بحران مهاجرتی در مرزهای جنوبی آمریکا/وضعیت وخیم پناهجویان در شهر‌های مرزی

12:37 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۳۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران مهاجرتی در مرزهای جنوبی آمریکا/وضعیت وخیم پناهجویان در شهر‌های مرزی
بحران مهاجرتی در مرز‌های آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو برای دولت بایدن چالش جدی ایجاد کرده است.

خبرگزاری میزان – انقضای «قانون ۴۲»، قانون اضطراری بهداشتی و سیاسی که اخراج سریع مهاجران در مرز‌های جنوبی را از سال ۲۰۲۰ سبب شده بود، روز پنجشنبه لغو می‌شود؛ مقام‌های آمریکایی از هفته‌های پیش ضمن ابراز نگرانی از افزایش شمار مهاجران طی روز‌های آینده، اقدام‌هایی را برنامه ریزی کرده اند که می‌تواند شرایط ناقض حقوق بشری در این مناطق را بیش از گذشته تشدید کند.

اکنون دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا خود را در آستانه بحران مهاجرتی تشدید شده‌ای می‌بیند که می‌تواند تنش‌های سیاسی را شعله ور کرده و شهر‌های مرزی دیگر همان گونه که در روز‌های اخیر «ال پاسو» شاهد تابلویی از بدبختی‌های انسانی بود، شاهد بی خانمانی پناهجویان در پیاده رو‌ها باشند.

 

شعله ور شدن بحران مهاجرتی در مرزهای جنوبی آمریکا

 

«برانزویل»، «لاریدو» و «ال پاسو»، سه شهر ایالت تگزاس با پیش بینی بحران پیش رو وضعیت اضطراری اعلام کردند؛ ماموران مرزی، مقام‌های ایالتی و محلی و حتی دستیاران ارشد بایدن در واشنگتن خود را برای ورود ده‌ها هزار مهاجر در روز‌های آینده آماده می‌کنند.

در داخل آمریکا، بحث در مورد چگونگی رفع مشکل سیستم مهاجرتی این کشور قطبی و داغ شده است و با شروع فصل انتخابات ۲۰۲۴ خطر سیاسی جدی را برای همه افراد درگیر ایجاد می‌کند؛ جمهوری خواهان آماده استفاده از صحنه‌های بحران مهاجرتی برای تقویت حملات سیاسی خود به بایدن و دموکرات‌ها هستند.

اکنون همه این پرسش را مطرح می‌کنند که بحران تشدید شده در آستانه انقضای «قانون ۴۲» در روز‌های آتی چگونه خواهد بود؟

 

شعله ور شدن بحران مهاجرتی در مرزهای جنوبی آمریکا

 

وضعیت پناهجویان در شهر‌های مرزی آمریکا

طی چند روز اخیر و در پی افزایش شمار مهاجران از حدود چند ۱۰ نفر به حدود ۲ هزار نفر در مرز‌های جنوبی آمریکا، خانواده‌های پناهجویان روی مقوا در خیابان‌ها می‌خوابند؛ مردان پناهجو برای یافتن کار به شهر‌های اطراف می‌روند؛ کودکان پناهجو در کوچه‌ها پرسه می‌زنند و برای غذا التماس می‌کنند.

 

شعله ور شدن بحران مهاجرتی در مرزهای جنوبی آمریکا

 

سیستم شکست خورده مهاجرتی آمریکا در حالی با این موج تشدید شده بحران مهاجرتی مواجه شده است که در حال حاضر با انباشت هزاران پرونده مهاجرتی در مرز مکزیک مواجه است.

شهردارهای شهرهای نیویورک، واشنگتن دی سی و چند شهر دیگر با اشاره به اقدام فرمانداران جمهوریخواه ایالت‌های فلوریدا، تگزاس و آریزونا مبنی بر انتقال مهاجران با اتوبوس به شهرهایشان، گفته اند که انتقال مهاجران منابع آن‌ها را تحت فشار قرار داده است.

از سوی دیگر شمار قابل توجهی از پناهجویان قربانی قاچاقچیان انسان می‌شوند؛ آن‌هایی هم که وارد سیستم پردازش مرزی می‌شوند، باید در مراکز پر ازدحام شرایطی مانند بازداشت را تحمل کنند.

وعده‌های کاخ سفید مبنی بر ساختن مراکز اقامتی جدید و کاهش زمان رسیدگی به درخواست‌های پناهجویی همچنان در حالت وعده باقی مانده اند.

حرکت دولت بایدن در مسیر سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ

اگرچه بایدن ادعا می‌کرد که برخلاف دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا سیاست مهاجرتی تحمل صفر را دنبال نمی‌کند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های مذکور همچنان اجرا می‌شوند.

در عین حال، جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا پس از ماه‌ها درگیری درحال پیش بردن طرح سرکوب مهاجرتی جدید و استیضاح وزیر مهاجرت هستند.

 

شعله ور شدن بحران مهاجرتی در مرزهای جنوبی آمریکا

 

در بحبوحه بن بست کنگره در مورد مهاجرت، بایدن از اختیارات اجرایی خود برای مقابله با بحران مهاجرت استفاده کرد؛ قانون جدید سختگیرانه از روز پنجشنبه اجرایی خواهد شد.

در عین حال، بایدن هفته گذشته دستور استقرار هزار و ۵۰۰ نیروی مازاد در مرز آمریکا و مکزیک را صادر کرد.

هیچ کس نمی‌داند که بعد از پنجشنبه چه اتفاقی خواهد افتاد؛ در حالی که دولت آمریکا انتظار دارد پس از انقضای «قانون ۴۲» شمار مهاجران را در مرز‌های این کشور با مکزیک رشدی قابل ملاحظه‌ تجربه کند، مقام‌های مستقر در امتداد مرز در مورد تدابیر در این رابطه، می‌گویند که هیچ نظری ندارند.

انتقاد از سیاست مهاجرتی آمریکا

مدیر برنامه حمایت از پناهجویان در Human Rights First، گفت: اگرچه پایان محدودیت‌های همه‌گیر دوران ترامپ در مرز‌ها خوشایند است، اما قوانین جدید پناهندگی غیرقانونی، غیراخلاقی و کاملا معکوس است.

 

شعله ور شدن بحران مهاجرتی در مرزهای جنوبی آمریکا

 

گروه‌ها، سازمان‌ها و فعالان حقوق بشری می‌گویند که پس از انقضای قانون اخراج، برخی از مهاجران با بازداشت طولانی مدت، اخراج رسمی و ممنوعیت پنج ساله ورود به آمریکا مواجه خواهند شد؛ ضمن این که اتخاذ این تصمیمات مستلزم رسیدگی به یک به یک مهاجران از سوی مقام‌ها است، کاری دشوار که شامل نگه داشتن تعداد زیادی از افراد برای روز‌ها در بازداشتگاه‌ها به عنوان مراکزی که در حال حاضر از هم فروپاشیده اند، است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *