رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سالگرد شهادت ابوعاقله؛ تداوم الگوی فرار از پاسخگویی رژیم صهیونیستی

8:00 - 21 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۸۸۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سالگرد شهادت ابوعاقله؛ تداوم الگوی فرار از پاسخگویی رژیم صهیونیستی
همزمان با سالروز شهادت شیرین ابوعاقله، همکاران وی همچنان منتظر اجرای عدالت هستند و الگوی فرار از پاسخگویی رژیم صهیونیستی ادامه دارد.

خبرگزاری میزان - شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره در روز ۱۱ می ۲۰۲۲ در حالی که حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین در کرانه باختری را پوشش خبری می‌داد، از سوی نظامیان صهیونیست هدف گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.

رژیم صهیونیستی ابتدا با مطرح کردن توجیهات بی‌پایه هرگونه مسئولیت را در قبال شهادت این خبرنگار شبکه الجزیره رد کرد، اما در نهایت تحقیقات متعدد نقش نظامیان رژیم صهیونیستی را در شهادت ابوعاقله تایید کرد.

رژیم صهیونیستی نیز در پی این تحقیقات مدعی شد که نظامیانش «به اشتباه» شیرین ابوعاقله را هدف قرار داده‌‎اند.

با این وجود تحقیقات بیشتر درباره شهادت ابوعاقله در جریان است و تحقیقات قبلی نیز ادعا‌های رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند.

انتظار برای اجرای عدالت 

در مقر شبکه الجزیره در کرانه باختری اشغالی، در یک ساختمان بلند در کنار میدان مرکزی رام‌الله، همکاران شیرین ابوعاقله دفتر او را به یک بنای یادبود تبدیل کرده‌اند؛ اتاقی که زمانی با صدای این خبرنگار کهنه‌کار پر می‌شد، اکنون با گل‌ها، تصاویر و ادای احترام به زندگی و حرفه او از سراسر فلسطین و جهان تزیین شده است.

اکنون یک سال از زمانی که یک سرباز صهیونیست، این روزنامه‌نگار فلسطینی را با گلوله به سرش به شهادت رساند، می‌گذرد.

همکاران او همچنان در انتظار هستند تا عدالت درباره شهادت این روزنامه‌نگار اجرا شود.

تداوم خشونت رژیم صهیونیستی و سکوت آمریکا

در طول سال گذشته، همکاران ابوعاقله به گزارش‌های مربوط به خشونت‌های رژیم صهیونیستی در سراسر فلسطین اشغالی، از جمله تهاجمات نظامی فزاینده به شهر‌های کرانه باختری مانند آنچه که شیرین ابوعاقله در روز شهادتش آن را پوشش می‌داد، ادامه داده‌اند. 

آن‌ها همچنین خود را در مرکز این رویداد یافته‌اند؛ به‌طور منظم مردم را در مورد تحقیقات مختلف درباره مرگ همکار خود به‌روزرسانی می‌کنند و در عین حال فعالانه در فراخوان‌های جهانی برای عدالت شرکت می‌کنند.

تا به امروز هیچ فردی در قتل ابوعاقله پاسخگو نبوده است؛ در حالی که مقامات صهیونیست به سرعت پرونده را بسته و از طرح اتهام خودداری کردند، مهم‌ترین حرکت تاکنون از سوی آمریکا انجام شده است؛ پاییز گذشته، اف‌بی‌آی تحقیقاتی را در پی یک کمپین فشار عمومی مداوم، از جمله توسط اعضای کنگره آغاز کرد.

این تحقیق ادامه دارد و در همین حال، دفتر هماهنگ کننده امنیت آمریکا برای رژیم صهیونیستی و سرزمین‌های فلسطینی، رابط مسائل امنیتی در منطقه، انتشار گزارش خود را در مورد این کشتار به تاخیر انداخته است و آمریکا هم در این باره سکوت کرده است.

ارجاع پرونده به دیوان کیفری بین‌المللی

به همراه خانواده ابوعاقله، شبکه الجزیره درخواست رسمی برای تحقیق درباره این پرونده را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه کرده است که تحقیقات آن در مورد مجموعه‌ای از جنایات ارتکاب شده در فلسطین از زمان آغاز به کار در سال ۲۰۲۱ پیشرفت چندانی نداشته است.

با متوقف شدن این تحقیقات، بسیاری از همکاران ابوعاقله هنوز برای کنار آمدن با خلأ حضور او تلاش می‌کنند.

در دی ماه گذشته دیوان کیفری بین‌المللی (لاهه) پرونده شکایت علیه رژیم صهیونیستی را به دلیل شهادت ابوعاقله به واحد جمع‌آوری اطلاعات خود ارجاع داد.

پاسخ دیوان لاهه تایید کرده که اطلاعات ارائه شده را به مجموعه اطلاعات خود اضافه خواهد کرد.

عدم پاسخگویی و الگوی انفعال رژیم صهیونیستی

زمانی که ابوعاقله در ۱۱ می ۲۰۲۲ هدف اصابت گلوله قرار گرفت، او با یک جلیقه مطبوعاتی مشخص شده در منطقه‌ای وجود داشت که هیچ درگیری فعالی بین نیرو‌های صهیونیست و مبارزان فلسطینی وجود نداشت؛ رژیم صهیونیستی در ابتدا ادعا کرد که او را در صحنه درگیری هدف قرار داده است، ادعایی که به سرعت رد شد.

در هفته‌های پس از قتل ابوعاقله، چندین بررسی مستقل، از جمله از سوی سازمان ملل و نهادهای رسانه‌ای، نشان داد که نظامیان رژیم صهیونیستی مسئول هستند.

یک سال پس از شهادت شیرین ابوعاقله، هیچ‌کس متهم، محکوم و یا مسئول شناخته نشده است.

بر اساس یک تحلیل جدید از قتل روزنامه‌نگارانی که اخبار مربوط به رژیم صهیونیستی و کرانه باختری را در دو دهه گذشته پوشش می‌دهند، احتمالا هیچ فردی متهم نخواهد شد؛ با وجود سروصدای بین‌المللی که این موضوع برانگیخت، قتل ابوعاقله به یک «مطالعه موردی» درباره نادیده گرفتن مسئولیت‌پذیری از سوی رژیم صهیونیستی تبدیل شد.

کمیته حفاظت از روزنامه نگاران مستقر در نیویورک بر موارد ۲۰ خبرنگار که از سال ۲۰۰۱ از سوی رژیم صهیونیستی به قتل رسیده‌اند، تمرکز کرد؛ این گروه شباهت‌های نظام‌مند را در واکنش رژیم صهیونیستی به این قتل‌ها پیدا کرد، از جمله اساسی‌ترین آنها؛ هیچ فردی متهم نشده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *