم و خشک دارند سعی کنند کمتر فعالیت‌های سنگین انجام دهند و میزان فعالیتشان را محدود کنند و بیشتر در ساعات خنک روز به فعالیت بپردازند.

وی افزود: بهترین زمان برای تحلیل چربی و چربی سوزی افرادی که دارای مزاج سرد و‌ تر هستند و اضافه وزن دارند، فصل گرما است و بهتر است در این فصل خودشان را در معرض گرمای آفتاب و فعالیت بیشتر قرار دهند البته باید مراقب کمبود آب و املاح مورد نیاز بدنشان باشند و با مصرف مایعات و میوه‌جات و سبزیجات آن را تامین کنند.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: با توجه به طولانی شدن ساعات روز در فصل گرما بهتر است افراد در میانه روز در مکانی خنک نیم ساعت تا یک ساعت بخواند البته به شرطی که بعد از خواب نیمروزی دچار خستگی و کوفتگی نشوند و احساس سنگینی و بد حالی نکنند چرا که اگر فردی بعد از خواب نیمروزی احساس سبکی کند این خواب برایش مناسب بوده و چنانچه این حس را نداشته باشد این خواب برایشان خوب نبوده و بهتر است خواب نیمروزی نداشته باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه به ویژه افرادی که مزاج خشک و خصوصا گرم و خشک دارند و جوانان حتما خواب نیمروزی داشته باشند، اظهار کرد: با توجه به اینکه در فصل گرم روز‌ها بلندتر است و هوا دیرتر تاریک می‌شود توصیه می‌شود همه افراد قبل از نیمه شب شرعی که حدود ساعت ۱۱ و نیم تا ۱۲ شب است، بخوابند چرا که خواب شبانگاهی بهترین خواب برای همه افراد به ویژه جوانان است.

این پزشک متخصص با بیان اینکه با توجه به افزایش تعریق در فصل گرما ممکن است افراد دچار یبوست و کمی حجم ادارار شوند، توضیح داد: توصیه ما برای افراد داری مزاج گرم و خشک این است که با مصرف مایعات بیشتر به ویژه میوه‌جات و سبزیجات نظیر کاهو، اسفناج و خرفه که طبع سرد و‌تر دارند، مایعات مورد نیاز بدنشان را تامین و به رفع یبوست کمک کنند، اما به افرادی که مزاج سرد و‌تر دارند توصیه نمی‌شود بیش از حد معمول و نیاز بدنشان به مصرف مایعات و این سبزیجات روی آورند و به طور کلی همه افراد در سنی و بار هر مزاجی باید سعی کنند دفع مناسبی داشته باشند.

مجاهدی با تاکید به اینکه به هیچ عنوان مصرف آب و مایعات بدون احساس تشنگی در هر سنی و با هر مزاجی توصیه نمی‌شود، عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند باید طی شبانه روز ۸ لیوان آب مصرف کنند در حالی که اینگونه نیست و احساس تشنگی مهم‌ترین راهنمای هر فرد برای مصرف آب و مایعات است مگر در رابطه با سالمندانی که در سن کهولت قرار دارند که ممکن است مکانیسم تشنگی به صورت فیزیولوژیک در بدنشان فعال نباشد که با شاخص‌های دیگری که پزشک توصیه می‌کند باید آب و مایعات مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه خشم، غضب، استرس و فشار روحی در فصل گرم بیشتر به سلامت جسم و روح بدن آسیب می‌رساند، گفت: همه افراد باید سعی کنند در فصل گرما آرامش روحی و روانی خود را حفظ کنند و از انجام کار‌های پرخطر و پراسترس بپرهیزند و در اجتماع و در برخورد با خانواده تماش تلاششان ایجاد آرامش و دوری از تنش باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *