بررسی انتخابات سرنوشت‌ساز ترکیه/ آشنایی با اردوغان، قلیچدار اوغلو و سینان اوغان/مهمترین مسائل پیش‎روی نامزدها چه هستند؟

7:30 - 23 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۰۰۶
بررسی انتخابات سرنوشت‌ساز ترکیه/ آشنایی با اردوغان، قلیچدار اوغلو و سینان اوغان/مهمترین مسائل پیش‎روی نامزدها چه هستند؟
میلیون‌ها نفر در روز یکشنبه برای حضور در انتخابات ریاست‌ جمهوری و پارلمانی ترکیه به پای صندوق‌های رای می‌روند.

خبرگزاری میزان - روز یکشنبه میلیون‌ها نفر برای رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه به پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخاباتی که ناظران انتظار دارند سخت‌ترین آزمون دوره ۲۰ ساله «رجب طیب اردوغان» به‌عنوان رئیس جمهور این کشور باشد. 

اقتصاد مشکل دار ترکیه ضربه‌ای به «اردوغان» وارد کرده است، در حالی که رقبای او با استفاده از این موضوع، وعده بهبود شرایط را داده‌اند.

اما «اردوغان» و حزب عدالت و توسعه هنوز از حمایت قوی در میان بخش‌های بزرگی از اقشار ترکیه برخوردار هستند، به ویژه در مرکز آناتولی ترکیه.

انتخابات ترکیه چه زمانی است؟

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه هر پنج سال یکبار در یک روز برگزار می‌شود. امسال، انتخابات ابتدا برای ۱۸ ژوئن برنامه ریزی شده بود، اما به ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) موکول شد. 

روند سیستم انتخاباتی ترکیه چگونه است؟

در جولای ۲۰۱۸، ترکیه از سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری تبدیل شد. در نظام جدید، رای دهندگان رئیس جمهور را مستقیماً انتخاب می‌کنند و نقش نخست وزیری لغو شده است. 

یک نامزد برای پیروزی به بیش از نیمی از آرای ریاست جمهوری نیاز دارد. با این حال، اگر هیچ یک از نامزدها به مرز ۵۰ درصد نرسد، ۲ نامزد برتر در دور دوم رای گیری در ۲ هفته بعد به مصاف هم می‌روند. 

رای دهندگان همچنین ۶۰۰ عضو مجلس ملی را که به پارلمان ترکیه شناخته می‌شود، از طریق سیستم نمایندگی تناسبی و انتخاب لیست احزاب در منطقه خود انتخاب خواهند کرد. 

نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را بشناسیم

رجب طیب اردوغان

«اردوغان» ۶۹ ساله ۲۰ سال پیش با خروج ترکیه از دوره تورم افسارگسیخته به قدرت رسید و پس از متهم شدن ائتلاف آن زمان به سوءمدیریت، نوید یک دولت سالم را داد. 

با سابقه‌ترین رئیس جمهور ترکیه بیش از ده‌ها پیروزی در انتخابات به دست آورد و از تلاش برای کودتا در سال ۲۰۱۶ جان سالم به در برد.

پس از سال‌ها سیاست‌های اقتصادی «اردوغان» که جرقه بحران هزینه‌های زندگی را برانگیخت، انتخابات پیش‎رو می‌تواند سخت‌ترین آزمون این سیاستمدار ترکیه تا به امروز باشد. 

پس از زمین لرزه‌های ویرانگر در ماه فوریه، مخالفان دولت ترکیه، «اردوغان» را به دلیل واکنش دیرهنگام و اجازه دادن به سازندگان برای نادیده گرفتن قوانینی که می‌توانست جان انسان‌ها را نجات دهد، سرزنش کردند.

«اردوغان» متعهد شده که نظام ریاست جمهوری در این کشور تداوم داشته باشد، نرخ بهره کاهش یابد و وعده ترکیه «قوی» و «مستقل» با نفوذ در کل منطقه را داده است.

کمال قلیچداراوغلو، رئیس حزب CHP

«قلیچدار اوغلو» ۷۴ ساله، رئیس حزب اصلی جمهوری‌خواه (CHP)، در ماه فوریه به عنوان نامزد ریاست جمهوری ائتلاف مخالفان معرفی شد.

او از زمانی که در سال ۲۰۱۰ سکان حزب چپ میانه CHP را در دست گرفت، نتوانست شکاف خود را با حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی کم کند.

«قلیچدار اوغلو» که یک کارمند سابق دولتی بود، در سال ۲۰۰۲ با حزب CHP، حزبی که توسط بنیانگذار ترکیه معاصر، «مصطفی کمال آتاتورک» تأسیس شده بود، وارد پارلمان شد و تلاش کرده است تا فراتر از پایه‌های سکولاریست خود به سمت محافظه‌کاران برود.

با این حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که زمان به قدرت رسیدن «قلیچدار اوغلو» ممکن است فرا رسیده باشد.

این سیاستمدار ترکیه به بازگشت به سیستم پارلمانی قوی، حل مسئله کُردها، بازگرداندن پناهجویان سوری به خانه‌های خود و نزدیک شدن به اتحادیه اروپا و آمریکا متعهد شده است.

محرم اینجه، رئیس حزب میهن ترکیه

«محرم اینجه» ۵۸ ساله، معلم سابق فیزیک و مدیر مدرسه یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ترکیه بود که بنابر شانس کمی که برای حضور در کاخ ریاست جمهوری داشت از ادامه رقابت3های انصراف داد.

او در طول ۱۶ سال حضورش در پارلمان با سخنرانی‌های مبارزاتی که «اردوغان» را به چالش می‌کشید به شهرت رسید و نامزد اصلی مخالفان ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸ بود.

«اینجه» ۳۰.۶ درصد آرا را پشت سر ۵۲.۶ درصد «اردوغان» به دست آورده بود.

وی به بازگرداندن پناهجویان به کشور‌های خود و «بازگرداندن» سکولاریسم در ترکیه متعهد شده است.

سینان اوغان 

«سینان اوغان» ۵۵ ساله نیز چشم انداز کمی برای پیروزی دارد.

وی که قبلاً دانشگاهی بود و اندیشکده TURKSAM را تأسیس کرد، در سال ۲۰۱۱ با حزب راستگرای MHP وارد پارلمان شد. 

«اوغان» در سال ۲۰۱۵ یک کارزار ناموفق برای ریاست MHP آغاز کرد و متعاقباً از حزب اخراج شد.

این سیاستمدار ترکیه ماه گذشته بدون پیوستن یا تشکیل حزب دیگری نامزدی ریاست جمهوری خود را اعلام کرد.

«سینان اوغان» به بازگرداندن پناهجویان به کشور‌های خود و حمایت از اتحاد کشور‌های ترک زبان متعهد شده است.

مهمترین مسائل انتخابات ترکیه چیست؟

اقتصاد

کاهش نرخ بهره در اواخر سال ۲۰۲۱ باعث بحران ارزی در ترکیه شد و تورم را در سال گذشته به اوج ۲۴ ساله خود یعنی ۸۵.۵۱ درصد رساند. 

اما حامیان «اردوغان» می‌گویند که او اقتصاد ترکیه را متحول کرده، زیرساخت‌ها را ایجاد و مناطقی را توسعه داده است که به طور سنتی توسط دولت مرکزی ترکیه نادیده گرفته می‌شود. 

زمین لرزه‌ها

۲ زمین لرزه بزرگ که در ششم فوریه جنوب شرق ترکیه را لرزاند، بیش از ۵۰ هزار کشته و ویرانی گسترده برجای گذاشت و انتظار می‌رود بازسازی میلیارد‌ها دلار هزینه داشته باشد. 

حدود ۱۴ میلیون نفر، یعنی ۱۶ درصد از جمعیت این کشور، تحت تأثیر زمین لرزه قرار گرفتند. 

پناهندگان

احساسات ضد پناهجویان با افزایش گزارش‌های خشونت، سوء استفاده و جنایت بین جوامع پناهندگان و مردم ترکیه در حال افزایش است. 

به گفته دولت ترکیه، حدود ۳.۷ میلیون از مجموع ۵.۵ میلیون خارجی در ترکیه پناهندگان سوری هستند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *