تاثیر بازداشت عمران خان بر عرصه سیاسی و امنیتی پاکستان

14:53 - 23 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۴۱۲
تاثیر بازداشت عمران خان بر عرصه سیاسی و امنیتی پاکستان
بازداشت نخست وزیر سابق پاکستان به اتهام فساد در روز‌های گذشته اعتراضات سراسری را در این کشور در پی داشته است.

خبرگزاری میزان - بازداشت «عمران خان»، نخست وزیر سابق پاکستان به اتهام فساد در روز‌های گذشته اعتراضات سراسری و استقرار ارتش در خیابان‌ها را در پی داشته است.

طی این اعتراضات و ناآرامی‌ها، صد‌ها نفر بازداشت و حداقل ۹ نفر جان باختند.

بازداشت «خان» آغازی است برای یک رویارویی خشونت آمیز که ثبات سیاسی از قبل شکننده پاکستان را تهدید می‌کند.

عمران خان چگونه وارد دنیای سیاست شد؟

«عمران خان» در اواسط دهه ۱۹۹۰ به عنوان رئیس یک حزب سیاسی تازه تاسیس، موسوم به جنبش پاکستان برای عدالت PTI، وارد سیاست شد. 

این ورزشکار جوان و محبوب سابق با سیاست ضد دولتی به سرعت توجه کشور را به خود جلب کرد. او جایگزینی برای تشکیلات سیاسی ارائه کرد که شاید از قضا مملو از اتهامات فساد بود.

«عمران خان» تا سال ۲۰۱۸ از حمایت کافی برای پیروزی در انتخابات برخوردار بود. با این حال «خان» هنوز مجبور بود با احزاب مخالف به عنوان رئیس یک دولت ائتلافی کار کند، اما نتوانست اجماع ایجاد کند.

در نتیجه، مخالفان همکاری نکردند و «خان» به سرعت متوجه شد که برنامه اصلاحاتش متوقف شده است.

این موضوع همراه با انتخاب‌های سیاست خارجی که در تضاد با آمریکا بود، به یک بحران سیاسی در سال ۲۰۲۲ منجر شد و گروه‌های مختلف برای برکناری «عمران خان» همکاری را آغاز کردند.

تحولات پی در پی پس از برکناری از قدرت

«عمران خان» از زمان برکناری در سال گذشته پس از رای عدم اعتماد پارلمان، کارزاری را علیه دولت جدید به دلیل سوءمدیریت اقتصادی هدایت کرده است. 

وی، ارتش و «شهباز شریف»، نخست‌وزیر کنونی پاکستان را متهم کرده است که در پس سوء قصدی که در نوامبر گذشته از آن جان سالم به در برده بود، بوده‌اند.

دولت هم تعدادی از اتهامات فساد را علیه «عمران خان» مطرح کرده است که وی بر سر یکی از آن‌ها روز سه شنبه قبل از بازداشت در دادگاه حاضر شده بود.

پس از برکناری نخست وزیر پیشین پاکستان در سال گذشته، دولت جدید اسلام آباد اعلام کرد کرد که در زمان حضور «عمران خان» در دولت، او با یک سرمایه‌دار بزرگ دارایی در پاکستان قراردادی به ارزش ۲۳۹ میلیون دلار (۱۹۰ میلیون پوند) امضا کرد که به خزانه ملی این کشور ضرر وارد کرده است. 

«عمران خان» این اتهامات را که تنها بخشی از تلاش فزاینده دولت و ارتش پاکستان برای اطمینان از اینکه او نمی‌تواند دوباره نامزد انتخابات شود، رد می‌کند. 

پیشینه بازداشت عمران خان چیست؟

بیش از ۱۰۰ پرونده علیه «عمران خان» ثبت شده است؛ از اتهامات فساد گرفته تا تروریسم و حتی توهین به مقدسات. 

حقیقت کامل اتهامات اخیر هرچه باشد، شکی نیست که بازداشت او تلاشی با انگیزه سیاسی برای اطمینان از عدم کاندیداتوری مجد است.

بعد از این چه خواهد شد؟

این بحران سیاسی و اقتصادی پاکستان را به یک دوره بی‌ثباتی و ناآرامی کشانده است، اگرچه این امر اجتناب ناپذیر نیست. 

برخی کارشناسان می‌گویند که ثبات را می‌توان بازگرداند، اما این بستگی زیادی به احزاب سیاسی دارد که کنار هم گفت‎وگو را از سر بگیرند. 

با این حال، هیچ نشانه‌ای از این موضوع وجود ندارد و تنش‌ها تنها پس از بازداشت خان افزایش یافته است.

این که در ادامه چه اتفاقی می‌افتد نامشخص است. موضوعی که مشخص است این است که اعتراضات ادامه خواهد یافت و تعداد افرادی که بازداشت می‌شوند افزایش خواهد یافت.

ماهیت عمومی بازداشت «عمران خان» به این معناست که این احتمالاً به یک رویارویی تبدیل خواهد شد که سیاست پاکستان را پیچیده کرده و انتخابات آتی را در جنجال فرو خواهد برد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *