رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سیاست‌خارجی اردوغان و قلیچدار اوغلو زیر ذره‌بین کارشناسان

7:30 - 25 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۶۱۸
سیاست‌خارجی اردوغان و قلیچدار اوغلو زیر ذره‌بین کارشناسان
ترکیه ممکن است پس از انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی هر یک از نامزدهای اصلی وارد دورانی جدید شود که این می‌تواند به معنای تغییر سیاست خارجی این کشور باشد.

خبرگزاری میزان - از آنجایی که ترکیه سعی کرده خود را به عنوان یک وزنه سنگین منطقه‌ای قرار دهد، سبک حزب عدالت و توسعه یا رئیس این حزب، روابط بین‌المللی این کشور را شکل داده است.

به گزارش «الجزیره»، با این وجود قیلیچداراوغلو، یک سیاستمدار سوسیال دموکرات که از سوی ۵ حزب کوچکتر در ائتلاف علیه اردوغان نیز حمایت می‌شود، وعده داده است که در صورت پیروزی در اتتخابات میراث رئیس جمهور کنونی ترکیه را دستخوش تغییرات کند.

بنابراین، ترکیه ممکن است پس از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز یکشنبه وارد دورانی جدید شود.

«سلیم چویک»، محقق مرکز مطالعات کاربردی Stiftung Wissenschaft und Politik در برلین گفت که در صورت پیروزی قلیچدار اوغلو سبک سیاست‌گذاری خارجی تغییر خواهد کرد و این مهم‌تر از تغییرات مبتنی بر موضوع است، زیرا در حال حاضر سیاست خارجی کاملاً به‌صورت شخصی انجام می‌شود.

«چویک»، اظهار کرد که در دوران اردوغان، وزرای خارجه و دیپلمات‌ها تا حدی از تصمیم‌گیری کنار گذاشته شده‌اند. 

به گفته او، ترکیه بسیار قابل پیش‌بینی‌تر خواهد بود، زیرا نهادینه‌تر خواهد شد.

«سامی حمدی»، مدیر عامل «اینترنشنال اینترست»، یک نهاد مطالعات سیاسی با تمرکز بر غرب آسیا، گفت که سیاست‌های اردوغان همچنین با هدف افزایش قدرت نرم ترکیه، به ویژه در جهان اسلام، ادامه میراثی است که برای قرن‌ها بر مناطق وسیعی از خاورمیانه، شمال آفریقا و بالکان حاکم بوده است.

حمدی، معتقد است ماهیت اردوغان، قدرت‌های بزرگ را که بیشتر به نقش تاریخی ترکیه به عنوان بازیگر مکمل عادت کرده‌اند، به واکنش واداشته است. 

موضع ترکیه در قبال خاورمیانه

سیاست خارجی اردوغان شاهد بوده است که او از طریق مداخله در عراق، لیبی، سوریه و حتی فراتر از آن، در جمهوری آذربایجان، خواسته قدرت نظامی خود را در سراسر خاورمیانه به نمایش بگذارد.

اردوغان در حال حاضر مسیر جدیدی را با عادی سازی روابط با کشور‌های عربی آغاز کرده است، روندی که احتمالاً در زمان مخالفان ادامه خواهد یافت. 

روابط ترکیه با بحرین، مصر، عربستان و امارات پس از حمایت آنکارا از اخوان المسلمین در مصر و جا‌های دیگر تیره شد. در همین حال، روابط آنکارا با ریاض در پی قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول، این شکاف‌ها را تشدید کرد.

انگیزه عادی سازی روابطی است که در دهه گذشته در نتیجه سیاست‌های تقابلی ترکیه در منطقه خدشه دار شده است. 

محققان می‌گویند، اما ترکیه ممکن است به دلیل تغییر برخی سیاست‌ها شاهد کاهش جایگاهش در منطقه باشد. این امر به ویژه در دوران قیلیچدار اوغلو صادق خواهد بود، زیرا او به عنوان نامزد متعهد به جدایی ترکیه از جهان اسلام تلقی می‌شود، در حالی که اردوغان به عنوان فردی متعهد به بازگرداندن ترکیه به جهان اسلام و بازتعریف هویت ترکیه تلقی می‌شود.

به گفته این محققان، در صورت پیروزی قیلیچداراوغلو، تصویر ترکیه در منطقه به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد.

موضع ترکیه در قبال غرب


شاید جایی که احتمال بیشتری برای تغییر در سیاست خارجی با تغییر دولت وجود دارد، در روابط ترکیه با غرب باشد. 

بر اساس پلتفرم سیاستی مخالفان دولت کنونی ترکیه، سیاست خارجی جدید ترکیه به دنبال احیای مجدد خواست غربی ترکیه خواهد بود. 

به گفته کارشناسان، دولت تحت مدیریت مخالفان به دنبال بهبود روابط ترکیه با شرکای سنتی خود در غرب، یعنی اتحادیه اروپا و آمریکا است، اما نتیجه این امر به نحوه واکنش واشنگتن و بروکسل به چشم انداز تغییر سیاسی در ترکیه نیز بستگی دارد. 

به گفته آنها، غرب ممکن است از قلیچدار اوغلو استقبال کند نه به خاطر منافع خود، بلکه به این دلیل که او را فردی کمتر قاطعانه در تحمیل منافع ترکیه می‌دانند.

در حالی که اکثر احزاب در ترکیه روابط نزدیکتر و ادغام با اروپا را ترجیح می‌دهند، اروپا ترکیه را بخشی از گروه خود نمی‌داند و به ویژه فرانسه در این مورد صحبت کرده است. 

روابط با چین و روسیه

اگرچه ترکیه ممکن است تحت کنترل مخالفان روابطی گرم‌تر با غرب برقرار کند، اما روابطش با روسیه و چین دست نخورده باقی خواهد ماند. 

اما به گفته کارشناسان، مخالفان به دنبال متعادل کردن ارتباط متحدان خود از لحاظ استراتژیک خواهند بود. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *