نشست وزرای خارجه عرب در قاهره/سوریه در آستانه بازگشت به اتحادیه عرب

11:36 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۳۴۹
نشست وزرای خارجه عرب در قاهره/سوریه در آستانه بازگشت به اتحادیه عرب
نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب بر بازگرداندن عضویت سوریه متمرکز خواهد بود و به درخواست مصر و عربستان برگزار می‌شود.

خبرگزاری میزان - وزیران خارجه کشور‌های عضو اتحادیه عرب روز یکشنبه در قاهره، پایتخت مصر نشستی اضطراری برگزار می‌کنند تا درباره وضعیت سوریه و بازگشت احتمالی این کشور به اتحادیه عرب گفت‎وگو کنند. 

«امجد العضایله»، نماینده دائم اردن در اتحادیه عرب، در بیانیه‌ای تأیید کرد که نشانه‌های مثبتی از اجماع مورد انتظار در مورد پیش‌نویس قطعنامه برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد و انتظار می‌رود که وزرای خارجه کشور‌های عربی در نشست خود بر سر تصمیمی که شامل ازسرگیری مشارکت هیئت‌ها می‌شود، به توافق برسند. 

«العضایله» با اشاره به اینکه کار‌ها مثبت پیش می‌رود و وزرا پیش‌نویس را تصویب می‌کنند، تصریح کرد: این روند به صورت توافقی و نه به صورت رای گیری خواهد بود.

همچنین «جمال رشدی»، سخنگوی اتحادیه عرب، گفت: نشست روز یکشنبه وزرای خارجه اتحادیه عرب بر بازگرداندن عضویت سوریه متمرکز خواهد بود و به درخواست مصر و عربستان برگزار می‌شود.

یک مقام ارشد دیپلماتیک هم به «سی‌ان‌ان» گفت که در صورت تایید عضویت سوریه، هیئت سوری در اجلاس عالی رتبه اتحادیه عرب در ۱۹ ماه می‌در ریاض، پایتخت عربستان شرکت خواهد کرد.

برخی از اعضای اتحادیه عرب، به خصوص قطر با بازگشت دمشق به این اتحادیه مخالفت کرده‌اند. 

«احمد ابوالغیط»، دبیرکل اتحادیه عرب، گفت: شانس بسیار زیادی برای احیای عضویت سوریه در نشست بعدی سران کشور‌های اتحادیه عرب در عربستان در اواخر ماه جاری وجود دارد.

در هفته گذشته، گروهی از وزرای خارجه عرب با همتای سوری خود در اردن دیدار کردند تا در مورد چگونگی عادی سازی روابط دیپلماتیک با دمشق و بازگرداندن این کشور به اتحادیه عرب گفتگو کنند.

«فیصل بن فرحان»، وزیر خارجه عربستان و «سامح شکری» و «فواد حسین» همتایان مصری و عراقی وی روز دوشنبه برای دیدار با «فیصل مقداد»، وزیر خارجه سوریه به امان رفتند.

در هفته‌های اخیر، عربستان، که زمانی از گروه‌های تکفیری در سوریه حمایت می‌کرد، موضع خود را در قبال دولت سوریه تغییر داده و همسایگان خود را تحت فشار قرار داده است که از این رویه پیروی کنند.

وزیر خارجه عربستان ماه گذشته برای اولین بار از زمان قطع روابط عربستان با سوریه از دمشق بازدید کرد. 

وزیر خارجه سوریه همچنین در ماه آوریل از قاهره و ریاض بازدید کرد. 

عربستان پس از نزدیک شدن به ایران گفته بود که رویکرد جدیدی در قبال دمشق مورد نیاز است. 

سوریه یکی از شش عضو موسس اتحادیه عرب در سال ۱۹۴۵ بود. در ماه‌های اخیر، تعداد فزاینده‌ای از کشور‌ها و احزاب سیاسی خواستار لغو تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب شده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *