گفت‌وگو|

هویت ملی در مدارس آموزش داده شود/ کتاب درسی باید هویت‌بخش باشد

15:17 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۴۰۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
هویت ملی در مدارس آموزش داده شود/ کتاب درسی باید هویت‌بخش باشد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با تأکید بر ضرورت بازنگری محتوای کتاب‌های درسی گفت: محتوای کتاب‌های آموزشی باید هویت‌بخش باشند و دانش‌آموزان را با شکل دهندگان به هویت تاریخی کشور آشنا کند.

خبرگزاری میزان - حسین حق‌وردی در گفت‌وگو با میزان، ضمن اشاره به ضرورت انطباق ساختار، محتوا و نظام درسی آموزش و پرورش با نیاز‌های کشور بیان کرد: کتب درسی دانش‌آموزان باید برای زندگی انسان مثمرثمر و با سبک زندگی ایرانی اسلامی همخوانی داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ما باید به نوعی سبک زندگی را به دانش‌آموزان آموزش دهیم که با نکات کلیدی مورد تأکید در سند جامع تحول همخوانی داشته باشد. بازخورد همه اینها باید در کتب درسی باشد که در حال حاضر متاسفانه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اولین نهادی که بعد از نهاد خانواده هویت ملی را آموزش می‌دهد مدرسه است اظهار کرد: محتوای کتاب‌های آموزشی باید هویت‌بخشی را دارا باشد و ما احساس کنیم جزئی از این هویت جمعی به نام هویت ملی ایران هستیم.

حق‌وردی در پایان گفت: باید در بازنگری محتوای کتب درسی بر این نکته توجه داشته باشیم که محتوای کتاب‌های آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان را با اشخاصی که در شکل‌گیری هویت تاریخی ما نقش داشتند آشنا کند.

رهبر معظم انقلاب ۱۲ اردیبهشت امسال و در دیدار با معلمان فرمودند: یک نکته‌ در باب آموزش‌وپرورش ــ که این هم یکی از اساسی‌ترین نکات مربوط به آموزش‌وپرورش است ــ مسئله‌ انطباق یا عدم انطباق نظام آموزشی آموزش‌وپرورش و نظام ساختاری آموزش‌وپرورش با نیاز‌های کشور است. ساختار آموزش‌وپرورش ما ــ مثلاً وضع کلاس‌بندی‌های دبستان و دبیرستان یا [برنامه‌ریزی‌های]منطقه‌ای و امثال این‌ها ــ و همچنین ترتیب درسی و علمی در این دستگاه عظیم، چقدر با نیاز‌های کشور تطبیق می‌کند؟ این یکی از آن مسائل بسیار مهم است. مسئولان عالی فرهنگی کشور، بخصوص در خود آموزش‌وپرورش، باید روی این فکر کنند. البتّه در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم باید فکر کنند و آن شورای عالی آموزش [و پرورش]باید روی این فکر کنند، مدیران اجرائی آموزش‌وپرورش هم باید روی این فکر کنند. ما در کشور به چه چیزی احتیاج داریم و حالا به این نوجوان‌مان چه چیزی داریم یاد می‌دهیم؟ آیا این به درد فردای او خواهد خورد؟

ایشان همچنین گنجاندن مفاهیم اسلامی و معرفی مفاخر اسلامی و ایرانی و سرآمدان دانش و اکتشافات علمی در تاریخ ایران را از جمله کار‌های لازم در به‌روز کردن کتاب‌های درسی و متناسب با تغییر زمانه برشمردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *