افزایش «مرگ‎های کمکی» در زندان‌های فدرال کانادا

11:52 - 22 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۱۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش «مرگ‎های کمکی» در زندان‌های فدرال کانادا
نرخ مرگ‌های کمکی در زندان‌های فدرال کانادا سبب بروز نگرانی‌های جدی کارشناسان حقوق بشری شده است.

خبرگزاری میزان – فقط در سال ۲۰۲۲ در زندان‌های فدرال کانادا، ۹ زندانی با مرگ کمکی جان خود راز دست دادند.

تعداد مرگ‌های رخ داده در زندان‌های فدرال کانادا بر اساس قانون درخواست کمک پزشکی برای مرگ (MAID) بیش از هر کشور دیگری است.

قانون مرگ کمکی در کانادا
قانون MAiD یا همان مرگ کمکی (اتانازی) در سال ۲۰۱۶ در کانادا برای شهروندان مبتلا به بیماری‌های لاعلاج دارای ۱۸ سال سن و بالاتر قانونی شد.

این قانون در سال ۲۰۲۱ توسعه یافت و شامل افرادی با شرایط جسمی جدی و مزمن غیر تهدید کننده زندگی نیز شد.

دولت کانادا اکنون قصد دارد افراد دارای بیماری‌های روانی را نیز مشمول این قانون کند.

مرگ کمکی در زندان‌های کدام کشور‌ها رخ می‌دهد؟

به گزارش «ctvnews»،کانادا تنها کشوری در جهان است که مرگ با کمک پزشکی بر اساس دستورالعمل‌ها در مورد نحوه ارائه آن را به عنوان حقی برای زندانیان تایید کرده و مدعیست که این حقیست که زندانیان باید مانند جمعیت عادی از آن برخوردار باشند!

در حال حاضر به جز کانادا، سه کشور سوئیس، بلژیک و اسپانیا به طور علنی اجرای درخواست مرگ کمکی برای زندانیان را تایید کرده اند.

نرخ نگران کننده مرگ‌های کمکی در زندان‌های فدرال کانادا

بر اساس اطلاعات موجود، درخواست مرگ کمکی در زندان‌های فدرال کانادا در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ از ژوئن ۲۰۱۶ تا پایان مارس ۲۰۲۳ با درخواست مرگ کمکی ۲۷ زندانی در زندان‌های فدرال این کشور موافقت شد.

بر اساس داده‌ها تعداد زندانیان درخواست کننده مرگ کمکی در زندان‌های فدرال کانادا از سالانه پنج نفر در ۲۰۱۸ همواره افزایش یافته است؛ در عین حال، یک سند نشان می‌دهد که یک سوم درخواست زندانیان برای مرگ کمکی در زندان‌های فدرال کانادا پذیرفته می‌شود.

این در حالیست که اطلاعاتی درباره دلایل پزشکی درخواست‌های مرگ کمکی زندانیان و تایید آن‌ها از سوی مقام‌های زندان‌های فدرال کانادا وجود ندارد.

دلایل نگرانی از نرخ بالای مرگ کمکی در زندان‌های کانادا

دانشیار مددکاری اجتماعی در دانشگاه کلگری که در حال مطالعه موضوع مرگ کمکی در زندان‌های فدرال کانادا است، از عدم شفافیت در گزارش پرونده‌ها و نحوه تصمیم گیری برای آن‌ها ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: کانادا اصلی‌ترین کشور ارائه دهنده کمک به مرگ برای زندانیان است؛ به نظر من روند بسیار متفاوتی در مورد افرادی که به دلیل مرگ کمکی در زندان می‌میرند، نسبت به مرگ کمکی در جمعیت عمومی کانادا وجود دارد.

ایوان زینگر، بازپرس زندان‌های کانادا نیز در این رابطه گفت که اگرچه آژانس او ماموریت دارد درباره مرگ زندانیان فدرال تحقیق کند، مرگ‌های مرتبط با MAID در تحقیقات این آژانس گنجانده نشده است.

وی گفت: این در حالیست که دفتر من درخواست‌های متعددی برای باز کردن دسترسی به اطلاعات و صدور مجوز برای بازرسان جهت بررسی پرونده‌های مذکور را ارائه کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد فزاینده‌ای از جمعیت ۱۳ هزار نفری زندانیان فدرال در کانادا بالای ۵۰ سال سن دارند که همین امر آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌های دارای شرایط درخواست مرگ کمکی قرار می‌دهد.

اما نگرانی کارشناسان از اینست که با گسترش معیار‌های MAID در ماه مارس ۲۰۲۳، بیماران روانی مشمول درخواست مرگ کمکی شده اند.

این نگرانی از آن جا ناشی می‌شود که ۷۵ درصد از زندانیان فدرال در کانادا از مشکلات روانی رنج می‌برند؛ ضمن این که مطالعات نشان داده که حبس مشکلات سلامت روان را وخیم‌تر می‌کند.

در عین حال یک بررسی نشان داد که برخی از درخواست‌های زندانیان کانادایی برای دریافت مرگ کمکی ناشی از شرایط نامناسب زندان‌های این کشور است؛ از جمله شرایط نامناسب نیز می‌توان به ترس از زندانیان خطرناک و پیامد‌های حبس در کنار آن‌ها و نگرانی زندانیان بیمار از وخامت بیماریشان اشاره کرد.

در عین حال برخی از زندانیان به دلیل شرایط نامعلوم پس از آزادی، درخواست مرگ کمکی را ارائه می‌دهند.

زندانیان بیمار، اصلی‌ترین ارائه دهندگان درخواست مرگ کمکی

به گزارش «aptnnews»، از سال ۲۰۱۶ که درخواست مرگ کمکی برای زندانیان مبتلا به بیماری‌های لاعلاج در کانادا قانونی شد، تاکنون ۹ زندانی بیمار با دریافت مرگ کمکی جان خود را در درمانگاه‌های زندان‌های فدرال این کشور از دست دادند.

بازپرس زندان‌های کانادا، می‌گوید: زندانیان بیمار بیشتری از آن زمان به دنبال مرگ کمکی هستند.

وی با اشاره به اجرای مرگ کمکی برای یک زندانی در حضور خانواده اش گفت: مرگ کمکی در حالی برای این زندانی اجرا شد که دست و پایش به تخت زنجیر شده بود؛ انجام روند مرگ کمکی در زندان‌ها مشکل ساز و غیراخلاقی است.

زینگر در نامه‌ای به رئیس کمیته دائمی عدالت و حقوق بشر کانادا تاکید کرد که این غیرقابل قبول است.

بومیان؛ قربانیان ناگزیر مرگ کمکی در زندان‌های فدرال کانادا

بومیان کانادایی که ۳۲ درصد جمعیت زندان‌های این کشور را به خود اختصاص داده اند، عمده‌ترین درخواست کنندگان مرگ کمکی هستند.

اگرچه اداره زندان‌های کانادا اطلاعات هویتی دریافت کنندگان مرگ کمکی را منتشر نمی‌کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که زندانیان بومی کانادایی بیش از دیگر زندانیان به این گزینه فکر کرده و آن را در خواست می‌کنند.

یک کارشناس تاکید کرد که در کانادا از هر ۱۰ زندانی بومی شش نفر بیش از ۵۰ سال سن دارند؛ این میزان بسیار بالاتر از زندانیان غیر بومی است؛ بنابراین زندانیان بومی مسن چشم اندازی برای آزادی ندارند.

وی پس از مصاحبه با آن‌ها گفت: بعضی‌ها به این فکر می‌کردند که گذراندن حبس ابد وقتی به پایان عمر خود می‌رسید چه معنایی دارد؛ به همین دلیل آن‌ها به دنبال مرگ کمکی برای پایان دادن به رنج خود هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *