رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرگ یک کودک مهاجر در بازداشتگاه مهاجرتی آمریکا/ ثبت دومین مورد مرگ طی ۲ ماه گذشته

8:17 - 23 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۲۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ یک کودک مهاجر در بازداشتگاه مهاجرتی آمریکا/ ثبت دومین مورد مرگ طی ۲ ماه گذشته
دومین مورد مرگ و میر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی در آمریکا طی ۲ ماه گذشته به ثبت رسید.

خبرگزاری میزان – «ادواردو مارادیاگا»، نوجوان ۱۷ ساله هندوراسی، دومین قربانی بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا طی ۲ ماه گذشته است.

به گزارش «سی بی اس»، این نوجوان مهاجر که بدون والدین خود به آمریکا مهاجرت کرده بود، چهارشنبه گذشته در Safety Harbor، بازداشتگاه ویژه کودکان مهاجر در ایالت فلوریدا جان خود را از دست داد.

وزیر خارجه هندوراس ضمن تایید این خبر خواستار تحقیقات جامع در مورد مرگ او شد.

وزارت بهداشت آمریکا (HHS) نیز با انتشار بیانیه‌ای این خبر را تایید، اما جزئیات اندکی در رابطه با آن ارائه کرد.

یک مقام آمریکایی اعلام کرد که «هیچ نوع درگیری» در مرگ این کودک مهاجر دخیل نبوده است.

سخنگوی بازداشتگاه مهاجرتی Safety Harbor از پاسخگویی به هرگونه پرسش در مورد مرگ نوجوان مهاجر هندوراسی خودداری کرده و وزارت بهداشت آمریکا را در این باره مرجع پاسخگویی دانست.

مدیر تحقیقات پزشکی قانونی منطقه نیز اعلام کرد که هنوز علت مرگ این نوجوان مشخص نشده است.

به گفته یک منبع آگاه، وزارت بهداشت آمریکا اطلاعاتی در مورد مرگ مارادیاگا را با اعضای کنگره در میان گذاشته است؛ این منبع افزود: نوجوان مذکور صبح چهارشنبه، پس از بیهوش شدن به بیمارستان منتقل شد و یک ساعت بعد مرگ وی اعلام شد.

بر اساس گزارش‌ها، مارادیاگا پنج روز پیش از مرگش را در بازداشت بوده است.

پس از اعلام خبر مرگ مارادیاگا، اعلام شد که یک کودک چهار ساله هندوراسی در بازداشت مهاجرتی آمریکا در ماه مارس پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل ایست قلبی در میشیگان درگذشت.

بیمارستان مذکور در همان زمان به قانونگذاران آمریکایی گفته بود که وضعیت سلامتی کودک مذکور شکننده بوده است.

دفتر اسکان پناهجویان (ORR) که بخشی از وزارت بهداشت آمریکا است، مسئول اسکان و مراقبت از کودکان مهاجری است که بدون سرپرست قانونی به مرز آمریکا و مکزیک می‌رسند؛ مقام‌های مرزی طبق قانون فدرال موظفند کودکان زیر سن قانونی بدون همراه را ظرف ۷۲ ساعت به دفتر اسکان پناهجویان منتقل کنند.

دفتر مذکور، کودکان بدون همراه را تا زمانی که به سن ۱۸ سالگی برسند یا توسط یک حامی مالی در آمریکا مورد حمایت قرار بگیرند، در پناهگاه‌ها و دیگر تاسیسات مربوطه نگهداری می‌کند.

آمار‌های دولتی نشان می‌دهند که تا چهارشنبه، ۸ هزار و ۶۸۱ کودک بدون همراه تحت مراقبت وزارت بهداشت آمریکا بوده اند و کودکان بدون همراه به طور متوسط ۲۹ روز را در بازداشتگاه دفتر اسکان پناهجویان این کشور سپری می‌کنند.

در سال مالی گذشته، اکثر خردسالان مراجعه کننده دفتر اسکان پناهجویان (تقریبا ۷۲ درصد آنان) بالای ۱۴ سال سن داشتند و ۶۴ درصدشان پسر بودند.

حدود ۲۹ درصد از کودکان تحت حضانت دفتر اسکان پناهجویان در سال مالی ۲۰۲۲، اهل هندوراس بودند؛ نزدیک به نیمی نیز اهل گواتمالا و حدود ۱۳ درصد اهل السالوادور بودند.

خبر مرگ مارادیاگا در حالی منتشر شد که آمریکا در پی انقضای قانون ضد مهاجرتی ۴۲ قصد دارد سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه تری را جهت اخراج پناهجویان اجرا کند.

قانون ۴۲ که از مارس ۲۰۲۰ اجرا شد، به مقام‌های آمریکایی اجازه می‌داد صد‌ها هزار مهاجر را بدون ارائه فرصت درخواست پناهجویی اخراج کنند.

کودکان بدون همراه تحت قانون ۴۲ تا نوامبر ۲۰۲۰ اخراج می‌شدند؛ در این تاریخ یک قاضی فدرال به این اقدام پایان داد.

این دستور به بروز پدیده موسوم به «جدایی از خود» منجر شد؛ چراکه کودکان مهاجر پس از جدایی از خانواده‌های اخراج شده خود در مکزیک، برای درخواست پناهجویی به تنهایی به آمریکا می‌رفتند.

آمار‌های دولتی آمریکا نشان می‌دهد که بیش از ۱۲ هزار کودک مهاجر پس از اخراج به مکزیک پس از دستور قاضی مذکور، به عنوان کودکان بدون همراه مجددا به بازداشتگاه مرزی آمریکا وارد شدند.

بر اساس داده‌های دولت آمریکا، مقام‌های گشت مرزی این کشور در سال مالی ۲۰۲۲ با بیش از ۱۵۲ هزار کودک بدون همراه و از اول اکتبر ۲۰۲۲ تاکنون با بیش از ۷۰ هزار کودک بدون همراه مواجه شده‌اند.

طی یک بازه زمانی هشت ماهه در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، شش کودک در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا یا مدت کوتاهی پس از آزادی از این مراکز جان خود را از دست دادند؛ از جمله آن‌ها می‌توان به مرگ یک دختر ۱۰ ساله تحت مراقبت دفتر اسکان پناهجویان اشاره کرد.

به گفته مقام‌های آمریکایی، این دختر، نخستین کودک مهاجری بود که از سال ۲۰۱۰ در بازداشت مهاجرتی در آمریکا جان خود را از دست داد.

به گزارش «گاردین»، گروه‌های حقوق بشری علیه دولت جو بایدن به دلیل مقررات جدید مهاجرتی شکایت کرده‌اند.

آن‌ها از استراتژی کاخ سفید به‌عنوان سیاست‌های مهاجرتی مشابه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین این کشور انتقاد کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *