رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چرا عربستان و کشور‌های عربی به دنبال روابط با سوریه هستند؟

7:15 - 29 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۰۷۹
چرا عربستان و کشور‌های عربی به دنبال روابط با سوریه هستند؟
موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب این روزها در دستور کار بسیاری از کشورهای عربی قرار گرفته است.

خبرگزاری میزان - نمایندگان ۹ کشور عربی در عربستان برای گفت‌وگو در مورد امکان عادی سازی روابط با سوریه و بازگشت آن به اتحادیه عرب دیدار کردند.

وزیران و مقامات ارشد ۶ کشور شورای همکاری خلیج فارس، بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان و امارات به همراه مصر، عراق و اردن روز جمعه به درخواست عربستان دیدار کردند. 

عضویت سوریه در سال ۲۰۱۱ از سوی اتحادیه عرب در این اتحادیه به دلایل و بهانه‌های واهی به حالت تعلیق درآمد.

ناظران بین المللی می‌گویند عربستان که مدت‌ها در برابر عادی سازی روابط با دولت سوریه مقاومت کرده، پس از نزدیک‌شدن به ایران، اعلام کرده که رویکرد جدیدی با دمشق لازم است. 

ریاض اخیرا از «فیصل المقداد»، وزیر خارجه سوریه برای گفت‌وگو و سفر تاریخی دعوت کرد و در این مذاکرات هر دو کشور توافق کردند که به زودی سفارتخانه‌ها را در سوریه و عربستان بازگشایی کنند. 

دمشق و ریاض همچنین برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ به سمت از سرگیری پرواز‌ها و خدمات کنسولی حرکت می‌کنند.

هرگونه توصیه برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه ۲۲ عضوی عرب که نشست بعدی آن قرار است در ماه می‌ در عربستان برگزار شود، احتمالاً اعتراض پایتخت‌های غربی را به دنبال خواهد داشت. 

چرایی تمایل عربستان به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

«عبدالعزیز القاشیان»، تحلیلگر سیاست خارجی عربستان، معتقد است: بسیاری از مردم جهان عرب، به ویژه نخبگان حاکم، به دنبال حضور مجدد سوریه در اتحادیه عرب هستند تا پروژه‌های منطقه‌ای ادامه پیدا کند.

تمایل عربستان به احیای روابط باید به عنوان بخشی از نقشه راه این کشور و حرکت به سوی چشم انداز ۲۰۳۰ تلقی شود؛ ابتکار عربستان که به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد و خصوصی سازی آن و کاهش اتکای اقتصاد این کشور به نفت است.

القاشیان، می‌گوید: آن‌ها (عربستان) در تلاشند تا محیطی مناسب برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایجاد کنند و این در واقع هسته اصلی تصمیم سیاست‌گذاران عربستان است.

نشست جده یکی از چندین ابتکار عمل پس از توافق مهم عربستان و ایران با میانجیگری چین در ۱۰ مارس مبنی بر از سرگیری روابط دوجانبه است.

ریاض اکنون، به خصوص پس از توافق با ایران، می‌خواهد در خط مقدم تلاش‌ها برای آرام کردن مناطق درگیری منطقه‌ای مانند سوریه و دستیابی به امنیت خود با هدف تمرکز بر توسعه اقتصادی و گردشگری کشورش باشد. 

عربستان در حال حاضر به دلیل جنگ در اوکراین، رشد اقتصادی بی‌سابقه‌ای را در بخش‌های نفتی و غیرنفتی تجربه می‌کند، بنابراین پروژه‌های متنوع‌سازی اقتصادی طرح «چشم‌انداز ۲۰۳۰» را تقویت می‌کند. 

پایگاه موسسه «رابرت لنسینگ» درباره دلایل تمایل عربستان به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، می‌نویسد: واضح است که روسیه و ایران از دمشق حمایت کرده‌اند. با توجه به نفوذ ایران زمان آن فرا رسیده است که عربستان فشار بر روی خود را کاهش دهد و مسیر دیپلماسی را آغاز کند.

همچنین یکی از دلایل اینکه کشور‌های عربی به دنبال بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب هستند، ممکن است این باشد که این کشور‌ها دیگر کنترل گروه‌های مسلح در داخل سوریه را در اختیار ندارند.

این واقعیت که دولت سوریه گروه‌های تروریستی را در ادلب و مناطق دیگر شکست داده، عاملی اطمینان بخش برای سایر کشور‌هاست. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *