برگزاری ۶ هزار و ۴۶۱ ملاقات مجازی زندانیان و خانواده‌ها با راه اندازی سالن ملاقات الکترونیک در تمامی زندان‌های استان هرمزگان

9:00 - 09 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۹۶۷۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
برگزاری ۶ هزار و ۴۶۱ ملاقات مجازی زندانیان و خانواده‌ها با راه اندازی سالن ملاقات الکترونیک در تمامی زندان‌های استان هرمزگان
رئیس کل دادگستری هرمزگان از برگزاری ۶ هزار و ۴۶۱ ملاقات مجازی زندانیان و خانواده هایشان با راه اندازی سالن ملاقات الکترونیک در تمامی زندان‌های این استان خبر داد.

مجتبی قهرمانی در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در راستای اجرای سیاست‌های کلان دستگاه قضایی به‌ویژه تحقق شعار «قوه قضاییه هوشمند و در تراز انقلاب اسلامی» سالن‌های ملاقات الکترونیک در تمامی زندان‌های استان راه اندازی شده است که در نتیجه آن در سال ۱۴۰۱، تعداد ۶ هزار و ۴۶۱ ملاقات مجازی زندانیان و خانواده هایشان در استان انجام شده و ضرورت مراجعه حضوری خانواده مددجویان برای دیدار با آن‌ها در محیط زندان به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح از حدود سه سال پیش برای نخستین بار در هرمزگان به عنوان نخستین استان کشور آغاز شد و پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی آن نیز در استان هرمزگان تهیه شده است.

قهرمانی با اشاره به اینکه پیش از این طرح، ملاقات در زندان‌ها به صورت حضوری، از طریق کابین و خصوصی انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: اکنون ملاقات الکترونیکی (مجازی) نیز به عنوان مدل جدید ملاقات و در قالب امتیاز به زندانیان تعلق می‌گیرد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین در ادامه با اشاره به تبصره ماده ۵۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری، از انتقال ۳۱۶ نفر از زندانیان غیربومی در سال گذشته به زندان محل سکونتشان و یا نزدیک به آن در خارج از استان هرمزگان خبر داد و عنوان کرد: این افراد در حال طی دوران محکومیت خود در زندان‌های استان هرمزگان بودند، اما با توجه به اینکه محل سکونت آن‌ها در استان‌های دیگر بود، با هدف کمک به این افراد و خانوادهایشان، زندانیان مذکور به زندان‌های محل سکونتشان منتقل شده اند.

وی همچنین گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۹۲۹ نفر از زندانیان ساکن استان هرمزگان نیز در محدوده استان به زندان‌های محل سکونتشان و یا نزدیک به آن منتقل شده اند که این موضوع با توجه به اولویت‌های دستگاه قضایی به منظور رعایت حقوق شهروندی این افراد صورت گرفته است.

قهرمانی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: در راستای اجرای مفاد سند تحول قضایی و عمل به دستورات ریاست قوه قضاییه، یکی از مهمترین رویکرد‌های دستگاه قضایی استان هرمزگان، حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری است که به همین منظور برنامه بازدید‌های منظم، مستمر و هدفمند مسئولین و قضات از زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها برای تسریع در رسیدگی به مطالبات و مشکلات زندانیان، پیش بینی و عملیاتی شده است.

وی در ادامه افزود: در راستای تأکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر لزوم توجه به ساماندهی امور زندانیان و کاهش جمعیت کیفری، قضات استان هرمزگان در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳ هزار و سیصد بار به صورت حضوری از زندان‌ها و ندامتگاه‌ها بازدید کرده اند.

قهرمانی تصریح کرد: قضات استان هرمزگان در سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۰ بار نیز از زندان‌های استان بازدید الکترونیک داشته اند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان استفاده از ظرفیت‌های قانونی جهت بازنگری و کاهش مجازات محکومان را یکی از اهداف اساسی اجرای طرح بازدید سراسری قضات از ندامتگاه‌های استان هرمزگان برشمرد و یادآور شد: قضات استان هرمزگان در این بازدید‌ها به درخواست‌ها و مشکلات قضایی و حقوقی مددجویان رسیدگی نموده اند و با حضور هدفمند خود موجب کاهش ۱۰/۱۸ جمعیت کیفری زندان‌های استان شده اند.

مجتبی قهرمانی در خاتمه تأکید کرد: تعامل بسیار خوب و سازنده اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی با مجموعه قضایی هرمزگان و بهره گیری از همه ظرفیت‌های قانونی، موجب کاهش محسوس جمعیت کیفری استان شده و این سیاست‌ها در سال ۱۴۰۲ نیز همچنان ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *