رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری لرستان: تکریم ارباب رجوع باید سرلوحه کار قرار گرفته و نهادینه شود

9:53 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۳۱۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری لرستان: تکریم ارباب رجوع باید سرلوحه کار قرار گرفته و نهادینه شود
رئیس کل دادگستری استان لرستان، گفت: تکریم ارباب رجوع باید سرلوحه کار قرار گرفته و نهادینه شود، زیرا مراجعان به دستگاه قضا معمولا مستاصل هستند و عدم تکریم و نشنیدن حرف آنان تبعات بدی خواهد داشت.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین سعید شهواری در اولین جلسه شورای معاونان دادگستری استان لرستان، پس از انتصاب وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع قضات و مردم شریف و ولایت‌مدار استان لرستان، ابراز کرد: امیرالمومنین جامعه انسانی را به کاروانی در حال حرکت تشبیه می‌کند که نیاز به تجهیزات و امکانات دارد و نورانی امام علی (ع) را سرلوحه کار خود قرار دهیم و این مسیری است که باید طی کنیم.

وی در ادامه با ابراز اینکه با توکل بر خدا کار رو شروع می کنیم و هدف تعالی نظام و دین و خدمت به مردم است، بیان کرد: خوشبختانه در دادگستری استان لرستان نیرو‌های فرهیخته‌ای وجود دارند و تلاش می‌کنیم تا نیرو‌های موجود رشد پیدا کنند و از آنان برای ارتقا و پیشرفت کار بهره‌مند شویم.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه نظارت سیستمی یک نعمت است که در اختیار مدیران است، گفت: ارزشیابی و نظارت بر قضات باید واقعی باشد چرا که  با آبرو و جان و مال مردم سر و کار داریم و ضمن تشویق کسانی که کار را خوب انجام میدهند و با افرادی اهمال کار برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

وی ضمن تاکید بر اینکه باید بر آمار نظارت مرتب و دقیق انجام شود، گفت: باید با مشخص شدن پرونده‌های مسن شعب علت ماندن آن‌ها نیز مشخص شده و در راستای تعیین تکلیف آن اقدامات لازم صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری، افزود: قرار‌های منتج به بازداشت مورد تاکید رئیس قوه قضاییه بوده و باید در آن‌ها ضرورت‌ها لحاظ شود و اصل باید بر این باشد که کسی بی دلیل زندان نرود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان ضمن پر اهمیت شمردن مسئله اتقان آرا ابراز کرد: چند موضوع است که در اتقان آرا باید توجه شود «بررسی علت نقض رای، تشخیص شعبات با نقض رای زیاد و مهمتر از همه دستیابی به راهکار رفع این نواقص» که با رسیدگی و پیگیری میزان اتقان آرا بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری، با تاکید بر اینکه اجرای برنامه تحول و تعالی محور همه کار‌ها است، بیان کرد: تاکید رئیس معاون اول قوه قضاییه بر تحول و تعالی است و باید این برنامه محوری مرتب پیگیری شود، زیرا راهکار‌ها را مشخص می‌کند و ملاک ارزیابی عملکرد استان لرستان نیز خواهد بود.

وی ضمن اشاره به اینکه در اولین فرصت از حوزه‌های قضایی بررسی و بازدید بعمل خواهد آمد تا کاستی‌ها و نواقص احصا شود، افزود: ملاک ادامه همکاری در همه بخش‌ها اجرای برنامه‌های تحولی است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان کاهش اطاله دادرسی و تکریم ارباب رجوع را مهم دانست، و گفت: باید تلاش کنیم تا تمامی کار‌ها به صورت الکترونیک انجام شده و از انجام کار‌ها بصورت دستی و کاغذی خودداری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه باید با برنامه ریزی اطاله دادرسی را به حداقل رسانیم، ابرازکرد: تکریم ارباب رجوع باید سرلوحه کار قرار گرفته و نهادینه شود، زیرا معمولا مراجعان به دستگاه قضا مستاصل هستند و با عدم تکریم و نشنیدن حرف آنان تبعات بدی بهمراه خواهد داشت.

رئیس کل دادگستری استان لرستان ضمن تاکید بر اینکه پیشگیری باید جایگاه و نقش خود را در کاهش ورودی پرونده‌ها نشان دهد تا بتواند نقش خود را در سند تحول اجرا کند، افزود: دستگاه‌های دولتی ترک فعل‌هایی دارند که موجب ایجاد جرم می‌شود و در راستای پیشگیری از وقوع جرم باید با این دستگاه‌ها همکاری کنیم و در راستای حل این معضلات تلاش کرده و با آن‌ها تعامل لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی شورا‌های حل اختلاف کاهش ورودی پرونده است، ابراز کرد: جلسات حقوق شهروندی باید مرتب برگزار شده و مسئولان مربوطه آن حضور میدانی در پاسگاه‌ها و مراکز مرتبط داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری گفت: در خصوص انتصابات بدون پذیرش هیچ توصیه ایی، ملاک شایسته‌سالاری است و انتظار می‌رود تمامی معاونان نیز اینگونه باشند.

رئیس کل دادگستری استان لرستان همچنین با تاکید بر اینکه فناوری و برنامه‌ریزی موتور محرک دادگستری است، عنوان کرد: اجرای احکام قصاص و حدود باید پیگیری شود تا حکمی بدون دلیل معطل کنند.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری نشست

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *