رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بررسی موضوع تحریم‎ها و اقدامات قهری یکجانبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل

13:31 - 16 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۱۳۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی موضوع تحریم‎ها و اقدامات قهری یکجانبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل
اقدامات قهری از سوی آمریکا و غرب به خصوص تحریم‌های یکجانبه تبعات و پیامد‌های بسیاری را برای بسیاری از افراد در سراسر جهان داشته است.

خبرگزاری میزان - شورای حقوق بشر سازمان ملل در روز‌های اخیر و در جریان اجلاس ۵۲ خود با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که اعمال یکجانبه و ادامه اقدامات قهری را به عنوان ابزار فشار علیه هر کشور محکوم می‌کند.

این قطعنامه با ۳۳ رای مثبت، یک رای ممتنع و ۱۳ رای منفی به تصویب رسیده است؛ آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس از جمله کشور‌هایی هستند که به این قطعنامه رای منفی داده‌اند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نسبت به استفاده از اقدامات قهری یکجانبه از سوی برخی کشور‌ها علیه سایر کشور‌ها که تأثیر منفی بر حقوق بشر دارد و مانع توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور‌های آسیب دیده می‌شود، ابراز نگرانی می‌کند. این اقدامات می‌تواند شامل تحریم‌های اقتصادی، تحریم‌های تجاری و دیگر اشکال فشاری باشد که توسط سازمان ملل مجاز نیست.

این قطعنامه تأیید می‌کند که چنین اقداماتی می‌تواند آسیب پذیرترین جمعیت از جمله زنان، کودکان و سالمندان را تحت تأثیر قرار دهد. این بیانیه تاکید می‌کند که باید از اقدامات قهری یکجانبه اجتناب شود و به جای آن باید گفتگو و همکاری مسالمت آمیز ترویج شود.

کشور‌هایی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان که با این قطعنامه مخالفت کرده‌اند از جمله کشور‌هایی هستند که از اقدامات قهری و تحریم‌های یکجانبه به عنوان ابزاری برای اعمال فشار بر دیگر کشور‌ها استفاده می‌کنند.

تاکید بر معافیت غذا و دارو

شورای حقوق بشر سازمان ملل در قطعنامه اخیر خود بار دیگر تاکید کرد که غذا و دارو نباید به عنوان ابزار اجبار سیاسی مورد استفاده قرار گیرند و تحت هیچ شرایطی نباید مردم را از وسایل زندگی و توسعه خود محروم کرد.

مقام‎های آمریکا همواره در تحریم‌های خود علیه کشور‌های دیگر از این اقلام برای تحت فشار قرار دادن دیگر کشور‌ها استفاده کرده‌اند و در پاسخ به انتقادات گسترده بین‌المللی همواره مدعی هستند که غذا و دارو از فهرست تحریم‌ها مستثنی است، اما این ادعا در عمل هیچگاه رعایت نشده است.

رویه دیرینه آمریکا در استفاده از اقدامات قهری

تحریم‌ها به ابزار اصلی سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده است؛ اقدامات اقتصادی اجباری مانند تعرفه‌های تجاری، مجازات‌های مالی و کنترل صادرات بر تعداد زیادی از شرکت‌ها و کشور‌ها در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد.
 

اما در حالی که سیاستگذاران آمریکا تحریم‌ها را تاکتیکی کم‌هزینه می‌دانند و این اقدامات همچنین دارای عوارض جانبی قوی است که در برخی موارد حتی می‌تواند به منافع آمریکا آسیب برساند.

تحریم‌های اقتصادی به طور فزاینده‌ای برای پیشبرد طیف گسترده‌ای از اهداف سیاست خارجی آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با این حال، اغلب اوقات تحریم‌ها چیزی بیش از عبارات آمریکاست؛ ترجیحاتی که به منافع اقتصادی آمریکا صدمه می‌زند بدون اینکه رفتار کشورهدف را تغییر دهد.

برای بسیاری از ناظران، تشدید تحریم‌ها یک عمل بی‌رحمانه مجازات جمعی است؛ در واقع، سال‌های اخیر شاهد افزایش مستمر درخواست‌ها برای تعلیق موقت تحریم‌ها بوده‌ایم.

تحریم‌ها علیه سوریه و زلزله ویرانگر

ساعاتی پس از وقوع زلزله اخیر در سوریه، مقام‎های آمریکا ادعای ریاکارانه خود را مبنی بر کمک به سوریه و زلزله‌زدگان در این کشور تکرار کردند؛ «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا، مدعی شد که واشنگتن نگران تبعات زلزله در سوریه است.

اینگونه ادعا‌های ریاکارانه مقام‎های آمریکایی در حالی مطرح می‌شود که گزارش‌ها از سوریه نشان می‌داد که تحریم‌های آمریکا علیه این کشور مانع اصلی امدادرسانی و کمک به زلزله‌زدگان در سوریه است و این کشور با کمبود دارو و تجهیزات پزشکی مواجه بود.

آمریکا وعده کمک‌های پس از زلزله را داد، اما هیچ تماسی با دولت این کشور برقرار نکرد.

مهر تایید گزارشگران سازمان ملل بر آثار منفی تحریم‌ها 

تعدادی از کارشناسان سازمان ملل در چند نوبت با انتشار گزارش‌هایی بر آثار منفی تحریم‌های آمریکا بر مردم ایران تاکید کردند.

این کارشناسان می‌گویند که تحریم‎های آمریکا حق سلامت و حق حیات مردم ایران را سلب کرده است.

گزارش کارشناسان سازمان ملل تاکید می کند: ایران نیز مانند بسیاری از کشور‌ها با مسائل زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند و اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران نه تنها مانع دولت ایران برای رسیدگی موثر به این مسائل می‌شود، بلکه چالش‌ها را پیچیده‌تر نیز می‌کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا تحریم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *